دفاع‌پرس گزارش می‌دهد:

پشه آئدس؛ چالش جدید حوزه سلامت

تخم پشه آئدس در خشکی و در برابر سموم مقاوم بوده و این پشه قادر است در یک سانتیمتر مربع آب نیز تخم‌گذاری کند.
کد خبر: ۶۷۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۳ - 23July 2024

گروه جامعه دفاع‌‌پرس: مدتی است که پشه آئدس در برخی شهر‌های کشور به پرواز در آمده و تعدادی از هموطنان‌مان در برخی شهر‌ها توسط این پشه به تب دنگی مبتلا شده‌اند. برخی گزارش‌ها مشاهده پشه آئدس را در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان نشان می‌دهد و نگرانی‌هایی در مورد احتمال گسترش این بیماری را به دیگر شهر‌ها بوجود آورده است.

بر اساس اعلام  «حسین فرشیدی» معاون بهداشت وزارت بهداشت تا تاریخ ۳۰ تير ماه، بیش از ۱۵۱ مورد بیماری قطعی تب دنگی در کشور شناسایی شده که عمدتاً بیماران کشور‌های دیگر بوده‌اند که وارد ایران شده‌اند.

آئدس؛ پشه‌ای رادار گریز

تخم پشه آئدس در خشکی و در برابر سموم مقاوم بوده و این پشه قادر است در یک سانتیمتر مربع آب نیز تخم‌گذاری کند. این پشه رادار گریز است و تا زمانی که گسترش پیدا نکرده خودش را نشان نمی‌دهد. افرادی که دچار گزش پشه آئدس می‌شوند علائمی همچون تب و بدن درد در آنان بروز می‌کند.

آنطور که مشخص است وقوع سیل اخیر در کشور امارات موجب آلودگی گسترده این کشور به پشه آئدس شده و تمامی بیمارستان‌های این کشور درگیر بیماری تب دنگی هستند و بیمارانی از این کشور وارد ایران شدند.

تب دنگی که به تب استخوان شکن هم معروف است و توسط چهار نوع ویروس دنگی (DENV-۱ و DENV-۲ و DENV-۳ و DENV-۴) از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود و  فرد قربانی توسط این پشه ۴ تا ۷ روز پس از گزیده شدن، دچار علائم بیماری می‌شود. از علائم تب دنگی می‌توان به سر درد، کمر درد، حساسیت‌های پوستی، درد در ناحیه مفاصل و ماهیچه و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن اشاره کرد.

پشه آئدس معمولاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری زندگی می‌کنند و در طول روز فعال هستند. تب دنگی به طور مستقیم از فردی به دیگری منتقل نمی‌شود؛ بلکه از طریق گزش پشه آلوده فرد را به تب دنگی مبتلا می‌کند.

بهترین راه برای جلوگیری از کاهش خطر ابتلاء به تب دنگی حفاظت استفاده از لباس‌های پوشیده و آستین بلند، تجهیز پنجره‌های منازل به توری است. همچنین استفاده از محصولات دافع حشرات می‌تواند خطر ابتلاء را نیز کاهش دهد.

همچنین باید ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اعلامی توسط وزارت بهداشت و مراکز درمانی، از حضور در کنار تجمع آب‌های راکد، محل تجمع زباله‌ها یا دپوی لاستیک‌هایی که در آن آب جمع شده خودداری کنیم.

«جعفر میعادفر» رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس با بیان اینکه استان‌های جنوبی کشور با چالش پشه آئدس مواجه هستند، اظهار داشت: موضوع تب دنگی و پشه آئدس نیز یک چالش برای حوزه سلامت است و این در حالی است که کشور‌های همسایه که سطح بهداشتی چندان بالایی ندارند نیز با تب دنگی مواجه هستند.

وی با اشاره به زائرانی که از کشور‌های همسایه برای شرکت در مراسم اربعین باید از ایران گذر کنند، کنترل و رصد و پایش سلامت آنها را هنگام ورود به کشور مورد تاکید قرار داد و در عین حال درباره ضرورت رصد و پایش سلامت زائران به هنگام بازگشت به کشور افزود: زائران کشور‌های مختلف با سطوح مختلف بهداشتی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند؛ همچنین موضوع رصد و پایش زائران به هنگام بازگشت به وطن اهمیت دارد.

آئدس؛ پشه‌ای رادار گریز

سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرده کرده به صورت تقریبی حدود نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند و هر سال بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به تب دنگی مبتلا می‌شوند و بیشترین تعداد موارد تب دنگی در سال ۲۰۲۳ ثبت شده و بیش از ۸۰ کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

بر اساس تحقیقات موجود تاکنون درمان خاصی برای تب دنگی گزارش نشده است، اما می‌توان روی علائم درد مدیریت کرد. در اغلب موارد می‌توان تب دنگی را با دارو‌های مسکن، نوشیدن آب و مایعات فراوان، استراحت، تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مناسب درمان کرد.

انتهای پیام/ 271

برچسب ها: تب دنگی ، پشه آئدس
نظر شما
پربیننده ها