امام جمعه قزوین:

با مصرف بی رویه آب و برق حق دیگران را از بین نبریم

آیت الله «عابدینی» گفت: فکر نکنیم همین که پول آب و برق را می دهیم کافی است، اگر رعایت نکنیم و حق دیگران ضایع شود، ضامن هستیم، ضامن کسی هستیم که با مصرف بی رویه حق او از بین رفته است.
کد خبر: ۶۸۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸ - 26July 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله «عبدالکریم عابدینی» امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان قزوین در خطبه‌های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می شود، اظهار داشت: یکدیگر را به تقوای الهی سفارش می کنیم، وقتی به قرآن، ذکر، نماز، برادری و محبت، عدل و ایمان سفارش می کنیم، در حقیقت دعوت به تقواست و مخصوصاً در نماز جمعه این دعوت به تقوا همیشه باید تکرار شود.

وی سالروز 5 مرداد اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی را گرامیداشت و تصریح کرد: اولین نماز جمعه که با حکم امام خمینی (ره) برگزار شد، بسیار شیرین بود و بعد از آن هم در شهرهای مختلف نماز جمعه برپا شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: در قزوین نیز تا مدت ها نماز وحدت را به امامت مرحوم آیت الله باریک‌بین برگزار می کردیم تا نشان دهیم ما نیز علاقه مند هستیم نماز جمعه در شهر ما هم اقامه شود و پس از مدتی امام خمینی (ره) مرحوم آیت الله باریک بین را به عنوان امام جمعه قزوین انتخاب کردند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امروز نماز جمعه در حدود 950 شهر کشور برگزار می شود و برای سبقت گرفتن در کار خیر پای کار می آیند و باید تلاش کنیم در نماز جمعه بیشترین مشارکت را داشته باشیم.

نماز انسان را از فحشا و منکر حفظ می‌کند

وی اضافه کرد: هر چه نمازهای جمعه و جماعات با حضور بیشتر مردم برگزار شود، انحرافات کمتر خواهد شد، نمونه آن ماه مبارک رمضان است که در آن نماز مساجد و نمازهای جمعه با جمعیت بیشتری برگزار می شود و شاهد کاهش جرم در جامعه هستیم چرا که خداوند فرموده «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر»، یعنی (همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد).

آیت الله عابدینی بیان کرد: نماز نور و روشنایی است و بدی ها تاریکی و ظلمت هستند و هر چقدر نماز در مساجد و در جای جای شهرها روشن شود، به همان اندازه خلاف و بدی بساطش برچیده می شود.

برکات نماز جمعه

خطیب نماز جمعه قزوین با تشریح برخی از برکات نماز جمعه عنوان کرد: یکی از برکات نماز جمعه این است که بین مؤمنین پیوند برقرار می کند، خیلی از مؤمنین هستند که در زمان غیر نماز جمعه دنبال قرآن و تفسیر آن هستند اما عموم جامعه برای آشنایی بیشتر با قرآن می توانند در نماز جمعه حضور پیدا کنند و امام جمعه موظف است آیات قرآن را به گونه که همه متوجه شوند توضیح دهند.

وی اظهار کرد: دوم پیوند مؤمنین و نمازگزاران با کلام سول اکرم و ائمه اطهار (ع) است، وقتی در نماز جمعه احادیث و روایات پیامبر و ائمه اطهار (ع) بیان می شود باعث می شود بین ما و ائمه اطهار ارتباط برقرار شود، ما خیلی به این ارتباط ها احتیاج داریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: آیات قرآن کریم، احادیث پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) برای ما نازل شده است، خداوند بیش از 6 هزار آیه نازل کرده است که همه بخش های زندگی انسان در آن گفته شده است و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

نماز جمعه بین انسان با قرآن و نماز ارتباط برقرار می‌کند

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در قیامت می گویند قرآن را قرائت کن و درجه بالاتر را بگیر، یعنی درجات بهشت به ارتباط ما با قرآن بستگی دارد، نماز جمعه بین انسان با قرآن، نماز، کلام انبیاء و ائمه اطهار (ع) ارتباط برقرار می کند.

وی بیان کرد: سومین برکت، پیوند آحاد مردم با امام جامعه و رهبر دینی است که در نماز جمعه محقق می شود. باید گوش به فرمان امام جامعه باشیم و امر و نهی او را دائم بشنویم، اگر در رسانه ها متوجه نشدیم در نمازهای جمعه همواره باید منویات ایشان را مرور کنیم، از جمله اینکه فرمودند رئیس جمهور منتخب را باید حمایت کنیم تا بتواند کارش را درست انجام دهد و نمایندگان و همه موظفیم به این دستور امام جامعه عمل کنیم.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: چهارمین برکت، آگاه شدن از احوال مسلمانان و مستضعفان است که در نماز جمعه باید محقق شود، باید بدانیم در غزه چه می گذرد، نتانیاهو به آمریکا رفت و آنها در حمایت از او همانند گرگ ها زوزه می کشند تا کودک کشی کنند و باید در جریان اوضاع و احوال مردم مظلوم غزه قرار بگیریم.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: پنجمین برکت، وحدت و انسجام بین آحاد اهل ایمان است و جایی را نمی توانیم تا این حد پیدا کنیم که دست یکدیگر را برای محبت بفشاریم و مشکلات هم را بفهمیم.

وی تصریح کرد: یکی از جاهایی که بیشترین آرامش را خودم پیدا می کنم، دیدن نمازگزاران است و خیلی برای بنده این مهم آرامش بخش است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: ششمین برکت نماز جمعه، ذکر و یاد خداست که اگر نباشد روح انسان تعالی نمی یابد و ذکر برای روح همانند آب برای جسم است و خدا فرمود هر کسی از ذکر و یاد من روی برگرداند، زندگی سختی خواهد داشت و راحتی در زندگی او نخواهد بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هفتمین برکت نماز جمعه، آرامش معنوی برای فرد و خانواده و جامعه است که همان محصول ذکر است. هشتمین برکت، برخورداری از برکات الهی است چرا که فرمود «وَلَو أَنَّ أَهلَ القُرى آمَنوا وَاتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالأَرض»، (و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم).

وی افزود: ما به برکات الهی و عنایت خدا نیاز داریم و یکی از چیزهایی که باعث برکت می شود، صفوف بهم فشرده نمازهای جمعه و جماعت است و این محبت هایی که شما در دید و بازدیدهای نماز جمعه ای با یکدیگر دارید، برکات خدا را برای جامعه به همراه می آورد.

آیت الله عابدینی تأکید کرد: هشتمین برکت نماز جمعه، دعا و درخواست از خداوند است، خدای متعال در آخرین آیه سوره فرقان فرمود اگر دعا نباشد خداوند حتی به شما نگاه هم نمی کند و برای دریافت برکات الهی همواره باید دعا کنیم.

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: به روایتی شهادت امام سجاد (ع) دوازدهم محرم بود و در روایت دیگری گفته اند 25 محرم، برای همین معنا باید احترام نگهداریم. حضرت فرمودند برحذر باشید که با انسان عصیانگر و گنهکار رفاقت کنید و از این رفاقت ها دوری کنیم مگر اینکه بخواهید برای راهنمایی با آنها ارتباط داشته باشید.

وی افزود: حضرت ادامه داد امام سجاد (ع) فرمودند از کمک کردن به ظالمان پرهیز کنید و مبادا کمک آنها باشید و مبادا با فاسقان رفاقت داشته باشید که اصل فاسقان را خداوند فرمود منافقان هستند. از فتنه آنها خودتان را دور نگهدارید و آبرویتان را دستخوش آنها قرار ندهید و از محیط هایی که آنها هستند خودتان را دور نگهدارید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: امام سجاد (ع) در حدیث دیگری می فرماید اگر همه آدم های روی کره زمین از دنیا بروند و هیچکس نباشد، من وحشت نمی کنم چرا که با قرآن هستم، اگر وقتی با قرآن هستم حتی اگر همه دنیا علیه من باشد هیچ وحشتی ندارم.

امام جمعه قزوین با اشاره به سالروز اشغال کویت توسط عراق یادآور شد: صدام کویت را در حالی که تا چندی پیش به او کمک می کرد، به اشغال خود درآورد، کویتی ها امام خمینی (ره) را نیز وقتی ایشان را می خواستند به آن کشور تبعید کنند، نپذیرفت و جزایر خود را در اختیار صدام قرار می داد تا به ایران حمله کند.

وی بیان کرد: خدا فرمود به ظالمان تکیه نکنید، آتش می گیرید، کویت به صدام تکیه کرد و در نهایت استقلالش به آتش کشیده شد و متخصصین ایران برای خاموش کردن چاه های کویت بسیج شدند. خود صدام به ظالمان تکیه کرد و توسط همان ها آتش گرفت و همه چیزش از بین رفت، منافقان به صدام و آمریکا تکیه کردند و در نهایت از بین رفتند و همه چیزشان به آتش کشیده شد و این وعده الهی است که تحقق آن قطعی است.

آیت الله عابدینی اظهار کرد: فرار بنی صدر و رجوی نیز در همین ایام بود، بنی صدر تا موقعیتی پیدا کرد به خودش مغرور شد و شروع کرد خودش را بزرگ نشان دهد و ادعای رهبری هم داشت اما ورق برگشت و او با منافقان یکی شد و انفجارها را به راه انداخت اما مردم بیدار شدند در مقابل توطئه بنی صدر متحد شدند و بنی صدر مجبور شد با لباس زنانه از ایران فرار کند و این رسوایی بزرگی برای آنها بود.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: در این روزها که دمای هوا بسیار بالاست، صرفه جویی در مصرف آب و برق را توصیه می کنیم و اگر رعایت نکنیم، بحرانی می شود و از همه کسانی که رعایت می کنند قدردانی می کنیم.

وی بیان کرد: فکر نکنیم همین که پول آب و برق را می دهیم کافی است، اگر رعایت نکنیم و حق دیگران ضایع شود، ضامن هستیم، ضامن کسی هستیم که با مصرف بی رویه حق او از بین رفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار