یادداشت/ پرستو چمنی

عملیات «مرصاد» طومار منافقین کوردل را در هم پیچید

پنجم مرداد روز «کرمانشاه» و سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد است، عملیاتی ظفرمند که طومار منافقین سرسپرده و کوردل را در هم پیچید و امید آنها را برای سیطره بر ایران عزیز به یأس تبدیل کرد.
کد خبر: ۶۸۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰ - 25July 2024
عملیاتی «مرصاد» طومار منافقین سرسپرده و کوردل را در هم پیچیدبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «پرستو چمنی» نویسنده و خبرنگار؛  پنجم مردادماه روز «کرمانشاه» و سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد است، عملیاتی ظفرمند که طومار منافقین سرسپرده و کوردل را در هم پیچید و امید آنها را برای سیطره بر ایران عزیز به یأس تبدیل کرد.۳۱ تیرماه ۱۳۶۷ بود که مسعود رجوی در نشست فرماندهان محور‌های ارتش آزادی‌بخش منافقین، این سخنان را ایراد کرد. می‌گفت حالا که ایران خیلی ضعیف شده، چرا یک‌راست به تهران نرویم! طرحی را هم در دستور کار قرار داده بودند که زمان‌بندی‌اش تقریباً ۲۴ ساعته بود. حتی استانداران و فرمانداران را از بین خود انتخاب کرده بودند؛ زهی خیال باطل...
 
رزمندگان در کنار نیرو‌های مردمی توانستند عملیات ظفرمند «مرصاد» را در «غروب جاویدان» رقم بزنند. رژیم عراق با به‌کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی در جبهه‌های جنگ و موشک‌باران شهر‌ها توانست شرایط جنگ را به نفع خود تغییر دهد این در حالی بود که کارشناسان نظامی و سیاسی ایران سرگرم پذیرش و بررسی قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد بودند.
 
منافقین به‌عنوان تنها گروهی که تمام حیثیت و هستی سازمان خود را در گرو جنگ نهاده بودند بیشترین صدمه و لطمه را از پذیرش قطعنامه توسط ایران متحمل شدند. ازآنجاکه عراق به‌خاطر پذیرش قطعنامه برنامه‌ای برای حمله مجدد به خاک ایران نداشت با حمایت و پشتیبانی تسهیلاتی، لجستیکی و هوایی از منافقین، نیرو‌های خود را از دخالت مستقیم از ورود به خاک ایران برحذر داشت، لذا به همین منظور ابتدا برای کاستن از حجم نیرو‌های ایران در غرب اقدام به تک وسیعی در خرمشهر کرد و سپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل ذهاب و صالح‌آباد این مناطق را به تصرف درآوردند و راه ورود منافقین به داخل خاک ایران را هموار ساختند.
 
منافقین و ارتش عراق عملیات مشترک خود را از طریق هجوم هوایی و زمینی از راه سرپل ذهاب و هلی‌برد از جنوب گردنه پاتاق در نزدیکی سرپل ذهاب و به‌طرف شهر کرند غرب پیشروی کردند و در همین هنگام به همراه نیرو‌های بعثی شهر کردند غرب را اشغال کردند و سپس به‌طرف شهر اسلام آباد غرب حرکت کردند و در ادامه تا تنگه چهارزبر پیش آمدند و به‌محض رسیدن خبر هجوم ارتش عراق و منافقین به خاک ایران به شهر‌های سراسر کشور، خیل عظیمی از نیرو‌ها به سمت جبهه‌ها روانه شدند.
 
درحالی‌که حملات ارتش عراق در جنوب کشور قطع نشده بود بخشی از نیرو‌ها در جنوب کشور به‌سوی غرب روانه شدند تا همراه مردم بسیج شوند و تحت عنوان عملیات مرصاد در جواب به عملیات فروغ جاویدان منافقین، به سرکوب ارتش عراق و منافقین بپردازند. عملیات مرصاد پنجم مردادماه سال ۱۳۶۷ به‌منظور مبارزه با منافقین کوردل در منطقه اسلام آباد غرب و تنگه چهارزبر در استان کرمانشاه آغاز شد.
 
منافقان سرمست از پیروزی‌های مقدماتی در یک اقدام عجولانه راهی کرمانشاه شدند و به خیال باطلشان قصد حرکت به سمت تهران و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را داشتند، ولی رزمندگان اسلام اعم از نیرو‌های سپاه، هوانیروز، ارتش، بسیج مردمی و عشایر منطقه در ۳۴ کیلومتری کرمانشاه ناگهان راه را بر ستون منافقین بستند و در یک اقدام متهورانه تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را به آتش کشیدند.
 
به‌این‌ترتیب منافقین شکست‌خورده در این تجاوز نابخردانه متحمل خسارات و تلفات عظیمی شدند بیش از ۵۰۰ دستگاه تانک و نفربر آنها منهدم شد و مقادیر زیادی از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی آنها به غنیمت نیرو‌های اسلام درآمد و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از منافقین کوردل به هلاکت رسیدند و فروغ جاویدان در غروب جاویدان به پای آن رسید.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها