نماینده ولی فقیه در گیلان:

نماز جمعه دژ محکمی برای حراست از دستاورد‌های نظام است

آیت‌الله «فلاحتی» نماز جمعه را دژ محکمی برای حراست از دستاورد‌های نظام خواند و گفت: نماز جمعه قرارگاه معنوی، سیاسی و اجتماعی مردم است.
کد خبر: ۶۸۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲ - 25July 2024

نماز جمعه دژ محکمی برای حراست از دستاورد‌های نظام استبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، آیت‌الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در گیلان امروز به مناسبت فرارسیدن پنج مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور به امامت آیت‌الله طالقانی و بزرگداشت ائمه جمعه در استان در حرم مطهر خواهر امام (س) رشت برگزار شد اظهار داشت: نماز جمعه از برکات با عظمت جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه تبیین‌کننده مواضع نظام اسلامی در مقابل دشمن و خنثی‌کننده توطئه‌ها و تبلیغات سو دشمن بوده است افزود: هر جمعه نگاه مردم مومن به یک سو و یک جهت است و با تشکیل اجتماعی عظیم در مکانی قدسی دور هم جمع می‌شوند و از حوادث درون و بیرون دنیای خود اطلاعات کسب می‌کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به جایگاه عظیم نماز جمعه از دیدگاه امیرالمومنین (ع)، خاطرنشان کرد: امام علی (ع) نیز در این راستا توصیه کردند که مومن برای برخورداری از برکات نمازجمعه می‌تواند وقت مسافرت خود را به تعویق بیندازد.

وی با بیان اینکه فرشتگان از زمان برگزاری نمازجمعه به استقبال مردم نمازگزار در روز جمعه می‌آیند تا نام آنها را ثبت کنند ادامه داد: نماز جمعه از ارکان اساسی نظام اسلامی و قرارگاه معنوی، سیاسی و اجتماعی امت اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به اقامه اولین نماز جمعه در صدر اسلام توسط پیامبر اکرم (ص) در وادی  رانوناء در مدینه منوره اشاره کرد و گفت: حضرت محمد (ص) قبل از تشکیل حکومت اسلامی نماز جمعه اقامه کردند و این نشان می‌دهد که بین حکومت اسلامی و نماز جمعه یک رابطه ناگسستنی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حکومتی که نماز جمعه در آن نباشد راه مستقیم  را نخواهد پیمود افزود: جایگاه نماز جمعه و خطیب جمعه بسیار رفیع است، زیرا نماز جمعه بهترین مکان برای خدمتگزاری به مردم است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه نماز جمعه و تریبون آن بیانگر مشکلات مردم و رساندن صدای مردم به گوش مسؤلان بوده و دستاورد‌های نظام و خدمات را به اطلاع مردم رسانده است تصریح کرد: نهاد نماز جمعه یک قرارگاه روشنگری در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل سیاسی و عبادی است و حلقه اتصال مردم و مسئولان است.

وی ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی امروز توانسته قلوب ملت‌ها را فتح کند و بسط یابد در سایه نماز جمعه بوده است به طوری که امروز در سطح کشور، قریب به ۹۵۰ نماز جمعه اقامه می‌شود.

امام جمعه رشت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محراب در زمان امام راحل، ابراز کرد: تعابیری که امام راحل درباره ابهت شهدای محراب بیان فرمودند بسیار ارزشمند است، زیرا آنها می‌دانستند در چه سنگری هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت بالای انسان در علم آموزی به چگونگی زندگی سخت و مشکل ولی گوهربار، عالمان شیعه، اشاره کرد و گفت: چه کسی فکرش را می‌کرد یک روزی در سایه علم‌آموزی در حوزه علمیه، عالم توسط یک روحانی (امام راحل) دگرگون شود.

آیت‌الله فلاحتی، با اشاره به نقش علمای دینی به ویژه شاگردان امام راحل در نهضت‌های آزادی بخش اشاره کرد و گفت: امروز دنیا متعجب از روش مدیریتی رهبر انقلاب است که درس آموخته مکتب امام خمینی (ره) هستند.

به گفته وی علم باید با حلم توام باشد و علیم کسی است که حلیم باشد و حلیم نیز باید علیم باشد و عالمان دین در طول تاریخ اگر توانستند جریانی را مدیریت کنند در سایه علم و صبوری بوده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان یادآور شد: ما امروز میراث‌دار عالمانی هستیم که سختی‌ها و مشقت‌های فراوانی را برای رسیدن به هدف تحمل کردند و اگر انقلاب اسلامی تاکنون گسترش یافته و فاتح میدان‌های مختلف در جهان شده به برکت وجود چنین عالمانی بوده است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر اساس داده‌های معارف دینی دارد بر امت اسلامی مدیریت می‌کند و در این راه مشکلات فراوانی را پشت سر می‌گذارد، اما این مشکلات قابل مقایسه با مشکلات هیچ یک از مدیریت‌ها در دنیا نیست.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه نظام اسلامی امروز مدیریت دینی‌اش را به دنیای بشر عرضه کرده است؛ اظهار کرد: این مدیریت یعنی برگرفته از کتاب و سنت خدا که به دنیای امروز بشر عرضه شده است.

وی افزود:، اما هنوز عده‌ای هستند که در تجزیه و تحلیل این مسائل ضعف دارند و در شرایط بحرانی نمی‌توانند با عقلانیت این مسائل را تحلیل کنند که باید برای نگاه ناباورانه آنها افسوس خورد.

امام جمعه رشت همچنین اذعان داشت: ما امروز وارثان این عالمان بزرگ و فرهیخته تاریخ هستیم که با مدیریت عالمانه و حلیمانه خود به اهدافشان رسیده‌اند.

وی ضمن تشکر از حضور خوب مردم گیلان در نماز جمعه گفت: در طول ۴۵ سال از انقلاب آنچه تأثیر‌گذاری مضاعفی را در تقویت نظام و بیان دستاورد‌های آن داشت، همین پایگاه‌های نماز جمعه است.

آیت‌الله فلاحتی نماز جمعه را دژ محکمی برای حراست از دستاورد‌های نظام خواند و از همه طلاب و ائمه جمعه خواست تا عالمانه و حلیمانه درغنای هرچه بیشتر این سنگر بی نظیر بکوشند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها