بازتاب رسانه‌ای شلیک به قلب تل‌آویو

ارتش یمن تل‌آویو را مورد هدف قرار داد؛ خبری شوکه‌کننده که به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ فارغ از میزان تلفات، نفس حمله ارتش یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی با عبور از سامانه‌های پدافندی و ناتوانی صهیونیست‌ها در دفع و تشخیص این حمله، سبب تحیر کارشناسان نظامی جهان شده است. 
کد خبر: ۶۷۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸ - 20July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: ارتش یمن تل‌آویو را مورد هدف قرار داد. خبری شوکه‌کننده و حیرت‌انگیز که از صبح جمعه به تیتر بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شد. مطابق اعلام اولیه رسانه‌های اسرائیلی در حمله پهپادی به تل‌آویو، ساختمانی در خیابان «بن یهودا» مورد اصابت قرار گرفت و پیش از این حمله هیچ آژیر خطری به صدا در نیامده بود. این مسئله سبب شد که گمانه رادارگریز بودن پهپاد مهاجم تقویت شود. بر همین اساس برخی منابع اسرائیلی در ساعات اولیه، بر سر نحوه ورود این پهپاد به عمق سرزمین‌های اشغالی دچار اختلاف شوند. ساعاتی بعد ارتش یمن به‌صورت رسمی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. حمله‌ای که بنا بر برخی اخبار دست‌کم یک کشته و چندین مجروح در پی داشته است. فارغ از میزان تلفات، نفس حمله ارتش یمن به عمق سرزمین‌های اشغالی با عبور از سامانه‌های پدافندی و ناتوانی صهیونیست‌ها در دفع و حتی تشخیص این حمله، سبب تحیر کارشناسان نظامی جهان شده است. 

شلیک به قلب تل‌آویو

پس از انتشار گسترده خبر حمله به تل آویو، ارتش یمن در بیانیه‌ای که یحی سریع سخنگوی ارتش آن را قرائت کرد سمئولیت حمله را برعهده گرفت. در این بیانیه آمده است: «تل‌آویو را با پهپاد جدید «یافا» هدف قرار دادیم... این حمله با پهپاد جدید به نام «یافا» انجام گرفت که قابلیت عبور از سامانه‌های رهگیر را دارد و رادار‌ها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند. منطقه تل‌آویو در تیررس تسلیحات ما است و هدف اصلی ما خواهد بود. ما بر هدف قرار دادن جبهه داخلی دشمن صهیونیستی و رسیدن به عمق تمرکز خواهیم کرد. تایید می‌کنیم که یک بانک دارای اهدافی در فلسطین اشغالی از جمله اهداف حساس نظامی و امنیتی در اختیار داریم. عملیات نیرو‌های مسلح یمن برای حمایت از مجاهدان قهرمان غزه که از ملت عربی و اسلامی با همه مردم و دولت‌هایشان دفاع می‌کنند ادامه دارد و عملیات ارتش متوقف نخواهد شد مگر زمانی که تجاوز متوقف شده و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه لغو شود.»

روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی با عنوان «حوثی‌های یمن مسئولیت حمله مرگبار پهپادی به تل‌آویو را بر عهده گرفتند»، نوشت: «حوثی‌های یمن مسئولیت انفجار پهپاد بر فراز مرکز تل‌آویو در ساعات اولیه روز جمعه را بر عهده گرفتند که به ساختمان‌ها اصابت کرد و یک کشته و ۱۰ زخمی بر جا گذاشت.

گاردین ادامه داد: «این حمله پهپادی، ساکنان تل‌آویو را شوکه و احساس امنیت شکننده را تضعیف کرد. اسرائیلی‌هایی که در نزدیکی مرز با لبنان زندگی می‌کنند به طور روزافزونی از یورش پهپاد‌ها یا موشک‌های حزب‌الله می‌ترسند و این در حالی است که مناطق نزدیک به مرز غزه از ترس موشک‌های متناوب در حالت آماده‌باش هستند.»

«تایمز اسرائیل» در واکنش به این حمله نوشت: «ارتش اسرائیل می‌گوید پهپاد شناسایی شد، اما پدافند هوایی نتوانست آن را سرنگون کند و آژیر‌های خطر به دلیل خطای انسانی فعال نشدند. حوثی‌ها که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند، قول دادند به هدف قرار دادن تل‌آویو ادامه دهند. حمله به تل‌آویو ضربه‌ای به اعتماد شهرک نشینان به ارتش بود. حمله یک پهپاد مملو از مواد منفجره، امنیت ساکنان تل‌آویو را زیر سوال برد. این حادثه بسیاری از اهالی را ناامید کرد که حتی پس از ۹ ماه جنگ و آماده‌باش کامل ارتش، یک پهپاد بدون به صدا درآمدن هیچ آژیر خطری توانست به سیستم دفاعی کشور نفوذ کند. بسیاری از حدود ۶۰ هزار اسرائیلی که به دلیل حملات روزانه حزب‌الله آواره شده‌اند، در هتل‌های این منطقه اسکان داده شده‌اند. آنها، دوباره از نحوه مدیریت ارتش در جنگ ۹ ماه گذشته احساس سرخوردگی کردند.»

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» هم در مطلبی با بیان اینکه ارتش اسرائیل مدعی است پهپادی که بر فراز تل‌آویو منفجر شد، یک پهپاد ارتقا یافته ایرانی بود، نوشت: «حزام الاسد، فرمانده ارشد حوثی به شبکه قطری العربی گفت که پهپادی که به تل‌آویو حمله کرد، ساخت یمن بود».

نیویورک تایمز به نقل از شاهدان عینی نوشت که انفجار به اندازه ای قوی بود که از مسافت چند مایلی قابل شنیدن بود.

آکسیوس آمریکا گزارش داد: حمله به تل آویو در بامداد امروز یکی از خطرناکترین حملات از هفتم اکتبر محسوب می شود.

مجله نیوزویک نیز حمله از یمن به تل آویو را یکی از خطرناکترین حملات تخریبی علیه رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر دانست.

امیر بوخبوط خبرنگار نظامی اسرائیلی هم گفت: اگر این پهپاد در قلب کریاه در تل آویو منفجر می‌شد، آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟

پایگاه خبری عبری زبان والا بیان کرد که ارتش هم اکنون در حال برآورد اوضاع امنیتی پس از حمله به تل آویو و اتخاذ تصمیم مناسب است.

آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: کسی که مانع حملات موشکی به کریات شمونا و ایلات نمی‌شود، نباید الان هم از حمله به تل آویو شگفت زده شود.

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: برآوردهای ارتش حاکی از آن است که پهپادی که نیمه شب گذشته تل‌آویو را هدف قرار داد، از یمن شلیک شده است. این پهپاد از نوع پهبادهای ایرانی صامد بوده و از طریق دریا به تل‌آویو رسیده است.

هاگاری مدعی شد ارتش یک پهپاد دیگر را که همزمان با حمله پهپادی به تل آویو از سمت مرزهای شرقی شلیک شده بود، رهگیری کرده است.

وی تصریح کرد که تغییری در دستورالعمل‌ها برای جبهه داخلی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ 411

برچسب ها: یمن ، پهپاد ، یافا ، تل‌آویو ، مقاومت
نظر شما
پربیننده ها