رئیس خانه مطبوعات گلستان:

ایران در گرداب اختلال اینترنتی «جمعه سیاه» نیفتاد

علمدار گفت: در روز جمعه، کشورمان از اختلال گسترده فناوری جهانی در امان ماند که این مسئله اهمیت شبکه ملی اطلاعات را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۶۷۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱ - 20July 2024

ایران در گرداب اختلال اینترنتی «جمعه سیاه» نیفتاد

به گزارش دفاع‌پرس از گلستان، نخستین ساعات بامداد روز جمعه ۲۹ تیر اختلال در برنامه آژور مایکروسافت باعث شد سرویس‌های اینترنتی در سراسر جهان که برای بازیافت و پردازش اطلاعات استفاده می‌کردند یا از کار بیفتد و یا دچار اختلال شود که این مسئله برای بسیاری از مردم دردسرساز شد.

«هادی علمدار» رئیس خانه مطبوعات گلستان با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در روز جمعه، کشور ایران از اختلال گسترده فناوری جهانی در امان ماند که این مسئله اهمیت شبکه ملی اطلاعات را نشان می‌دهد.

رئیس خانه مطبوعات گلستان ادامه داد: برخی از کارشناسان فضای مجازی از این اتفاق به‌عنوان «جمعه سیاه اینترنت» و اختلال گسترده فناوری جهانی را به‌عنوان «بزرگ‌ترین قطعی فناوری اطلاعاتی در تاریخ» یاد کردند.

علمدار عنوان کرد: همچنین این اختلال در کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن منجر به تعطیلی بسیاری از خدمات ازجمله فرودگاه‌ها، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی در مبادی ورودی و خروجی فرودگاه‌ها، اختلال در برنامه قطارها، سیستم حمل‌ونقل، بانک‌ها و موسسه‌های مالی، بیمارستان‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و حتی تماس اضطراری شد.

وی بیان داشت: گرچه این اختلال در عصر روز جمعه کاهش یافت؛ اما خسارت‌های اقتصادی به شرکت‌ها و مؤسسات چشمگیر بود و می‌توانیم بگوییم تنها کشوری که از این اختلال در امان مانده جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس خانه مطبوعات گلستان با بیان اینکه باید بیندیشیم که چه عاملی باعث شد که ایران از چنین بحرانی در امان بماند، گفت: بنا به گزارش برخی رسانه‌ها تعداد پروازهای لغو شده در جهان تا عصر جمعه به بیش از ۴۳ هزار مورد رسید که اتفاقی کم‌سابقه بود؛ اما در ایران به دلیل این اختلال حتی یک پرواز هم کنسل نشد.

علمدار ابراز داشت: این مسئله بار دیگر اهمیت شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور و به‌عنوان یکی از ابرپروژه‌های مهم کشور که در دولت سیزدهم نیز مورد تأکید بود و از آن به‌عنوان پرونده حکمرانی فضای مجازی باز شده را دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از مزایای زیست‌بوم ملی فضای مجازی و حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی از نکات حائز اهمیت این پروژه است و انتظار است که در دولت چهاردهم نیز این مسئله باقوت پیگیری شود.

علمدار یادآور شد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، سرعت بالا و قیمت پایین اینترنت، صرفه‌جویی اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، افزایش چندبرابر ظرفیت انتقال اطلاعات در کشور از دیگر نکاتی است که می‌تواند این زیست‌بوم مجازی برای کشور به همراه بیاورد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار