مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

عملیات مرصاد آخرین برگ مقاومت و ایثار رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس بود

سردار «خوشبخت» گفت: در روز هفتم مرداد ۱۳۶۷ با تحمل تلفات سنگین انسانی و خسارات تجهیزاتی بطور رسمی خبر عقب نشینی نیروهایشان از داخل خاک ایران را اعلام کردند و بدین ترتیب عملیات مرصاد به پایان رسید و آخرین برگ مقاومت و ایثار رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۶۸۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶ - 27July 2024
عملیات مرصاد آخرین برگ مقاومت و ایثار رزمندگان ایرانی در دفاع مقدس بودسرتیپ دوم پاسدار «بهروز خوشبخت» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه امروز در حاشیه مراسم عملیات غرور افرین مرصاد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، در مورد چگونگی عملیات مرصاد اظهار داشت: پس از کسب اطلاع از حضور ستون مکانیزه سازمان منافقین خلق در شبانگاه سوم مرداد ماه ۱۳۶۷ در حوالی گردنه حسن آباد که در حال پیشروی به سمت شهر کرمانشاه بودند با توجه به حضور تعدادی از رزمندگان اسلام در گردنه چهارزبر (مرصاد) و رسیدن تعدادی دیگر از یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تقویت این خط پدافند اولیه از پیشروی منافقین به سمت شهر کرمانشاه ممانعت به عمل آمد. این مقاومت ایثارگرانه منجر به کسب زمان لازم برای تصمیم گیری و طراحریزی در خصوص چگونگی پای کار آمدن نیرو‌های خودی و نحوه انهدام دشمن گردید.
 
سردار خوشبخت در ادامه افزود: پس از حضور مسئولین و فرماندهان سطوح عالی جنگ در شهر کرمانشاه و تجزیه و تحلیل اخبار واصله از آخرین وضعیت نیرو‌های خودی و دشمن و بررسی شرایط موجود به منظور جلوگیری از سقوط شهرکرمانشاه و انهدام نیرو‌های دشمن تدابیری به شرح زیر اتخاذ و به مرحله اجرا گذاشته شد:
 
مرحله اول: بکارگیری بالگرد‌های پایگاه یکم هوانیروز کرمانشاه به منظور شناسایی هوایی از منطقه حضور دشمن و حمله به ستون مکانیزه منافقین در گردنه حسن آباد و تنگه چهار زبر.
 
مرحله دوم: بهره گیری از توان نیرو‌های هوایی بویژه پایگاه نوژه همدان در حمله به ستون مکانیزه دشمن در گردنه حسن آباد و دشت بین گردنه حسن اباد و گردنه چهار زبر و تنگه چهار زبر.
 
مرحله سوم: جمع آوری – امداد رسانی-جابه جایی و بال برد نیرو‌ها در سطح منطقه و استقرار یگان‌های تازه نفس بسیج و سپاه در گردنه‌ها و عوارض حساس منطقه به منظور بستن راه‌های فرار دشمن.
 
مرحله چهارم: حمله همه جانبه به دشمن-انهدام نیرو‌های دشمن-آزادسازی و پاکسازی شهر‌ها و مناطق اشغالی.
 
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص مراحل عملیات گفت: بنابر تدابیر اتخاذ شده مراحل ۱ و ۲ و ۳ و ۴ عملیات تحت عنوان عملیات مرصاد از ساعت ۰۶:۰۰ روز پنجم مرداد ماه ۱۳۶۷ با رمز مبارک یاعلی بن ابی طالب (ع) علیه نیرو‌های سازمان منافقین به مرحله اجرادر آمد اجرای مراحل مختلف این عملیات  منجر به وارد شدن ضربات مهلک به نیرو‌های ارتش منافقین گردید و بخش اعظم آن نیرو‌ها نابود گردید و باقیمانده نیرو‌های منافقین که در حال فرار به خاک عراق بودند در کمین نیرو‌های خودی گرفتار شدند. عرصه چنان به آنها تنگ شد که در روز هفتم مرداد ماه ۱۳۶۷ با تحمل تلفات سنگین انسانی و خسارات تجهیزاتی بطور رسمی خبر عقب نشینی نیروهایشان از داخل خاک ایران را اعلام کردند و بدین ترتیب عملیات مرصاد به پایان رسید و آخرین برگ مقاومت و ایثار رزمندگان ایرانی به پرونده دوران دفاع مقدس افزوده شد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار