یادداشت/ امیر سرلشکر موسوی

مرور برخی رخدادهای دفاع مقدس در مردادماه

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی برای پایگاه اطلاع رسانی ارتش به مرور برخی رخداد‌های دفاع مقدس در مردادماه پرداخت.
کد خبر: ۶۸۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳ - 27July 2024

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس،امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی برای پایگاه اطلاع رسانی ارتش به مرور برخی رخداد‌های دفاع مقدس در مردادماه پرداخت.

مرور برخی رخدادهای دفاع مقدس در مردادماه

 متن یادداشت امیر سرلشکر موسوی بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مرداد، ماهی سرشار از درس‌های پرمعنا در تاریخ دفاع مقدس از شهیدان، آن الگو‌های شجاعت و استقامت، عملیات‌ها و رویداد‌های غرورآفرین و البته گمنام است که، چون نیک بنگریم می‌توانند برای امروز و فردای ما پرفایده و امیدبخش باشند.

در ماه‌های مردادِ ۸ سال دفاع مقدس، چندین عملیات درس‌آموز طراحی و اجرا شد که هر کدام در جای خود مفید و مؤثر بودند.
از جمله عملیات‌های آفندی طراح، والفجر ۳ و نصر ۶ که با تلاش یکان‌های نیروی زمینی ارتش و پشتیبانی هوانیروز و نیروی هوایی و همراهی و همدلی سپاه پاسداران و گروه جنگ‌های نامنظم شهید چمران صورت گرفت.

امّا از صد‌ها عملیاتِ پدافندی رزمندگان کمتر یاد می‌شود که از آن جمله در این ماه، عملیات پدافندی میمک است که دلاوران تیپ ۴۰ سراب برای حفظ عارضه حساس میمک، در مقابل فشار چند روزه و بی‌امان چند تیپ کماندویی و هلی‌برن وسیع نیرو‌های دشمن، مردانه ایستادند و از جانشان در این دفاع گذشتند.

در روز پنجم مرداد، مرصاد؛ این کمینگاهِ شکستِ مکر منافقین، با جان‌فشانیِ رزمندگان ارتش، سپاه و بسیج و هوشیاری و ایثار مردم جاودانه شد و با نقش‌آفرینی بی‌بدیل شهید صیاد شیرازی، هوانیروز و نیروی هوایی، غروب لشکریان باطل را نظاره کردیم.

در این روز خدای متعال، منافقین را با وجود همه پشتیبانی‌های آمریکا و ایادی استکبار به سزای اعمال و خاک ذلت نشاند و پاداش هشت سال مجاهدت ملت بزرگ ایران را عطا فرمود.

امّا در همین روز رشادت، مقاومت و آسمانی شدن ۱۹ تن از همرزمانم در پایگاه راداری و پدافندی سوباشی که پیش‌تر نیز ده‌ها بار از سوی دشمن تهدید شده بود، تحت‌الشعاع تأدیب منافقین، تشریح و تبیین نشد و این سند ارزشمند از شجاعت و تأثیرگذاری در روند دفاع، همچنان قطعه‌ای مهم و ناگفته از جنگ تحمیلی است.

در مرورِ روز‌های این ماه، نام عباس بابایی که نه فقط شجاعتش بلکه سیره علوی و مردمی‌اش، از او اسطوره‌ای محبوب در قلب و ذهن مردم ایران ترسیم کرده بود می‌درخشد و نام سید‌الاسرای ایران، خلبان لشکری با ۶۴۱۰ روز اسارت که هر روزش درس‌ها و عبرت‌های بسیار دارد، با وجود شکنجه‌ها و سختی‌های بی‌شمار، حسرت همراهی با رژیم بعث را بر دلشان گذاشت و توان استقامت و پایداری ایران و ایرانی را در مواجهه با ناملایماتِ بسیار، یادآور شد.

امّا در رخداد‌های مهم این ماه، نام شهیدِ خلبان محمد نوژه در آزادسازی پاوه و نام خلبان تیز پروازِ نیروی هوایی، شهید آل آقا در اسکورت کشتی‌های تجاری و همچنین صد‌ها عملیات تأمین امنیت خطوط مواصلاتی و صادرات و واردات توسط ناوشکن‌ها و دریادلان نیروی دریایی کمتر به اطلاع مردم رسیده است.

در روز شمار مرداد، شهادتِ بزرگان مخلص و گمنامی، چون محمد فراشاهی اولین افسر و فرمانده شهید در اولین روز‌های دفاع از مردم غیور کردستان که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) بر پیکرش نماز اقامه کردند، شهید شهرامفر افسر و چریک دلاورِ عملیات‌های پاکسازی مشترک ارتش و سپاه از لوث وجود ضدانقلاب، شهید سرلشکر منفرد نیاکی آن مرجع علمی و نظامی دفاع مقدس و فرمانده غیور لشکر ۹۲، شهید سرلشکر صفوی سهی فرمانده مدّبرِ لشکر ۱۶ و فاتحِ تنگ رقابیه و شهیدِ مدافع حرم سروان محمد مرادی که جهادش یادآور امتداد خط دفاع از سال‌های جنگ تا دفاع امروز و مقابله با زور و ظلم صهیونیست و آمریکای مستکبر است، کمتر به چشم آمده است.

در این ماه، سالروزِ رجعت آزادگان عزیز به مام وطن در ۲۶ مرداد که چشمان منتظر خانواده‌ها با اشک شوق و امواج عاطفه و حماسه، دریایی از محبت و یکدلی ایران عزیز را شکل دادند، رویدادی کم نظیر در تاریخ کشورمان است، اما بجاست در روز تبادل اسرا، از رأفت اسلامی ایرانیِ کشور، ملت و ارتشی یاد کنیم که با فرمان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، طعم شیرین رحمتِ اسلام را به اسیران جنگی چشاند و برابر رهنمودِ امامین انقلاب، آنان را در سلکِ مبلغین اسلام و سفیرانِ عطوفتِ ایران سربلند اسلامی قرار داد.

میزبانی شایستهِ بیش از ۷۰ هزار اسیر در ۲۳ پادگان ارتش با خدمات متعدد تربیتی، آموزشی، پزشکی و درمانی در بیمارستان‌های ارتش، قطعه پنهان دیگری از افتخارات نظام اسلامی و سربازان ملت و دستاوردی ارزشمند است که ضرورت دارد درس‌های انسان‌ساز و معرفت‌افزای آن بازخوانی شود.
نه فقط در ۴۵ مردادی که از انقلاب تا حال دیده‌ایم بلکه تمامی روز‌ها و ماه‌های دفاع، در دل خود ناگفته‌هایی بسیار از جهاد سربازان دین و وطن دارد که به فرموده دقیق رهبر عزیزمان، آن دوران نه صرفاً یک برهه زمانی، بلکه گنجینه عظیمی است که ملت ما می‌تواند مدت‌های طولانی از آن استخراج، مصرف و سرمایه‌گذاری کند.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار