نماینده ولی فقیه در گیلان:

نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مسلمانان است

آیت‌الله «فلاحتی» با بیان اینکه نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مردم مسلمان است، گفت: نماز جمعه همچنین ایجادکننده معنویت میان توده‌های مختلف مردم نیز هست.
کد خبر: ۶۷۹۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱ - 17July 2024

نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مسلمانان استبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، آیت‌الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در گیلان امروز در نشست هماهنگی بزرگداشت سالروز اولین اقامه نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تسلیت ایام حزن و اندوه عزاداری امام حسین (ع)، فلسفه برگزاری نماز عبادی-سیاسی جمعه در جامعه اسلامی را تشریح کرد.

وی با قدردانی از نقش رسانه‌ها در تقویت و ترویج برنامه‌های استانی به ویژه پوشش اخبار نماز جمعه، اظهار کرد: نماز جمعه قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دسته جمعى است و اثر عمومى عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگى‌هاى گناه است، در بردارد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه تاکنون انقلاب اسلامی برکات فراوانی برای جامعه به همراه داشته است؛ افزود: اقامه نماز جمعه، یکی از بزرگترین برکات انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نماز جمعه در صدر اسلام، توسط رسول اکرم (ص)، در قریه قبا نزدیک شهر مدینه، در سال ۶۲۲ میلادی، خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت برگزاری نماز جمعه، پیامبر اسلام حتی قبل از تشکیل حکومت اسلامی، اولین نماز جمعه را برگزار کرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت برگزاری نماز جمعه در جامعه اسلامی ادامه داد: نماز جمعه، حلقه ارتباط میان مردم و حاکمیت است، زیرا ائمه جمعه مشکلات مردم را حکیمانه و عاقلانه مطرح می‌کنند؛ تا به گوش مسئولان کشوری برسد.

آیت‌الله فلاحتی، شناخت و آگاهی مردم از دنیای پیرامون خود به ویژه اخبار و حوادث دنیای اسلام را یکی از نقش‌های اساسی نماز جمعه عنوان کرد و گفت: به همین دلیل در تحریرالوسیله امام راحل آمده که خطبه نماز جمعه باید باید حماسی و با ابهت قرائت شود.

به گفته وی نماز جمعه یک پایگاه حمایتی برای نظام اسلامی نیز هست و حضور مردمی که به نماز جمعه می‌آیند نشان دهنده پایبندی آنها به نظام و حکومت می‌باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه به نقل از آیت‌الله آملی جوادی تاکید کرد: نماز جمعه فقط جایی برای بیان معارف اسلامی نیست بلکه اصل این حضور مردمی ارزشمند است و دنیای غرب از همین اجتماعات مردم مسلمان می‌ترسد.

وی با بیان اینکه نماز جمعه مانور قدرت سیاسی مردم مسلمان است، ادامه داد: نماز جمعه همچنین ایجاد کننده معنویت میان توده‌های مختلف مردم نیز هست.

آیت‌الله فلاحتی برخی دیگر از آثار مثبت حضور در نماز جمعه را برشمرد و گفت: در نماز جمعه مردم از دور و نزدیک یکدیگر را می‌بینند و پیام‌های مهم را می‌شنوند و با یکدیگر صحبت می‌کنند و همین امر موجب ایجاد الفت بین آنها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مردم به نماز جمعه می‌آیند احساس ابهت می‌کنند و به اهمیت حضور و جایگاه خود در امت اسلامی پی می‌برند، زیرا به جهت این حضور می‌توانند با نماینده رهبر امت اسلامی گفتگو کنند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه در واقع نماز جمعه، نماز از شنبه تا جمعه هست؛ به برگزاری جلسات ملاقات عمومی در روز‌های سه‌شنبه دفتر ائمه جمعه اشاره کرد و گفت: با اینکه با توجه به امکانات کشور فرصت و توان رسیدگی به همه مشکلات مردم و رفع همه‌ی نیاز‌های مراجعه کنندگان وجود ندارد؛ ولی همین که مردم درد دل‌هایشان را به گوش مسئولان می‌رسانند برایشان اهمیت دارد و این امر موجب می‌شود مردم از اهمیت جایگاه خود در امت اسلامی باخبر شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تکریم جایگاه ائمه جمعه اشاره و تاکید کرد: در واقع تکریم از ائمه جمعه تکریم از مردم، نظام، حاکمیت و مسئولان است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه در این راستا همه مسئولان در حفظ نظام نقش‌آفرین هستند؛ ادامه داد: در ادارات حضور در نماز جمعه تذکر داده شود.  

وی همچنین با اشاره به بیان مبحث رعایت حقوق معنوی در نماز جمعه رشت طی هفته‌های اخیر، بر ترویج فرهنگ قدرشناسی و قدردانی افراد از یکدیگر و تشویق به کار‌های خوب تاکید کرد.

گفتنی است پیشنهاد برگزاری اولین نمازجمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط مرحوم آیت الله طالقانی ارائه شد و امام خمینی (ره)، این مهم را به خود ایشان سپردند و بدین ترتیب: در ۵ مرداد ۱۳۵۸ برابر با سوم رمضان سال ۱۳۹۹ هجری قمری، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها