موشک‌های یمن در راه تل‌آویو

بعد از حملات متقابل روز شنبه یمن و رژیم صهیونیستی، رسانه‌های اسرائیلی نسبت به هدف قرار گرفتن سرزمین‌های فلسطین اشغالی توسط موشک‌های بالستیک یمن هشدار دادند.
کد خبر: ۶۷۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۰ - 23July 2024

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تحولات میان یمن و رژیم صهیونیستی در شرایطی در طی چند روز گذشته با انجام حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو و سپس حمله هواپیما‌های اسرائیلی به شهر بندری «الحدیده» به یکباره بحرانی شده است که پیش از این ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بعد از آغاز جنگ غزه و در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه به رژیم صهیونیستی اعلام جنگ کرده بودند.

رژیم صهیونیستی در تیررس موشک‌های بالستیک یمن

برای درک و فهم بهتر ریشه درگیری‌ها میان دو طرف باید به این مهم توجه کنیم که اعلام جنگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به رژیم صهیونیستی از روز ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و در آن نیرو‌های نظامی یمنی مجموعه‌ای از عملیات‌ها و حملات خود را به جنوب سرزمین‌های فلسطین اشغالی و کشتی‌هایی که در دریای سرخ به مقصد این رژیم در حرکت بودند، انجام دادند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که در هشت سال دفاع مقدس در برابر ائتلاف کشور‌های عربی به موفقیت‌ها و پیروزی‌های ارزشمندی دست پیدا کرده بودند، با اتکاء به دانش بومی و استعداد نیرو‌های خود خیلی زود در ساخت و تولید انواع سلاح‌ها شامل موشک‌ها و پهپاد‌های تهاجمی و انتحاری به خودکفایی دست پیدا کردند و در جریان عملیات‌های خود علیه رژیم صهیونیستی از این سلاح‌ها به خوبی و به بهترین شکل ممکن استفاده کردند.

اقدام بسیار مهم و راهبردی ارتش یمن که موجب شد تا رژیم صهیونیستی را تحت فشار فراوانی قرار بدهند برخورداری از توان موشکی بالا و بسیار قابل توجه است. در واقع باید گفت موئلفه اصلی قدرت نیرو‌های مسلح یمن توان موشکی این کشور است می‌توان آن را بدنه اصلی و حتی ستون فقرات ارتش یمن محسوب کرد. البته توان موشکی یمن محصول امروز و دیروز نیست و از سابقه طولانی به قدمت سال‌ها برخوردار است.

اما بی‌شک جنگ میان یمن و ائتلاف کشور‌های عربی را می‌توان نقطه عطفی در رشد و گسترش توان تهاجمی این کشور به خصوص در حوزه‌های موشکی و پهپادی دانست. بر همین اساس هم امروز شاهد هستیم که ارتش یمن امروز از طیف وسیعی از موشک‌های کوتاه برد، میان برد و دوربرد برخوردار است و آنها را برای هدف قرار دادن کشتی‌هایی که متعلق به رژیم صهیونیستی است و یا به مقصد سرزمین‌های فلسطین اشغالی در حرکت هستند، استفاده می‌کند.

در حقیقت باید گفت ارتش یمن امروز از موشک‌های بالستیک و کروز متعدد و قابل توجهی برخوردار است که تهدیدی جدی و فوری برای دشمنان این کشور به خصوص رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند. ارتش یمن با توجه به همین توانایی است که با رهگیری و هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ عملا اقتصاد این رژیم اشغالگر و نامشروع را به صورت بسیار جدی به چالش کشیده است.

ارتش یمن از موشک‌های پدآفندی و تهاجی بسیار متنوعی برخوردار است که ازجمله آنها می‌توان به موشک‌های «ثاقب ۱، ۲ و ۳» اشاره کرد که در جریان جنگ با ائتلاف کشور‌های عربی پهپاد‌های ائتلاف کشور‌های عربی و آمریکایی را مورد هدف قرار داده و تعداد قابل توجهی از آنها را سرنگون کرده بود.

موشک دیگری که در اختیار ارتش یمن است، موشک «فاطر» نام دارد. این موشک که با اتکاء بر توان داخلی و زیرساخت‌های بومی یمن تولید شده به نحوه قابل توجه و شایسته‌ای با پهپاد‌ها و هواپیما‌های جنگنده ائتلاف سعودی مقابله کرده است و حتی در این مسیر تعدادی از آنها را هم سرنگون کرده است.

موشک «قدس» یکی دیگر از موشک‌هایی است که ارتش یمن آن را در اختیار دارد. ارتش یمن با استفاده از این موشک کروز که بردی برابر با ۲۰۰۰ کیلومتر دارد در یک نوبت فرودگاهی در عربستان سعودی و در چند نوبت دیگر اماکن و مراکز نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده است.

اما در اینجا به سراغ موشک‌های بالستیک ارتش یمن می‌رویم. ارتش یمن از دو موشک بالستیک «بدر p۱» و «بدر F» برخوردار است که این موشک‌ها پرکاربردترین موشک‌هایی هستند که ارتش یمن از آن برای هدف قرار دادن اماکن و مراکز نیرو‌های ائتلاف کشور‌های عربی استفاده کرده بود.

موشک بالستیک دوربرد «برکان» دیگر موشک موجود در ارتش یمن است. ارتش یمن در جریان هشت سال دفاع مقدس بار‌ها از این موشک برای هدف قرار دادن و بمباران کردن اهداف کشور‌های عربی استفاده کرده است. همچنین دیگر موشک بالستیک ارتش یمن «ذوالفقار» نام دارد که نسل توسعه یافته موشک «برکان» است که از دقت بسیار بالاتری برخوردار شده است.

موشک‌های «عقیل» و «طوفان» نیز دو موشک دیگر ارتش یمن هستند که سلاح‌های راهبردی ارتش این کشور محسوب می‌شوند که بردی برابر با ۲۰۰۰ کیلومتر دارند و ارتش یمن در چندین نوبت از این موشک‌ها علیه مواضع رژیم صهیونیستی استفاده کرده است. در حقیقت ارتش یمن برای هدف قرار دادن نقاط دور از این موشک‌ها اغلب استفاده می‌کند.

در پایان باید گفت با توجه به شرایط بحرانی میان یمن و رژیم صهیونیستی و تهدید این رژیم اشغالگر و نامشروع برای هدف قرار دادن نقاط دیگری از کشور یمن، ارتش این کشور هم هشدار داده که از موشک‌های متنوع دیگری برای انجام حملات جدیدی علیه رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها