امام جمعه یاسوج:

باید از هزینه‌های اضافی و رسم‌های غلط در مراسمات جلوگیری شود

آیت‌الله «حسینی» با بیان اینکه صرف هزینه‌های بالا در این زمینه و ایجاد رنج و زحمت برای مردم کار پسندیده‌ای نیست، گفت: باید از هزینه‌های اضافی، رسم‌های غلط و خلاف عقل و شرع در مراسمات جلوگیری کرد.
کد خبر: ۶۷۹۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸ - 19July 2024
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از استان کهگیلویه وبویراحمد، آیت الله «سید نصیر حسینی» نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، اظهار داشت: خداوند متعال در آیات ۳۹ به بعد سوره اعراف می‌فرماید «کسانی که آیات ما را تکذیب می‌کنند و در مقابل فرامین الهی تکبر می‌ورزند، راه فراری ندارند».
 
آیت‌الله حسینی با اینکه ظالمین کسانی هستند که حقوق مردم و حقوق نفس را رعایت نمی‌کنند و در مقابل عادل قرار می‌گیرند، افزود: بالاترین ظلم، شرک بوده که انسان نتواند حق الله را رعایت کند.
 
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج عنوان کرد: کسانی که اهل ایمان نیستند، کار خیر آنها نیز پذیرفته نخواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در مقابل انسان‌های شایسته‌ای هستند که اهل ایمان بوده، عمل صالح انجام می‌دهند و این افراد در نزد خداوند صالح و شایسته هستند.
 
امام جمعه یاسوج ضمن تاکید بر اینکه این افراد در بهشت خداوند جاودانه خواهند بود، افزود: اگر انسان عقلانیت و خردورزی داشته باشد، می‌تواند احکام الهی را که سخت هم نیستند، به خوبی انجام دهد.
 
وی تکالیف تعیین شده از طرف خداوند را مطابق با طاقت بشر دانست و یادآور شد: به برکت احکام الهی و عمل به آنها، انسان به بهشت خداوند دست پیدا می‌کند.
 
آیت الله حسینی عنوان کرد: با توجه به اینکه انسان ابدیتی در پیش دارد، شایسته است که انسان تلاش کند تا وارد جهنم نشود.
 
بایداز هزینه‌های اضافی، رسم‌های غلط و خلاف عقل و شرع جلوگیری شود
 
امام جمعه شهر یاسوج در خطبه دوم نماز جمعه امروز ضمن توصیه مجدد خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، دوری از گناه و معصیت، گفت: انسان در سایه تقوا به سعادت دنیا و آخرت خواهد رسید.
 
وی ابراز داشت: انسان اگر یک لحظه وجود داشته باشد باید در برابر خالق و مالک خود ادب را حفظ کند که این تقوا محسوب می‌شود.
 
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه همه بد اخلاقی‌ها نسبت به نعمت‌ها و همه شکرگزاری‌ها ثبت و ضبط خواهند شد، تصریح کرد: خداوند نعمت‌های بسیاری به انسان‌ها عطا فرموده که باید در مقابل این نعمت‌های پروردگار شاکر باشیم.
 
خطیب نماز جمعه یاسوج تقوا را شاکر پروردگار بودن دانست و ادامه داد: مخالفت با مالک و خالق عقلی نبوده، حماقت، دیوانگی و جنون است.
 
وی در فراز دیگری از خطبه‌ها، به آتش سوزی‌های صورت گرفته در مناطق مختلف اشاره کرد و افزود: نابودی جنگل‌ها آتش سوزی‌ها باعث خسارت‌های مالی و محیطی بر حیوانات، جانداران و جنگل‌ها می‌شود که مردم باید مراقبت لازم را داشته باشند.
 
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه این آتش سوزی‌ها محیط زیست، درختان و گونه‌های جانوری و گیاهی را از بین می‌برد، بیان کرد: این آتش سوزی گاهی به صورت عمدی و گاهی سهوی بوده که در هر دو حالت مجازات دارد و مسئولان باید مراقبت لازم را در این زمینه داشته باشند.
 
امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد برگزاری سالگردها، چهلم و استفاده از خواننده‌های مختلف در مراسمات عزا را یادآور شد و افزود: این برای مردم زحمت، رنج و هزینه ایجاد می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر این مراسمات به صورت خانوادگی باشد مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: صرف هزینه‌های بالا در این زمینه و ایجاد رنج و زحمت برای مردم کار پسندیده‌ای نیست.
 
آیت الله حسینی تاکید کرد: استفاده از خواننده‌هایی که هزینه‌های بالایی هم دریافت می‌کنند فایده‌ای به حال میت ندارد و صاحبان عزا باید از این هزینه تراشی دوری کنند.
 
امام جمعه شهر یاسوج یادآور شد: این کار‌ها که در برخی مراسم‌ها به توزیع غذا اقدام می‌کنند، اشتباه و خلاف فرهنگ اسلامی بوده و می‌گویند تا سه روز نباید در منزل افراد صاحب عزا غذا خورده شود که این مکروه است؛ بلکه دیگران در این مدت باید برای صاحبین عزا غدا بیاورند.
 
وی اظهار کرد: ما باید کاری برای میت انجام دهیم که در جهت ارتقاء فرهنگی نیز معقول و شرعی باشد.
 
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه برخی ایلات و طوایف حرکت‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، ادامه داد: باید از هزینه‌های اضافی، رسم‌های غلط و خلاف عقل و شرع جلوگیری کرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج از تلاش‌هایی که جهت برپایی خیمه‌های عزای امام حسین علیه السلام و محافلی که در این زمینه برگزار شد تقدیر و تشکر کرد و افزود: این مجالس و محافل حسینی بسیار پرشور و حماسی برگزار شد.
 
وی فعالیت‌های صورت گرفته در روستا‌ها و شهر‌ها جهت برگزاری مجالس امام حسین علیه السلام را ستود و از زحمات مردم، مداحان، نیرو‌های نظامی و انتظامی، صدا و سیما و سایر افراد دخیل در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.
 
آیت الله حسینی با اشاره به اینکه هرچه داریم از برکت سیدالشهدا و ائمه اطهار علیهم السلام است، گفت: توفیق می‌خواهد که انسان در چنین مسیری حرکت کند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها