تنها شهید اروپایی دفاع مقدس که در عملیات مرصاد آسمانی شد

کمال کورسل متولد کشور فرانسه و تنها شهید اروپایی دوران هشت سال دفاع مقدس است که پس از تشرف به دین اسلام به‌عنوان مسلمان شیعه در سال ۱۹۸۳ میلادی فرانسه را ترک و برای ادامه تحصیل علوم اسلامی وارد ایران و سپس سال ۱۳۶۷ که از طریق سپاه بدر در قالب گردان شهید دستغیب با شرکت در عملیات مرصاد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۶۸۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳ - 26July 2024

تنها شهید اروپایی دفاع مقدس که در عملیات مرصاد آسمانی شدبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، عملیات مرصاد، پاتک نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان است که سرانجام در پنجم مردادماه ۱۳۶۷، با رمز «یا علی ابن ابیطالب» و در منطقه تنگه چهارزبر در استان کرمانشاه، آغاز شد. 

نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران ابتدا مسیر ستون‌های زرهی مجاهدین خلق را سد کردند. در عملیات مرصاد ۱ هزار ۹۵ نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و همچنین در این عملیات تعداد ۱۰۸ نفر شهید غیرایرانی در قالب سپاه بدر وجود دارند که این شهدا شامل ۱۰۵ عراقی، ۲ بحرینی و ۱ فرانسوی می‌باشند، نکته جالب‌توجه این است که شهید کمال کورسل تنها شهید اروپایی جنگ تحمیلی ایران در عملیات مرصاد به شهادت رسید.
 
«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همان‌ها ماندگار شده بود.
 
ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل‌تسنن گرایش یافت. کمال کورسل متولد کشور فرانسه و تنها شهید اروپایی دوران هشت سال دفاع مقدس است که پس از تشرف به دین اسلام به‌عنوان مسلمان شیعه در سال ۱۹۸۳ میلادی فرانسه را ترک و برای ادامه تحصیل علوم اسلامی وارد ایران و سپس حوزه علمیه قم می‌شود.
 
اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با شنیدن سخنرانی‌های حضرت امام (ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه‌های عدالت‌خواهی در ذهن کمال زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه‌ها و مراسم‌های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ژروم شد و تحت‌تأثیر معارف نورانی دعای کمیل، شیعه شد. او شیعه شدن خود را مدیون دعای کمیل حضرت علی (ع) می‌دانست و دوست داشت او را علی یا ابوحیدر بنامند.
 
با شروع جنگ تحمیلی کمال علاقه زیادی به شرکت در جنگ داشت، اما مسئولان ذی‌ربط هر بار به دلایل امنیتی با این موضوع مخالفت می‌کردند. پس از چندین بار پیگیری برای رفتن به جبهه، سال ۶۳ از طریق سپاه بدر که مخصوص مجاهدین عراقی بود، در قالب گردان شهید دستغیب، به جبهه اعزام شد. عملیات کربلای دو اولین عملیاتی بود که کمال در آن شرکت کرد.
 
پدر این شهید می‌گوید هم‌رزمان کمال نقل کرده بودند پسرم پس از چندین بار حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در عملیات مرصاد در کمین دشمن افتاده و پس از چند روز تحمل تشنگی گفته بود تازه الان می‌توانم درک کنم امام حسین (ع) و یاران ایشان چه سختی را تحمل کرده‌اند. شهید کمال کورسل پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و حمله منافقین در سوم مرداد سال ۶۷، با عضویت در گردان شهید صدر مجدداً به جبهه غرب اعزام شد.
 
وی پنجم مرداد همان سال، هنگامی که ۲۴ساله بود، در عملیات مرصاد، منطقه اسلام‌آبادغرب استان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نائل آمد. کمال در سال ۱۳۶۷ و در جریان عملیات مرصاد با اصابت گلوله‌ای به سرش به درجه رفیع شهادت مفتخر شد.
 
وی وصیت کرده بود که در صورت شهادت در قم دفن شود و مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار