۵۰۰ روز از اسارت «محمدرضا نوری» در عراق گذشت

۵۰۰ روز از اسارت محمدرضا نوری، مدافع حرم ایرانی در عراق می گذرد، نیاز است قوه قضاییه و دولت جدید برای پایان حبس این رزمنده ایرانی اقداماتی فوری انجام دهند.
کد خبر: ۶۸۱۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳ - 27July 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمدرضا نوری» با نام جهادی ابوعباس از سوم فروردین ۱۴۰۲ در منطقه «زیونه» بغداد توسط کماندوهای آمریکایی ربوده می‌شود و تاکنون در اسارت نیروهای آمریکایی در عراق است. مدافع حرمی که به واسطه جسارتش در دفاع از حرم اهل بیت (ع) هیچ جسارتی را به ساحت مقدس خاندان پیامبر (ص) نپذیرفت.

۵۰۰ روز از اسارت «محمدرضا نوری» در عراق گذشت

ماجرای داعش که پیش می‌آید، جزو نفرات اولی است که داوطلب اعزام به سوریه می‌شود و به یکی از نیروهای نزدیک به شهید «قاسم سلیمانی» تبدیل می‌شود.

ادعای مشارکت در قتل

نیروهای آمریکایی با ادعای مشارکت محمدرضا نوری در قتل یک شهروند آمریکایی به نام «استیون ادوار ترول» او را ربوده و حتی در منطقه «کراده» بغداد دادگاه را برگزار می‌کنند، در حالی که مطابق اسناد متقن و شفاف در زمان قتل این شهروند آمریکایی، محمدرضا نوری در فرودگاه نجف بوده و تصاویر و اسناد هویتی‌اش در گیت فرودگاه نجف ثبت و این مدارک ضمیمه پرونده شده است.

آمریکایی‌ها در عراق دادگاهی بدون حضور وکیل و خانواده نوری و و دادگاهی فاقد صلاحیت دادگاه‌های حقوقی و کیفری تشکیل دادند که در آن دادگاه محمدرضا نوری به اعدام محکوم شد که با تلاش خانواده و از آنجایی که اعتراف هم نکرده بود مشخص شد آنچه آمریکایی‌ها می‌گویند صحت ندارد و حکم اعدام به حبس ابد تبدیل شد.

آمریکا اما با فشار بر عراق، سیاستش را پیش می‌برد. آمریکایی‌ها حتی تلاش کردند او را به آمریکا منتقل کنند!

با پیگیری‌های ایران، عنوان اتهامی «تروریسم» از محمدرضا نوری برداشته شد، او اما همچنان تحت شکنجه است تا به موارد ادعایی آمریکایی‌ها اعتراف کند.

دیدار خانواده محمدرضا نوری شهروند زندانی کشورمان در عراق با امیرعبداللهیان

پدر و همسر آقای محمدرضا نوری، شهروند زندانی کشورمان در عراق، ۲۵ اردیبهشت سال جاری در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید ضمن تشریح روند دستگیری و پرونده قضائی ایشان، خواستار تقویت تلاش‌ها برای آزادی و انتقال وی به کشور شدند.

همسر نوری با اشاره به تألمات شدید روحی خود و فرزندان خردسالش از دوران سخت و طولانی زندان شوهرش، نسبت به وضعیت جسمانی و روحی ایشان ابراز نگرانی کرد و از وزیر امور خارجه کشورمان خواست تا تلاش‌ها برای آزادی و انتقال آقای نوری به ایران با قوت تداوم یابد.

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار، با اشاره به وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی برای حمایت از حقوق کنسولی ایرانیان در اقصی نقاط جهان، بر اهتمام ویژه مسئولین کشور به خصوص دستگاه دیپلماسی برای پیگیری پرونده آقای محمدرضا نوری تاکید کرد.

وزیرخارجه ضمن تشریح تلاش‌های صورت گرفته تاکنون در این خصوص، خطاب به پدر و همسر نوری، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی از هیچ تلاشی برای کمک و مساعدت به محمدرضا نوری و تسریع در روند آزادی و انتقال ایشان به کشور فروگذار نخواهد کرد.

پیگیری تبعه ایرانی زندانی در عراق

«کاظم غریب آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، ۱۹ خرداد سال جاری در خصوص وضعیت محمدرضا نوری، تبعه ایرانی زندانی در عراق و پیگیری‌هایی که انجام شده است، گفت: وضعیت این تبعه ایرانی دو بار به صورت تلفنی و همچنین در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به عراق در اسفند ۱۴۰۲ از سوی ایشان مورد پیگیری قرار گرفت. در اثر پیگیری‌های حقوقی و قضائی، عنوان اتهامی آقای نوری از اقدام تروریستی به عناوین دیگر تغییر پیدا کرد. از این‌رو، زمینه حقوقی برای انتقال نامبرده به ایران، در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومین فراهم گردید. البته، ادعاها و اتهامات وارده به ایشان مبنا و وجاهت ندارد و در همین چارچوب و پیگیری‌های به عمل آمده، درخواست آمریکا برای استرداد این تبعه ایرانی نیز مورد موافقت طرف عراقی قرار نگرفته است.

وی افزود: بعد از ملاقات چند ماه قبل پدر آقای نوری با اینجانب و تشریح وضعیت نامناسب نامبرده، مکاتبه‌ای با آقای خالد شوانی وزیر دادگستری و حقوق بشر عراق داشتم و از وی خواستم تا اقدامات لازم را در خصوص بهبود شرایط نگهداری آقای نوری و در اختیار گذاشتن تسهیلات مورد نیاز به عمل آورند. سفارت کشورمان در عراق در این رابطه با آقای نوری و مقامات زندان در تماس است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه تاکید کرد: انتقال آقای نوری به ایران در دستورکار و پیگیری‌های جدی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه قرار دارد.

غریب آبادی افزود: در همین رابطه، نامه‌ای نیز هفته گذشته برای وزارت امور خارجه ارسال نموده تا با بکارگیری ظرفیت‌های لازم، این امر به زودی محقق شود.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: بازداشت آقای نوری از مصادیق بازداشت خودسرانه است و باید هرچه سریع‌تر به ایران منتقل شود.

«سیدکاظم روح بخش» آخرین ایرانی بود که با دیپلماسی از زندان دیگر کشورها آزاد شد.

«حمید نوری» و «اسدالله اسدی» هم با پرونده سازی منافقین کمی قبل تر در سوئد و بلژیک بازداشت شده بودند که آن‌ها هم با پیگیری‌های وزارت خارجه در نهایت آزاد و به ایران بازگشتند.

اما عجیب‌ترین مورد این دستگیری‌ها مربوط به «محمدرضا نوری» است. مدافع حرمی که در عراق بازداشت شده و با وجود توافق تبادل زندانیان همچنان در زندان‌های عراق است.

برای پایان حبس این رزمنده ایرانی نیاز است که قوه قضائیه و دولت جدید اقداماتی فوری انجام دهند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار