یادداشت/ بابک روزبه

پنج پنج، هویتی بر تن کلانشهر اراک

دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی پر از روایت‌های ناگفته است که اگر بار‌ها بنویسیم و سال‌ها بکاویم، رشته‌هایی از حوادث بروز خواهد یافت که هر کدام خود گویای حماسه و مقاومت مردم کشور از هر قشر و هر عقیده‌ای است.
کد خبر: ۶۸۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲ - 26July 2024

پنج پنج، هویتی بر تن کلانشهر اراکگروه استان‌های دفاع‌پرس- بابک روزبه؛ دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی پر از روایت‌های ناگفته است که اگر بارها بنویسیم و سالها بکاویم، رشته‌هایی از حوادث بروز خواهد یافت که هر کدام خود گویای حماسه و مقاومت مردم کشور از هر قشر و هر عقیده‌ای است. دفاع‌، مقاومت، حماسه، ایثار و شهادت، پنج واژه‌ای است که در ۸ سال دفاع مقدس لحظه به لحظه و نفس به نفس با ملت عزیزمان همراه بوده است.

اکنون که به یاد آن روزها قلم در دست می‌گیرم تا بتوانم به پاس و گرامیداشت شهدای ۵ مردادماه سالهای ۶۱، ۶۵ و ۶۷ کلانشهر اراک، کلماتی را بر صفحه کاغذ به صف کنم شاید بهترین واژه‌ای که در ذهن نقش می‌بندد هویت است.

تاریخ و هویت با هم پیوند ناگسستنی دارند و پنجم مردادماه با ۲۰۷ شهید بخشی از هویت کلانشهر اراک است. امروز که پنجم مردادماه و سالروز حماسه و مقاومت کلانشهر اراک است یاد می‌کنیم از: ۱۸۷شهید گلگون کفن و ۷۲ گل خوشبوی عملیات رمضان، شهدای بمباران پنج کارخانه‌ی؛ آلومینیوم‌سازی، هپکو، واگن پارس، ماشین سازی و آذر آب اراک در سال ۶۵ و به خون غلتیدن کارگران این صنایع به دست رژیم منحوس بعث و پرپر شدن ۳۷ لاله در عملیات مرصاد.

تقویم شاید هیچگاه به آن سالها بازنگردد اما هویت در همان تقویم ثبت و ضبط می‌شود و نسل به نسل چون پیراهنی بر تن شهر پوشانده می‌شود. آن روزگاران برای مردم روزهای درد و رنج است اما یادآور حماسه و مقاومت شهر است.

حماسه و مقاومتی که از صنعت و کارگران گرفته تا رزمندگان در صحنه‌های نبرد، همه و همه بخشی از صحنه‌ها و وقایعی تاریخی با عظمت این دیار و مردمانش است که هویتی تا ابد ماندگار برایشان رقم زده است. هویتی که با تأسی از سالار شهیدان دشت کربلا و ۷۲ یار شهیدش بر جان و دل این سرزمین نشسته و از دیرباز با آن همراه بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها