«معرفی کتاب»

«عطر گل‌های شقایق»

کتاب «عطر گل‌های شقایق» با موضوع (۷۳۰ روز از اردبیل تا دروازه‌های قصر شیرین)، خاطرات خود نوشت «حمید ملاحمزه زاده» است که در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات «خط هشت» به چاپ رسید.
کد خبر: ۶۸۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱ - 23July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، کتاب «عطر گل‌های شقایق» با موضوع (۷۳۰ روز از اردبیل تا دروازه‌های قصر شیرین)، خاطرات خود نوشت «حمید ملاحمزه زاده» است که توسط انتشارات «خط هشت» در هزار نسخه با حمایت مالی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل به چاپ رسیده است.

راوی تلاش کرده تا دوران خدمت سربازی خود را که در جبهه‌های جنگ گذرانده از زاویه دیگری که کمتر به آن پرداخته شده بازگو کند تا شاید بتواند خوانندگان را با شمه‌ای از رفتار و کردار و از خودگذشتگی جوانان دهه ۶۰ آشنا کند. خاطرات سربازانی است که دوشادوش رزمندگان در جبهه‌های غرب کشور و در ارتفاعات بازی دراز، قراویز و ... در خط مقدم از میهن خویش پاسداری نمودند.

در بخشی از کتاب آمده است:

نگهبانی و پست دادن در طول دوران خدمت برای اکثر سربازان اجرا می‌شد. این کار برای سربازان تازه وارد دشوار بود و در هر شرایطی در گرما و سرما و یا هوای برفی و بارانی باید به نحو احسن امجام می‌گرفت. هر نگهبانی در سر پست خود دارای کلمه رمزی بود که از طریق پاسبخش به او گفته می‌شد تا در صورت مشاهده اشخاصی که به سمت آنها می‌آمد به آنها ایست داده و اسم رمز را می‌پرسید. اگر اسم رمز صحیح بود به او اجازه عبور داده می‌شد و در غیر این صورت از ورود او جلوگیری می‌گردید. اگر فرد مشکوک بود، باید او را تا رسیدن پاس بخش نگه می‌داشند. بعضی مواقع فرماندهان برای آزمودن نگهبان به عمد وارد پست نگهبانی شده و در صورت کوتاهی سرباز در ممانعت از عبور ایشان به علت آشنایی یا مافوق بودن، او را به بازداشتگاه می‌فرستادند و یا جریمه اضافه خدمت می‌نوشتند تا اصول اولیه نظامی را یاد بگیرند. 

در آموزش‌ها گفته می‌شد که هر سرباز سر پست نگهبانی باید هوشیار باشد. چون یکی از وظایف مهم در ارتش، حفظ نظام و حراست از پادگان‌ها و مناطق نظامی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار