دبیر علمی رویداد فیلمنامه‌نویسی مطرح کرد؛

دفاع مقدس و مقاومت موضوعات مورد توجه فیلمنامه‌نویسان در رویداد استارت‌آپی

سجادچی به موضوعات مورد استقبال در رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی پرداخت و گفت: دفاع مقدس و مقاومت از موضوعات پرتکرار و مورد توجه فیلمنامه‌نویسان در این رویداد استارت‌آپی بوده است.
کد خبر: ۶۷۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۴ - 22July 2024

به گزارش گروه فرهنگ فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی با حضور محمدحسین ایمانی‌خوشخو رئیس پارک ملی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی؛ مهدی سجادچی رئیس هیئت ارزیابی آثار، سید جلال چاوشیان دبیر علمی رویداد و بهزاد رشیدی دبیر اجرایی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

رئیس پارک ملی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی:تنها کشوری که با پول کار فرهنگی می‌شود، ایران است/ دفاع مقدس و مقاومت موضوعات مورد توجه فیلمنامه‌نویسان در رویداد استارت‌آپی

در ابتدا، بهزاد رشیدی دبیر اجرایی رویداد با بیان اینکه پارک ملی علوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در راستای اهداف و برنامه‌های خودش در راستای رشد اقتصاد خلاق از ۷ تا ۹ مرداد رویداد استارتآپی فیلمنامه‌نویسی را برگزار می‌کند، اظهار داشت: کمک به ارتقا دانش فیلمنامه‌نویسی، شناسایی استعدادها، ایده‌ها و معرفی این استعدادها هدف ماست.

وی درباره فراخوان رویداد استارتآپی فیلمنامه‌نویسی گفت: فراخوان این رویداد در زمستان سال گذشته در بخش‌های ایده و خلاصه‌طرح در گونه‌های سینمایی بلند، کوتاه و سریال منتشر شده است.

دبیر اجرایی رویداد از دریافت هزار اثر توسط ۳۳۲ نفر به دبیرخانه خبر داد و افزود: ۴۰ درصد شرکت کنندگان این رویداد تهرانی و ۶۰ درصد از سایر استان‌ها بودند و ۵۸ درصد آن‌ها از آقایان و ۴۲ درصد از بانوان بودند که شامل ۴۴ درصد فیلم کوتاه و ۵۶ درصد فیلم بلند و سریال بود. 

رشیدی درباره مراسم پایانی این رویداد گفت:  مراسم اختتامیه ما در این رویداد ۱۶ مرداد در آستانه ۴۴ سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و طی سه روز در مرکز همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ میزبان شرکت کنندگان خواهیم بود و اساتید سینما و فیلمنامه‌نویسی حضور خواهند شد.

سپس، ایمانی‌خوشخو با بیان اینکه پارک ملی علوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه صنایع فرهنگی است، عنوان کرد: بیش از ۵ سال از عمر این پارک می‌گذرد که اتفاقات خوبی در آن رقم خورده است و سعی داریم این فعالیت‌ها را امتداد ببخشیم. 

وی گفت: درباره صنایع خلاق شاید اولین صنعتی که به ذهن متبادر می‌شود، سینماست چون در سینما ورودی، چرخه تولید و خروجی وجود دارد و از صنایع پیش‌رو در اقتصاد دنیاست که متاسفانه در کشورمان ضعف در ایده و فیلمنامه در آن وجود دارد.

رئیس پارک ملی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تصریح کرد: ما به عنوان متولی صنایع فرهنگی کشور با مشورت‌هایی که با خانه سینما به‌عنوان مجموعه صنفی داشتیم، قرار شد از طریق دیگری به صنعت سینما بپردازیم و فضایی ایجاد کنیم که ایده‌پردازانی که در حوزه طرح و فیلمنانه حرفی دارد را شناسایی و از این طریق به صنعت سینما معرفی کنیم.

ایمانی‌خوشخو خاطرنشان کرد: اینکه ایده در یک کارگروه پخته شود، در کشورمان اولین‌بار است که در یک فرایند استارتاپی صورت می‌گیرد. شاید همیشه فکر می‌کردیم نیروهای خلاق در تهران هستند درحالی که فراخوان ما در این رویداد نشان داد افراد خلاق زیادی در سراسر کشور وجود دارند که به علت‌های مختلف عرصه‌ای برای ظهور آن‌ها فراهم نشده بود.

وی تکیه بر صنوف را مهم‌ترین رویکرد پارک صنایع فرهنگی دانست و با بیان اینکه حمایت و پشتیبانی مهمترین وظیفه ماست، ادامه داد: تکیه اصلی ما در این اتفاق همکاری با صنف سینماست و خانه سینما بزرگترین مجموعه صنفی سینماست که در این رویداد با همکاری دیگر مجموعه‌ها همچون کانون فیلمنامه ‌نویسی فعالیت خواهیم کرد. 

رئیس پارک ملی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، گفت: ما در این رویداد تنها بستر را آماده کرده‌ایم و این کار شروعی برای جوشش ایده‌های خلاق در حوزه صنعت سینما خواهد بود. در مراسم اختتامیه سرمایه‌گذارانی از پلتفرم‌های مختلف را دعوت خواهیم کرد تا ایده‌های برتر را رها نکینم لذا طبق دعوت صورت گرفته نزدیک ۱۰ سرمایه‌گذار سینمایی در رویداد حضور خواهند داشت تا ایده‌ها وارد تولید شوند. و مجموعه این فعالیت‌ها موجب رونق سینما خواهد بود.

خوشخو از ایجاد کمیته فیلمنامه‌نویسی در پارک ملی و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خبرداد و گفت: وظیفه این کمیته شناسایی ایده‌های خلاقانه در زمینه فیلمنامه است و ما در پاک تنها مجموعه‌ای هستیم که محدودیتی درباره پرداختن به سوژه‌ها نداریم چراکه در تراوشات و خلاقیت محدودیت ندارم.

راه‌سازی سینما با ترکیب خلاقیت و مهارت 
در ادامه، مهدی سجاده‌چی رئیس کانون فیلم‌نامه نویسان و رئیس هیئت ارزیابی اثر این رویداد گفت: باید تلاش کنیم چیزی به اسم خلاقیت در کشور داشته باشیم که نیاز‌های ما را پاسخ بدهد. برای اولین‌بار شاهد هستیم مدیریت تصمیم گرفته به صورت ممتد راه خلاقیت را برای جوانان کشور باز کند که البته کار دشواری است. نشستن و قلاب انداختن کار خلاقانه‌ای نیست باید این خلاقیت‌ها پیدا شود و در نهایت جذب شوند.

وی با تاکید برایمکنکه سینما تنها خلاقیت نیست بلکه مهارت هم در آن دخیل است و ترکیب این دو به سینما ما قطعا کمک کننده است، درباره موضوعاتی که در این رویداد بیشتر مورد توجه فیلمنامه‌نویسان قرار گرفته‌اند، گفت: دفاع مقدس و مقاومت از موضوعات پرتکرار و مورد توجه فیلمنامه‌نویسان در این رویداد استارت‌آپی بوده است.

اسامی داوران و اساتید راهنما
سپس، سید جلال چاوشیان دبیر علمی رویداد گفت: تنها پارکی که به حوزه فرهنگی اهمیت می‌دهد این پارک است. ما اصطلاح دانش بنیان را زیاد می‌شنویم، اما کمتر به اقتصاد فرهنگ توجه می‌کنیم. این پارک ۵سال تاسیس شده و از ابتدا دغدغه مدیریت سینما بود.

وی افزود: قرار بر این بود این رویداد تنها رویداد نمایشی نباشد و این فعالیت تبدیل به جریان شود و این امر با وسواس مورد توجه قرار گرفت. تمام تلاش را به کار بردیم تا در داوری‌ها خدمت هنرمندان ارزشمند باشیم. ما توانستیم به مجموعه‌ای فاخری از این شخصیت‌ها برسیم. برای اولین بار در حوزه استارت‌تاپی و انتخاب آثار، تفکیکی میان داوران و اساتید راهنما وجود نداشت. 

چاوشیان در ادامه گفت: اساتید راهنما طی ۳ روز با منتخبان ارتباط خواهند داشت و دغدغه‌های خود را برای فیلمنامه نویسی بیان خواهند کرد. 

وی با معرفی هئیت داوران و اساتید راهنما ادامه داد: پوران درخشنده، مصطفی رستگاری، علی موذنی، حسین رحیم‌زاده و مهدی سجاده‌چی هیئت داوران این رویداد خواهند بود. همچنین محمود اربابی، مهدی احمدی، فریدون فربدی، ایمان فاضل و رضا حیدرنژاد اساتید راهنمای این رویداد را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها