رئیس کمیته سیاسی کنسولی اربعین در گفت‌وگو با دفاع‌پرس تشریح کرد؛

روند دریافت روادید اتباع خارجی برای حضور در اربعین حسینی

بیگدلی با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته کشور عراق مجوز ورود اتباع پاکستانی را صادر کرده است، گفت: به تعداد زائرینی که بتوانند در اسلام‌آباد روادید عراق را بگیرند ما نیز برای آن‌ها روادید دوباره ایران را صادر خواهیم کرد.
کد خبر: ۶۸۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۸ - 29July 2024
علیرضا بیگدلی رئیس کمیته سیاسی کنسولی اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، با بیان اینکه خواست ملت ایران برای زیارت عتبات عالیات همیشه وجود داشته است، اظهار داشت: دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران موظف و مکلف هستند که برای انجام این خواست تسهیلات فراهم کنند. 
 
روند دریافت روادید اتباع خارجی برای حضور در اربعین حسینی
 
بیگدلی با اشاره به اینکه اربعین امسال در فصل گرما قرار دارد و جمعیت کثیری از کشورمان در این مراسم پرشور شرکت می‌کنند، گفت: تلاش گسترده‌ای برای برنامه‌ریزی این سفرها انجام گرفته و بعد از اربعین سال گذشته نشست‌ها برای آسیب‌شناسی انجام شد. 
 
رئیس کمیته سیاسی کنسولی اربعین حسینی افزود: در ماه‌های گذشته سفرها و فعالیت‌های مربوط به هماهنگی زیارت اربعین بیشتر شد و امروز می‌توان گفت تقریبا زیرساخت‌های لازم برای سفر اربعین کاملا قراهم است و مردم عزیز ما می‌توانند از اول ماه صفر برای زیارت عتبات سفر‌های خود را شروع کنند. 
 
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط و گرمای هوا باید سفرها توزیع شود و کسانی که سن و سالشان بالاست و دچار بیماری هستند و تمایل به زیارت دارند در دهه اول با توجه به اینکه خلوتر است سفر خود را آغاز کنند. 
 
بیگدلی اضافه کرد: در دهه دوم علاوه بر اینکه مردم عراق سفر خود شروع می‌‌کنند بیش از ۵ میلیون زائر خارجی به کربلا مشرف می‌شوند که این باعث می‌شود شرایط سخت‌تر شود. 
 
رئیس کمیته کنسولی اربعین با اشاره به اقدامات دولت و ستاد اربعین حسینی گفت: استانداران استان‌های مرزی در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان تلاش گسترده‌ای در طول یکسال گذشته انجام دادند تا زائران به راحتی از مرزها عبور کنند. 
 
بیگدلی اضافه کرد: در دو سه هفته گذشته اعضای ستاد اربعین حسینی به ریاست وزیر کشور و وزیر کشور عراق بازدید مختلفی از مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، مهران و ... صورت گرفت؛ همچنین بازدیدی از بصره و مسیرهایی که به پارکینگ‌ها و مرزها صورت می‌گیرد، انجام شد. 
 
وی با بیان اینکه تمام مسیری که زائرئن ایرانی در کشور عراق طی خواهند کرد مورد بررسی اعضای ستاد اربعین و به ویژه وزیر کشور قرار گرفت، اظهار داشت: امیدواریم امسال اربعین با یک آمادگی و زیر ساخت‌های مساعدتری برگزار شود. 
 
وی در خصوص حضور اتباع خارجی در اربعین حسینی گفت: اتباع خارجی که ساکن ایران هستند تحت پوشش وزارت کشور، سازمان امور مهاجرین و همچنین استانداری خروج‌شان برنامه‌ریزی شده و با دریافت گذرهای خاص تحت عنوان خادم می توانند در این اجتماع با شکوه حضور پیدا کنند؛ همچنین ما به عنوان وزارت امور خارجه در نمایندگی‌های خود آمادگی داریم که اگر این‌ها در عراق دچار مشکلاتی شدند برطرف کنیم. 
 
بیگدلی درباره عبور زائرین کشورهای دیگر مثل افغانستان، پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان گفت: کارهای این زائرین در حال پیگیری است و روادید اربعین برای آن‌ها صادر خواهد شد و از اول صفر آن‌ها می‌توانند با این روادید از اول صفر به کشور ما وارد و عبور کنند. 
 
رئیس کمیته کنسولی اربعین اضافه کرد: اتباع خارجی برای اینکه بتوانند روادید ما را دریافت کنند در ابتدا باید  گذرنامه بگیرند و رواید اربعین عراق را داشته باشند؛ کشورهایی که ما با آن‌ها لغو روادید هستیم نیاز به روادید ندارند.
 
بیگدلی گفت: هیچگونه روادیدی در کشور ما صادر نخواهد شد و زائرین اربعین باید با مراجعه به سفارتخانه‌های ایران روادید دریافت کنند. 
 
وی اضافه کرد: یک سری از اتباع در ماه محرم برای زیارت امام رضا (ع) روادید دریافت می‌کنند و با همان به مرزها مراجعه می‌کنند که در این صورت اجازه خروج جهت حضور در عراق به آ‌ن‌ها داده نمی‌شود. 
 
رئیس کمیته کنسولی اربعین با بیان اینکه با رایزنی‌های صورت گرفته کشور عراق مجوز ورود اتباع پاکستانی را صادر کرده است، گفت: به تعداد زائرینی که بتوانند در اسلام‌آباد روادید عراق را بگیرند ما نیز برای آن‌ها روادید ایران را صادر خواهیم کرد. 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها