گزارش دفاع‌پرس از جدیدترین اخبار اختلال فنی گسترده در جهان

اختلال سایبری و قطعی شبکه پیرامون آن چیزی که ناشی از به‌روزرسانی در سیستم‌های عامل مایکروسافت اعلام شده، موجب قطع سیستم‌های بانکی، اختلال در سیستم‌های فرودگاهی و مختل شدن مشاغل در بسیاری از نقاط جهان شده است.
کد خبر: ۶۷۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹ - 19July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: به‌دنبال اختلال گسترده و کم‌سابقه سایبری که به قطعی شبکه‌های کامپیوتری بسیاری از اماکن و مراکز تجاری و خدماتی جهان منجرب شده، بسیاری از سامانه‌های بانکی، خدمات فرودگاهی و فعالیت‌های مشاغل مختلف متوقف شده است.

گزارش دفاع پرس از جدیدترین اخبار اختلال فنی گسترده در جهان

بر اساس اخبار و گزارش‌های دریافتی، این اختلال سایبری ناشی از یک به‌روزرسانی معیوب از شرکت امنیت سایبری CrowdStrike، است که کامپیوترهای شخصی و سرورها را از کار انداخته است؛ به‌طوری که آن‌ها را در یک حلقه‌ بوت دائمی قرار می‌دهد و نمی‌توانند به‌درستی راه‌اندازی شوند.

این اختلال سایبری موجب شده تا هزاران دستگاه ویندوزی امروز با مشکل صفحه‌ آبی مرگ (BSOD) مواجه شوند که بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی، سوپرمارکت‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر بخواهیم با نرم‌افزاری که موجب این اختلال شده بیشتر آشنا شویم، باید بگوییم که نرم‌افزار شرکت CrowdStrike توسط بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر جهان برای مدیریت امنیت کامپیوترهای شخصی و سرورهای ویندوزی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت  CrowdStrike در بیانیه‌ای نوشت که مشکل را شناسایی کرده و انتشار به‌روزرسانی معیوب را لغو کرده است؛ اما با توجه به وضعیت و شرایط موجود به نظر نمی‌رسد این کار به دستگاه‌هایی که قبلاً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند کمکی کند.

پیرامون تاثیرات این اختلال سایبری باید بگوییم که اولين گزارش‌ها از بانک‌ها و شبکه‌های تلویزیونی در استرالیا منتشر شد. با شروع روز کاری در اروپا، دستگاه‌های بیشتری با مشکل BSOD روبه‌رو شده‌اند. 

از طرف دیگر، اسکای‌نیوز، شبکه‌ خبری بریتانیا، در حال حاضر قادر به پخش برنامه‌های خود نیست. همچنین Ryanair، یکی از بزرگترین خطوط هوایی اروپا اعلام کرد که با مشکل فنی مواجه شده که بر پروازهای این شرکت تاثیر گذاشته است.

گزارش دفاع پرس از جدیدترین اخبار اختلال فنی گسترده در جهان

خبرگزاری رویترز نیز امروز گزارش داده مشکل صفحه‌ آبی مرگ در کامپیوترهای فرودگاه برلین مشاهده شده و این فرودگاه موقتاً تمامی پروازها را به حالت تعلیق درآورده است. بر همین اساس، فرودگاه برلین نیز به دلیل «مشکلات فنی» نسبت‌به تأخیر در پروازها هشدار داده است.

امارات دیگر کشوری بود که تحت تاثیر این اختلال سایبری جهانی قرار گرفته است. وزارت امور خارجه‌ امارات متحده‌ عربی اعلام کرد که قطعی گسترده‌ سرویس‌ها، برخی از سیستم‌های الکترونیکی این وزارت‌خانه را با مشکل مواجه کرده است. امارات به کاربران توصیه کرده که تا زمان رفع مشکل، هیچ تراکنشی انجام ندهند.

همچنین گزارش‌های مشابهی از استرالیا و نیوزیلند نیز به گوش می‌رسند. در استرالیا رسانه‌ها، خرده‌فروشی‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و حتی اپراتورها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ ضمن اینکه ظاهراً سیستم‌های المپیک پاریس نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

این اختلال سایبری جهانی بر فرودگاه‌های آمریکا هم اثر گذاشته است و اداره‌ فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) اعلام کرد که به دلیل یک «مشکل ارتباطی» تمام پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دلتا، یونایتد و امریکن ایرلاینز متوقف شده‌اند.

از طرف دیگر، صدها کاربر در شبکه‌ اجتماعی «ردیت» مشکلات گسترده را گزارش کرده‌اند. راه‌حل موقت شامل بوت‌کردن دستگاه‌های ویندوزی آسیب‌دیده در حالت Safe Mode و سپس رفتن به پوشه‌ CrowdStrike و حذف یک فایل سیستمی خاص است. اجرای این راه‌حل روی برخی سرورهای ابری یا حتی لپ‌تاپ‌های ویندوزی که از راه دور مدیریت و استفاده می‌شوند، دشوار خواهد بود.

حال در این میان یکی از کاربران ردیت می‌گوید: «کل شرکت ما آفلاین شده است.» کاربر دیگری می‌گوید ۷۰ درصد لپ‌تاپ‌هایشان از کار افتاده‌اند و در حلقه‌ بوت گیر کرده‌اند.

موضوع دیگر اینکه، نشریه The Verge در گزارش خود از این موضوع، به‌روزرسانی معیوب شرکت امنیت سایبری CrowdStrike را به‌عنوان دلیل این مشکل یاد کرده است که باعث‌شده رایانه‌های شخصی و سرورهای آسیب‌دیده به‌درستی راه‌اندازی نشوند. بسیاری از کسب‌و‌کارهای سراسر جهان از CrowdStrike برای مدیریت امنیت رایانه‌ها و سرورهای ویندوزی خود استفاده می‌کنند.

شبکه CBBC هم که شبکه مخصوص بی‌بی‌سی برای کودکان و نوجوانان است نیز از اوایل صبح امروز قطع شده است. حال موضوع جالب توجه اینجاست که بر اساس گزارش رویترز، چنین مشکلی در سیستم‌های روسیه دیده نمی‌شود.

گزارش دفاع پرس از جدیدترین اخبار اختلال فنی گسترده در جهان

بنابر آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، یک مشکل عمده فناوری اطلاعات، سیستم‌های حمل و نقل، بخش پزشکی و بهداشتی، تجارت و سایر بخش‌ها را در سراسر جهان مختل کرده است.

یز اساس این گزارش، شرکت امنیت سایبری کراوداسترایک این مشکل را به یکی از سیستم‌های به روزرسانی برای ویندوز مرتبط دانسته است. این شرکت گفته است که این مشکل «شناسایی شده» و برای آن «راه حلی به کار گرفته شده است.»

در پی بروز این اختلالات، سهام شرکت کراود استرایک در معاملات غیررسمی در آمریکا نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی حدود ۱۶ میلیارد دلار از ارزش خود را این شرکت از دست داده است.

همچنین در سراسر جهان، بیش از هزار پرواز لغو شده، اما شرکت هواپیمایی آمریکن ایرلاینز گفته است که پروازهایش مجدداً از سرگرفته شده است.

در انگلیس هم سیستم خدمات درمانی این کشور اعلام کرده که اکثر خدمات‌رسانی پزشکان عمومی تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته، اما بر بخش اورژانس تاثیری نداشته است.

تأخیر‌هایی نیز در برنامه قطار‌ها گزارش شده است، اما یکی از شرکت‌ها اعلام کرده که این تاثیرات «فاجعه‌آمیز» نیست.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار