راوی دفاع مقدس در گفتگو با دفاع پرس:

یادمان مرصاد نماد مقاومت ملی است

یادمان مرصاد نماد مقاومت ملی است که برای حفظ و پاسداشت این نماد‌ها شاخصه‌ها و دستورالعمل‌هایی وجود دارند، این دستورالعمل‌ها تنها مختص زمان حال نیست، در واقع این شاخصه‌ها از گذشته وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهند داشت. 
کد خبر: ۶۸۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲ - 26July 2024

یادمان مرصاد نماد مقاومت ملی است«عیسی اجاق» پیشکسوت دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در خصوص چگونگی عملیات مرصاد، اظهار داشت: گرامی‌داشت عملیات مرصاد یک وظیفه ملی است و همه متولیان و کارگزاران وظیفه دارند تا متناسب با این روز اقداماتی در حوزه مأموریتی خود داشته باشند.

این پیشکسوت و رزمنده دفاع مقدس و فعال فرهنگی افزود: عملیات مرصاد بزرگترین عملیات کشور است و از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است؛ یکی از جنبه‌های عملیات این است که دشمن در این عملیات بر روی ذهن افراد کار کرد.

وی با بیان اینکه آنچه‌که سرکرده‌های منافقین انجام دادند عملیات ذهن بود، گفت: یکی از توفیقات برجسته منافقین در طول تشکیل این سازمان عملیات ذهنی است که همچنان نیز می‌توان آن را به عینه دید، قالب‌های ذهنی در جنگ‌های شناختی تأثیرگذار هستند، مثال‌هایی که از قالب‌های ذهنی می‌توان بیان کرد عبارتند از: بادام تلخ، تونل زمان و نقطه صفر، این مثال‌ها تنها عناوینی برای تاکتیک‌های جنگ شناختی هستند.

اجاق افزود: منافقین این تاکتیک‌ها را در دهه‌های قبل و بعد از انقلاب به‌کار گرفتند، آنها با عملیات روانی و تاکتیک‌های جنگ شناختی بر روی ذهن افراد خود کار کرده و آنها را به گونه‌ای که خود می‌خواستند شکل دادند. 

وی تصریح کرد: آنها هیچ مبحثی غیر از گفتمان و ایدئولوژی خود قبول نداشتند، هر تونلی یک راه ورودی و یک مسیر خروجی دارد، اما تونل زمان مد نظر منافقین یک تونل ایستا است که تنها ورودی دارد و راه خروجی برای آن تعبیه نشده است. 

اجاق گفت: آنها از طریق این تونل بر روی تمام اعضای سازمان کار کرده و آنها را شستشوی مغزی می‌دهند، یکی از نکات عینی ایدئولوژی سازمان منافقین، اصلِ تجرد است.

وی ادامه داد: تمام انسان‌ها از تمایل و غریزه‌های خدادادی برخوردارند، اما منافقین با تبحر بسیار بالا و با عملیات ذهنی، تجرد را به عنوان یکی از اصول سازمان در ذهن اعضای آن جای داده‌اند، منافقین بر طبق یکی از ایدئولوژی‌های سازمان، یکی از اصول عضویت و خدمت در آن را تجرد عنوان کرده‌اند، زیرا تجرد برای سازمان یک حُسن و برگ برنده است، در واقع آنها معتقد بودند کسی که به همسر و بچه‌هایش وابسته می‌شود نمی‌تواند به خوبی در عملیات‌ها شرکت کرده و در آنها توفیق حاصل کند.

اجاق خاطرنشان کرد: امروزه نیز در اردوگاه‌های منافقین در کشور آلبانی این موضوع همچنان با قوت ادامه دارد، آنها با ابزار‌های مختلف به‌ویژه استفاده از رسانه، دائماً مشغول تولید خوراک ذهنی و تبلیغاتی برای مردم ایران و جامعه هدف خود هستند. 

وی گفت: حمله منافقین هجومی کاملاً سازماندهی شده حساب شده، طراحی شده و در یک کلام با حساب و کتاب بود، آنها پیش از حمله به ایران همه چیز را با دقت محاسبه کرده بودند، اما همیشه لطف خدا برتر از محاسبه دشمنان است. 

اجاق تصریح کرد: با وجود تمام محاسباتشان، آنها در این عملیات از برخی موارد غفلت کرده بودند و این موضوع از الطاف خفیه الهی در حق ملت ایران بود، در عملیات مرصاد برخی از یگان‌های ایران در تنگه چهار زبر مستقر شده بودند که منافقین آن را پیش‌بینی نکرده بودند.

اجاق بیان کرد: عملیاتی که منافقین نام فروغ جاویدان را بر آن نهاده بودند با تدبیر فرماندهان نظامی و مشارکت و همکاری کم‌نظیر مردمی، کاملاً خنثی و با شکست مواجه شد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیرو‌های رزمنده ایران در عملیات مرصاد بسیار خوب ظاهر شدند، گفت: فرماندهی بخشی از این عملیات بر عهده شهید سرافراز صیاد شیرازی بود که به خوبی آن را مدیریت کرد. 

اجاق خاطرنشان کرد: بالگرد‌های جمهوری اسلامی با عملیات فوق‌العاده خود منافقین را زمین‌گیر و سپس هجوم زمینی رزمندگان تیر خلاص را بر پیکره منافقین وارد کرد.

وی ادامه داد: برخی از یگان‌ها و نیرو‌هایی که در عملیات زمینی حضور داشتند عبارتند از: تیپ انصار، لشکر انصار، لشکر حضرت ابوالفضل (ع)، لشکر ۶ ویژه پاسداران، تیپ حضرت نبی‌اکرم (ص) و یگان‌های مستقر در غرب کشور. 

اجاق گفت: در واقع در این عملیات نیرو‌های مختلف با عنایت به لطف الهی پای کار آمدند و از میدان مقابله با منافقین پیروز بیرون آمدند، امروزه باید سعی کرد تا زوایای مختلف این عملیات بررسی و بازنگری شود همچنین ضرورت آسیب شناسی این عملیات نیز پس از گذشت ۳۶ سال از انجام آن به چشم می‌خورد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بخشی از زوایای این عملیات همچنان پنهان مانده است که باید به صورت دقیق به آنها پرداخته و برای نسل جدید بازگو شود با توجه به اینکه منافقین در این عملیات بسیار هوشمندانه عمل کردند، باید جنبه‌های مختلف عملیات ذهنی آنها بررسی شود، زیرا عملیات روانی و ذهنی امروزه از مؤلفه‌های اصلی جنگ نرم و شناختی به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: در حقیقت سرکرده‌های منافقین با تاکتیک‌های عملیات ذهنی و جنگ شناختی آشنا بودند و آنها را بر روی اعضای خود پیاده می‌کردند به گونه‌ای که نیرو‌های منافقین خود را برای انجام هر نوع عملیاتی آماده کرده بودند این آموزش‌های ذهنی به قدری تأثیرگذار بودند که اعضای این گروهک گاهی دست به عملیات انتحاری می‌زدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یادمان مرصاد نماد مقاومت ملی است که برای حفظ و پاسداشت این نماد‌ها شاخصه‌ها و دستورالعمل‌هایی وجود دارند، این دستورالعمل‌ها تنها مختص زمان حال نیست، در واقع این شاخصه‌ها از گذشته وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهند داشت. 

اجاق افزود: این نماد‌ها باید به گونه‌ای باشند که کسی که به آنها مراجعه می‌کند بفهمد چه اتفاقی افتاده است؛ یادبودها، نماد‌ها و یادمان‌های جنگ و شهدا در تمام دنیا مکان‌هایی ارزشی و ارزشمند به شمار می‌آیند این موضوع حتی برای کشور‌های کمونیستی هم صدق می‌کند.

وی تصریح کرد: برای مثال اگر به موزه شهر مسکو پایتخت روسیه قدم بگذارید، می‌بینید که آنها مجسمه‌ها، یادبود‌ها و نماد‌هایی از سربازان و به‌ویژه سربازان گمنام ساخته‌اند و با تمام توان از آنها نگهداری می‌کنند بنابراین نگهداری و حفظ یادمان‌ها از ایجاد آنها بسیار مهم‌تر است که متاسفانه این امر در مواردی در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است.

این رزمنده دوران دفاع مقدس و فعال فرهنگی گفت: واقعیت این است که در کشور ما یادمان‌ها ساخته می‌شوند، اما به درستی از آنها نگهداری نمی‌شود و متأسفانه این موضوع یکی از ایراد‌های اساسی در مبحث زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره عملیات‌ها و شهدای آنها است.

وی عنوان کرد: شاید هزینه‌های نگهداری از یک یادمان از هزینه‌های ساخت آن بیشتر باشد، اما اهمیت یادمان‌ها از جنبه‌های مختلف ایجاب می‌کند که از آنها باید به بهترین شکل نگهداری و عمل آید.

اجاق خاطرنشان کرد: یادمان‌ها باید از زوایای مختلف به طور مداوم بررسی، نگهداری و مرمت شوند و برای این کار می‌توان از ابزار‌های علم روز همچون هوش مصنوعی استفاده کرد همچنین باید از ظرفیت‌های فضای مجازی و تکنولوژی روز در معرفی و نگهداری این یادمان‌ها استفاده شود.

اجاق افزود: محافظت و معرفی این یادمان‌ها همکاری جمعی تمامی مسئولان و متولیان فرهنگی را می‌طلبد این یادمان آبروی کرمانشاه و کشور است و باید در حفظ، نگهداری و توسعه آن کوشا بود. 

این فعال فرهنگی بیان کرد: گویا در سفر مقام معظم رهبری بودجه‌ای برای این یادمان در نظر گرفته شد، اما ظاهراً به درستی از این بودجه استفاده نشده و نظارت درستی بر آن صورت نگرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: امروزه ضرورت دارد که این نماد کرمانشاه به خوبی نگهداری و به آیندگان منتقل شوند، یادمان مرصاد نمادی ماندگار برای آینده است که باید به بهترین شکل و با تمام تدابیر و امکانات از آن محافظت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها