در گفت‌وگو با حمید نوری مطرح شد؛

از نگهداری در سلول انفرادی تا برهنه کردن در زمان ملاقات

حمید نوری، گفت: در این پنج سال کمتر از ۲۰ ساعت با خانواده‌ام ملاقات کردم. قبل از ملاقات من را برهنه، تحقیر و خرد می‌کردند.
کد خبر: ۶۸۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷ - 27July 2024

گروه جامعه دفاع‌پرس: حمید نوری شهروند ایرانی است که در ۱۸ آبان ۱۳۹۸ به محض ورود به فرودگاه آرلاندا در استکهلم سوئد دستگیر و پنج سال در سخت‌ترین و در سلول انفرادی زندان نگهداری می‌شد.

از نگهداری در سلول انفرادی تا برهنه کردن در زمان ملاقات

نوری با دیپلماسی اقتدار دولت سیزدهم و پیگیری‌های متعدد در سطح بین‌الملل طی ماه‌های گذشته آزاد شد.

بدون تعارف گفت‌وگویی با این شهروند ایرانی زندانی شده در سوئد داشته که در ادامه می‌خوانید: 

حمید نوری خاطرنشان کرد: ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ به سوئد سفری داشتم که در درون فرودگاه دستگیر و یک ساعت و نیم بعد در زندان بودم.

وی درباره اتهاماتی که باعث شد او را دستگیر کنند، گفت: جنایات جنگی و کشتار عناوین اتهامی آنها علیه من بود در حالی که من یک سال نگهبان که می‌گویند (پاسدار بند)، زندانبان و یک سال در واحدی به نام حسابداری و منشی این قسمت بودم یک دوره به واحد دادیاری زندان منتقل شدم که کار‌های حقوقی و قضایی زندانیان محکوم انجام می‌شد و من منتشی و کارمند این قسمت بودم.  

این زندانی آزاد شده گفت: از سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۸ کار‌های تجاری، ساختمان سازی، حسابداری و ... انجام می‌دادم؛ او در پاسخ به این سوال که در سوئد شما را به خاطر این مشاغل دستگیر کردند، گفت: شاکی‌ها در دادگاه اختلاف نظر داشتند برخی‌ها می‌گفتند زمانی که این رخ داد او نگهبان بوده و نصف دیگر می‌گفتند آن زمان دادیار بوده و خیلی پیچیده و خنده دار بود.

نوری در پاسخ به این سوال که در کل چند جلسه دادگاه بر رسیدگی به اتهامات شما برگزار شد، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۳۱ جلسه دادگاه برگزار شد؛ در تمام این جلسات من اعلام کردم که یک کارمند بودم و خودشان هم به این رسیده بودند، اما دادگاه فقط به حرف شاهد گوش می‌دادند.

این زندانی آزاد شده در پاسخ به این سوال که بیش از ۴ سال در انفرادی چه بر شما گذشت، افزود: چهار سال و چهار ماه و ۱۳ روز! تا ۲۵ ماه من اجازه ملاقات نداشتم، اولین ملاقات من با همسرم بود.

نوری درباره ضرب و شتم و آزار و اذیت گفت: سه مامور من را در اتاقی بردند که دوربین نداشت و حدود ۲۰ دقیقه سه نفری من را زدند. سپس یک خانمی آمد و لباس‌های من را تیغ کشید و پاره کرد.

وی در این باره که کلا چند ساعت خانواده خود را در این پنج سال دیدید، اظهار داشت: در این پنج سال کمتر از ۲۰ ساعت بود. در زمان ملاقات گویی دارند شکنجه روحی می‌دهند چرا که قبل از ملاقات بازرسی و لخت می‌کنند و پس آن تو را تحقیر و خُرد می‌کنند و زمانی که برای ملاقات می‌روی غذابت می‌دهند. قبل از ملاقات من را لخت می‌کردند و می‌گفتند بچرخ.

 این جملات را این زندانی آزاد شده با گریه می‌گوید: هر چه می‌گفتم «مسلم، مسلم» گوش نمی‌کردند.

این زندانی آزاد شده درباره حکمی که دادگاه سوئد برایش صادر کرد، اظهار داشت: دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر حبس ابد برای من صادر کردند.

نوری در پاسخ به این سوال که نگران آبروی سیستم قضایشان نبودند، گفت: کلک خوردند. در بازجویی گفتم و داد زدم بخاطر سازمان منافقین آبروی سیستم قضایی و کشور سوئد را نبرید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار