در رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۴ چه گذشت؟

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در دریای خزر اجرا شد.
کد خبر: ۶۸۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۳ - 24July 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در راستای تعاملات بین‌المللی و توجه به دیپلماسی دریایی، انجام تمرینات و رزمایش‌های مرکب با سایر کشورها را در دستور کار خود قرار داده است.

بر این اساس، رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر در روزهای اخیر با حضور شناورهایی از نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و نیروی دریایی کشور روسیه، به ابتکار کشورمان و برای نخستین بار در دریای خزر اجرا شد.

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر

یگان‌های شناور و پروازی ایران و روسیه در مرحله اصلی این رزمایش بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، در نخستین گام، عملیات اطفاء حریق، نجات کارکنان آسیب‌دیده و رفع صدمات ایجادشده در شناور تجاری را انجام دادند.

در این مرحله به دنبال ارسال پیام اضطراری شناور سانحه‌دیده، ابتدا مکان استقرار این شناور از سوی بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش شناسایی شد و سپس ناو موشک‌انداز «سپر» شناور‌های مستقر در منطقه را به منظور اجرای عملیات اطفاء حریق به سوی شناور مذکور اعزام کرد.

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر

در ادامه، عملیات هلی‌برن نیرو‌های عملیات ویژه نداجا برروی عرشه شناور یادشده انجام و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی انجام شد.

اجرای عملیات اطفاء حریق کشتی سانحه‌دیده و یدک این شناور به لنگرگاه امن، پایان‌بخش این مرحله از رزمایش بود.

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر

در گام دوم مرحله نهایی رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر یگان‌های شناور شرکت‌کننده در رزمایش به سرفرماندهی ناو موشک‌انداز «سپر» به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند.

یگان‌های شناور نیروی دریایی جمهوری اسلامی و نیروی دریایی روسیه در ادامه‌ی این مرحله از رزمایش به تمرین عکس‌برداری هوایی (Photo Ex)، صورت‌بندی و آرایش آفندی پرداختند.

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر

در بخش پایانی رزمایش نیز یگان‌های شناور و پروازی نیرو‌ دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو‌های موشک‌انداز «پیکان» و «جوشن»، دو فروند بالگرد ۲۱۲ AB و شناور «شهید بصیر» نیروی دریایی سپاه، شناور‌هایی از دریابانی فرماندهی انتظامی کل کشور و همچنین شناور «شناور ۴۵ SB» روسیه از مقابل ناو موشک‌انداز جمهوری اسلامی ایران «سپر» رژه رفتند.

این رزمایش با هدف تأمین ایمنی کشتیرانی و به‌منظور افزایش سطح هماهنگی‌ها و کاهش مدت‌زمان عملیات نجات کشتی‌ها انجام شد.

رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ خزر

همه مراحل رزمایش مرکب امداد، نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ با پایش هوایی منطقه از سوی بالگرد‌ها و پهپاد‌های نداجا همراه بود و نمایندگانی از کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز به عنوان ناظر بر مراحل مختلف این رزمایش نظارت داشتند.

همچنین طی سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه چهار مرتبه در محدوده دریای عمان و شمال اقیانوس هند رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی را با هدف تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، انجام اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی به اجرا گذاشتند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها