اعلام مواضع ایران در برابر متجاوز بعثی

آیت‌الله خامنه‌ای (رئیس‌جمهور وقت) در مورد راه‏‌حل صحیح مقابله با تجاوزگری گفت: ما می‏‌گوییم متجاوزی که در یک منطقه پیدا شد، چون میکروبی است که هرچه بماند ترشح تجاوز خواهد کرد و اگر یکجا نتوان آن را از بین برد، حتی یکی از آنها تولیدمثل و فساد خواهد کرد.
کد خبر: ۶۸۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹ - 23July 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، رئیس‌جمهور امروز دوم مرداد ۱۳۶۳ در دیدار با گروهی از رزمندگان مناطق ٣، ٤ و ٦ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از خواهران عضو بسیج پشتیبانی مناطق جنگی استان تهران، ضمن اشاره به تبلیغات کذب عراق در مورد مبارزه با رژیم صهیونیستی، مواضع ایران را در قبال صلح با متجاوز تشریح کرد.

اعلام مواضع ایران در برابر متجاوز

 آیت‌‏الله خامنه‌‏ای در سخنانی در این دیدار، با اشاره به فشار‌های مختلف سیاسی و اقتصادی که قدرت‌های جهان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول جنگ تحمیلی، بر جمهوری اسلامی ایران وارد آورده‌اند قدرت، تصمیم و توانایی‏‌های عمیق و همچنین استقامت، صلابت و فداکاری ملت ایران را عوامل خنثی شدن فشار‌های مختلف و تثبیت نظام جمهوری اسلامی برشمرد. وی در زمینه تجاوز نظامی ارتش عراق به ایران و وضعیت کنونی آن گفت: نباید فکر کرد دشمنان انقلاب بی‏‌حساب نیروی نظامی عراق را به جان انقلاب انداختند.

نیروی نظامی عراق در تمامی منطقه به‌عنوان یک نیروی ممتاز شناخته‌شده بود، عراقی‌‏ها به ارتش خود افتخار می‏‌کردند و همین ارتش امروز از هراس بچه‌‏های حزب‌‏اللهی، پشت چند کیلومتر مانع، چون سیم‏‌خاردار، کانال، وسایل آتش‌‏زا، مین و چیز‌های دیگر مخفی‌شده و جرئت نمی‌‏کند سر خود را از ترس تیر جان‏‌شکاف نیرو‌های اسلام بیرون بیاورد.

رئیس‌جمهور همچنین پس از اشاره به ادعا‌ها و تبلیغات نادرستی که راجع به‌قصد ارتش عراق برای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود، با بیان اینکه چیزی که ارتش عراق هرگز به فکر آن نیفتاد جنگ با اسرائیل بود، درباره نقش اهداف استعماری و سیاست‏‌های حامی رژیم صهیونیستی در حمله ارتش عراق به ایران افزود:، اما چون همان سیاست‏‌ها همگی متفق‌‏القول بودند که باید انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی صدمه ببیند ارتش عراق خیلی راحت به جمهوری اسلامی حمله کرد، آنهایی که یک روز هم به صهیونیست‏‌ها حمله نکردند، نزدیک چهار سال است که پشت مرز‌های ما و مدتی در داخل خاک ما مشغول توطئه بودند؛ البته خیلی کشته دادند، خیلی خسته شده‌‏اند، اما به خاطر سوء‏تدبیر و بی‏‌کفایتی سردمداران خود مجبورند در بیابان‏‌های داغ و کوهستان‏‌های سرد بمانند تا وقتی‌که خداوند متعال اراده‏‌اش تعلق بگیرد و ان‌شاءالله رزمندگان اسلام یا اسیرشان کنند یا به‏‌کلی با پیروزی نهایی جنگ را تمام کنند.

رئیس شورای عالی دفاع اذعان سیاستمداران حاکم بر دنیا بر تثبیت نظام جمهوری اسلامی در ایران و پشیمانی حامیان و مشوقان تهاجم عراق به ایران را برای اتمام جنگ و برقراری صلح کافی ندانست و برقراری صلح باوجود ادامه حیات رژیم متجاوز را غیرممکن ارزیابی و اظهار کرد: حرف ما این است که بسیار خوب، شما پشیمانید و می‏خواهید جلوی ضرر را بگیرید، اما پاسخ خسارت‏هایی که بر ملت ما، انقلاب ما و بر مردم عراق وارد کردید را چه می‏‌خواهید بدهید.

 ما معتقدیم مادامی‌که رژیم کنونی عراق بر سر کار است، همیشه امکان خسارات بیشتری نیز وجود دارد. با دزد که نمی‏‌شود صلح کرد، با متجاوز که نمی‌‏توان کنار آمد، دنیا این را تجربه کرده و فهمیده است.... زمان هیتلر آیا با بودن هیتلر و سرپا بودن رژیم نازی هیتلری ممکن بود که صلح در اروپا برقرار باشد؟ بله صلح می‏‌شد، اما درصورتی‌که همه همسایه‏‌های آلمان نازی دست‏‌های خود را بالا می‌‏بردند.... رژیم تجاوزگر بدون تجاوز نمی‏تواند زندگی کند.

الآن نیز اگر کشور‌های اسلامی در مقابل اسرائیل متجاوز و غاصب یک تصمیم جدی نگیرند، تجاوز اسرائیل ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور در ادامه در مورد راه‌‏حل صحیح مقابله با تجاوزگری گفت: ما می‌‏گوییم متجاوزی که در یک منطقه پیدا شد، چون میکروبی است که هرچه بماند ترشح تجاوز خواهد کرد و اگر یکجا نتوان آن را از بین برد، حتی یکی از آنها تولیدمثل و فساد خواهد کرد.

دنیا این را در مورد آلمان نازی قبول کرد ... هیتلر و رژیمش از بین رفت، جنایت‌کارانی که با هیتلر همکاری کرده بودند هم محاکمه شدند.... امروز ما همان حرف را با رژیم صدام می‌‏زنیم، آیا صدام تجاوز کرده است یا نه؟

چه کسی است که بتواند امروز تجاوزگری رژیم عراق را قبول نکند، حال که او تجاوز کرده است با چه منطقی می‏‌توان قبول کرد که متجاوز جنایات خود را بکند تا وقتی‌که دیگر قادر به کاری نیست، آن‌وقت بگوییم صلح و صفا خوب است؛ پس جنایاتی که قبلاً کرده بود چه می‏‌شود؟

 آیت‏‌الله خامنه‏‌ای سپس بار دیگر بر موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم تجاوزگر بعثی عراق تأکید کرد و افزود: متجاوز و رژیمی که زبانش زبان تجاوز است ... و دو ملت و دو کشور را درگیر جنگ می‏کند چنین رژیمی قابل‌تحمل نیست.

 ما رژیم صدام را نمی‏‌توانیم تحمل‌کنیم. ما مجازات صدام و عاملین جنگ را یکی از واجب‏‌ترین فرائضی می‌‏دانیم که بر دوش خودمان و بقیه دولت‌‏های منطقه است.

 رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روحیه ایثار، فداکاری و استقامت ملت ایران و ضمن تجلیل از فداکاری خانواده‏‌های شهدا، قدرت ایمان را عامل اصلی پیروزی ملت ایران در زمینه‏‌های مختلف به‏‌ویژه جنگ تحمیلی معرفی کرد.

منبع:

یعقوب نعمتی وروجنی، حجت‌الله کریمی، روزشمار جنگ ایران و عراق: رکود در جبهه، تحرک در دیپلماسی، (کتاب سی و دوم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۲۷۶، ۲۷۷، ۲۷۸

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار