سید حسن نصرالله:

ایران در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند/ اتهام زنی به ایران حماقت است

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنان خود به پرونده انتخاب رئیس‌جمهور لبنان پرداخت و ایران را بی‌نیاز از دخالت در این پرونده دانست.
کد خبر: ۶۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶ - 30January 2016

ایران در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کند/ اتهام زنی به ایران حماقت است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، دبیر کل حزبالله لبنان در ابتدای سخنان خود گفت: تنها هدف این سخنرانی صحبت درباره پرونده انتخاب ریاستجمهوری است اما اجازه دهید تا یادی کنیم از انفجار امروز در مسجد شیعیان امام رضا(ع) در عربستان؛ از خداوند میخواهیم تا شهدا را رحمت و مجروحان را شفای عاجل عنایت کند.

همچنین مسأله دوم اینکه امروز در غزه هفت تن از اعضای گردان «عزالدین قاسم» که در حفر تونل به شهادت رسیدند، تشییع شدند. این شهادت را به این شهدا و خانواده آنها تبریک میگویم. همچنین تمام شهدای غزه و الاقصی که در جهت آزادسازی فلسطین جان خود را فدا کردهاند.

حسن نصرالله همچنین با تقدیر از تمام سربازان و کسانی که از مرزهای لبنان صیانت میکنند، گفت: تمام کسانی که در حفاظت از وطن لبنانی جانفشانی میکنند شایسته تقدیر و بزرگداشت هستند. باید برای صبر و مجاهدت آنها در دفاع از لبنان تبریک گفت.

وی در آخرین بخش از مقدمه سخنان خود، شروع کار دولت لبنان را نیز تبریک گفت و تأکید کرد که همه ما باید به الزاماتی که بر روی آن توافق کردهایم پایبند بمانیم و باید از «نبیه بری» به علت تلاشهایش در راستای شروع دوباره فعالیت دولت در یک روند و ریل صحیح تشکر کنم.

وی سپس وارد بحث اصلی سخنرانی خود شد و گفت: هنگامی که در مورد پرونده ریاستجمهوری صحبت میشود، نمیتوان در همه مسائل پیرامون آن سخن گفت و باید بخشی از نکات به زمان دیگری موکول شود؛ اما بهترین کلید برای حل مشکلات صداقت در سخن است.

دبیرکل حزبالله لبنان ادامه داد: پرونده ریاستجمهوری به کار و پیگیری نیاز دارد و متأسفانه تحریک و اتهامزنیها برای چندین ماه غالب بود. اولین اتهام زنی به ایران مربوط میشد و ایران را به دخالت در انتخاب رئیسجمهور متهم میکردند، اما باید گفت که ایران قدرت بزرگ منطقهای است و نیازی به پرونده ریاستجمهوری لبنان ندارد؛ از کشورهای ۵+۱ سؤال کنید و بینید که آیا ایران حتی یکبار هم موضوع لبنان را در مذاکرات پیش کشیده است؟ ایران دائما بحث درباره مسائل خارج از پرونده هستهای را رد میکرد و سرانجام نیز علی رغم تلاشهای اسرائیل و عربستان برای عدم تحقق توافق، به آن دست یافت. سپس تلاشها در راستای عدم اجرای این توافق به کار گرفته شد، اما باز هم توافق اجرا شد. روحانی به ایتالیا، واتیکان و فرانسه رفت و آیا حرفی درباره پرونده لبنان زد؟ یا اینکه طرف مقابل مسأله لبنان را مطرح کرد؟

حسن نصرالله در این باره با تأکید بر اینکه دیگران اصرار داشتند ایران در موضوع ریاستجمهوری لبنان ورود کند، افزود: هر کسی نشانه و دلیلی مبنی بر تلاش ایران برای استفاده از پرونده ریاستجمهوری در راستای منافع خود دارد، نشان دهد؛ اینکه صرفا اتهام زنی کنید یک جهالت و هرکسی این اتهامات را بپذیرد نادان است. ایران دائما اصرار دارد که این پرونده یک مسأله داخلی لبنان است و از هر توافقی که لبنانیها به آن دست یابند حمایت میکند؛ خواهش میکنم از این ماجرا خارج شوید و اگر واقعا در حل پرونده ریاستجمهوری جدی هستید برای گفتوگو بیاید و منتظر اجازه برخی کشورهای منطقهای و بینالمللی نباشید.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: الحمدالله سوریه خارج از این اتهامات است و اما مسأله دموکراسی در ایران، در ایران در طول 37 سال 35 انتخابات بلکه بیشتر برگزار شده و حتی در زمان جنگ نیز انتخابات تعطیل نشده است؛ در حالی که ما در لبنان دائما به دنبال بهانه برای به عقب راندن زمان انتخابات هستیم و مرجعی برای حل اختلافات در میان ما نیست در حالی که در ایران «مجمع تشخیص مصلحت نظام» وجود دارد و اهداف سیاسی، صنعتی، نظامی و تکنولوژی را تبیین میکند.

 نصر الله با اشاره به اتهامات رقبای سیاسی جریان مقاومت مبنی بر اینکه حزب الله خواستار معامله در پرونده انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: وقتی درباره حل این پرونده سخن گفتم، درباره تقدیم امتیازات سخن گفتم و بیان کردم که این موضوع تحت توافق طوائف خواهد بود ولی برخیها با اعلام دشمنی، همه ابزارها را در این زمینه بکار گرفت.

وی رابطه بین احزاب گروه 8 مارس را مبنی بر احترام متبادل و صداقت توصیف و تاکید کرد که این گروه سیاسی رهبر واحد ندارد و اختلاف دیدگاهها را با محبت و احترام مدیریت میکنیم و در صورت پیدایش اختلاف، به منظور حفظ وحدت سعی میکنیم به توافق برسیم؛  نه چیزی را بر کسی تحمیل میکنیم و نه کسی را مجبور میکنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه با هر کسی که بخواهد در راستای اختلاف افکنی تلاش کند مخالفت خواهد کرد، به تلاشهای رقبای سیاسی حزب الله برای اختلاف افکنی میان گروههای جریان 8 مارس از بدو گشایش پرونده انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان اشاره کرد و درباره تبلیغات رسانهای درباره رابطه بین حزب الله و جنبش «امل» گفت: به گونهای درباره رابطه با جنبش امل سخن میگویند که گویی این جنبش دنباله روی حزب الله است و همه نشانه عکس این قضیه را نشان میدهد و این اتهامی ظالمانه است. رابطه با جنبش امل بر اساس اعتماد، گفتوگو و ارتباط شبانه روزانه شکل گرفته است.

وی افزود: در خصوص رابطه با حزب جریان ملی آزاد، از لحظه امضای توافق در 10 سال گذشته، تلاشها برای بزرگنمایی هر گونه اختلاف جزئی شروع شد و این روند تا زمان پرونده انتخاب رئیس جمهور ادامه یافت. از همان لحظه آغاز خلأ سیاسی تلاشها برای سوء استفاده از جزئیات و شرایط این پرونده و ضربه زدن به رابطه بین حزب الله و جریان ملی آزاد آغاز شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه «میشل عون» را نه کاندیدای حزب، بلکه شخصی دانست که حزب الله از وی حمایت میکند و گفت: بسیاری به ما گفتند که آیا شما از کاندیداتوری عماد عون حمایت میکنید؟ باید گفت عون یک کاندید عادی است و حزب الله نیز از او حمایت میکند اما او نماینده حزبالله نیست. پنداشتند که «میشل عون» کاندیدای حزبالله است، بنابراین جنگ علیه او در دنیای عرب و جهان برایشان واجب شد و از هر ابزاری استفاده کردند تا علیه او دروغ پراکنی کنند.

حسن نصرالله در این مورد افزود: پس از آن اینگونه گفتند که حزبالله پشت «میشل عون» در راستای اتفاقات سوریه و به نفع توافق هستهای پنهان شده است؛ به هر حال ما در ترتیب هرگونه نشست و گفت و گو و دیداری جدی هستیم؛ برخی تهمت زدند که هدف حزب الله «سلیمان فرنجیه»است و میخواهد کارت «میشل عون» را به پای فرنجیه هزینه کند.

نصرالله با تأکید بر اینکه لبنان به وسیله یک شخص و یک رهبر نمیتواند اداره شود، گفت: لاجرم باید لبنان بر اساس تفاهم و توافق به پیش رود و ما همواره از گفتوگو با جریان المستقبل حمایت کردهایم؛ چرا که میخواهیم لبنان رئیسجمهور داشته باشد.

دبیرکل حزبالله لبنان، در مورد «سلیمان فرنجیه» نیز گفت: فرنجیه هم پیمان قدیمی، دوست عزیز و مورد اعتماد ماست و از گذشته بین ما دوستی برقرار بوده است، فرنجیه گفتوگوهای خود با نماینده الحریری را به اطلاع ما رساند و ما به او گفتیم که باید هوشیار باشیم چرا که برخی میخواهند تا بین تو و میشل عون یا بین حزبالله و عون اختلاف بیاندازند. وی در مورد دیدارش با حریری در پاریس از ما سؤال کرد و ما نیز به او گفتیم که تو میدانی که ما به میشل عون التزام داریم و این مسأله باید مورد بررسی قرار گیرد؛ ما به تو اعتماد داریم و در نزد ما اعتبار داری، اما ما از لحاظ سیاسی و اخلاقی با عون هستیم.

 نصر الله با بیان اینکه فرنجیه هر گونه توافقی به نمایندگی از جریان سیاسی ما (8 مارس) در پاریس (در دیدار با سعد حریری) را نفی کرد، گفت: متهم کردن ما مبنی بر اینکه راهیابی میشل عون به ریاست جمهوری را نمیخواهیم بلکه خواستار سلیمان فرنجیه هستیم، یک اتهام دروغ است.

دبیرکل حزبالله لبنان تأکید کرد: به ظاهر سه کاندید برای ریاستجمهوری وجود دارد که دو تن از آنها «میشل عون» و «سلیمان فرنجیه» است و تا این لحظه اوضاع سیاسی به نفع ماست و از سوی دیگر میان جریان 14 مارس اختلافاتی وجود دارد و بخش بزرگی از آنها از میشل عون حمایت میکنند و بخشی دیگر نیز از فرنجیه، بنابراین چطور ما ضرر کردهایم؟

وی بار دیگر تأکید کرد که ما برای حمایت از میشل عون التزام اخلاقی و سیاسی داریم و این مسأله روشنی است و هم پیمانانمان نیز این را میدانند.

دبیرکل حزب الله لبنان در انتها با اشاره به انتخابات شهرداری و شورای شهر گفت: ما خواستار برگزاری انتخابات شهرداری و شورای شهر در موعد مقرر خود هستیم و هرگونه تعویق در برگزاری آن را نیز نمیپذیریم؛ ما خواستار انتخابات شهرداری و شواری شهر و ریاستجمهوری هستیم، چرا که روزگاری برای دفاع از کشورمان و حفظ آن از نا به سامانیها و هرج و مرجها شهدا و مجروحانی را تقدیم کردهایم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار