زنجان، در سوگواره منطقه‌ای «نی ناله» درخشید

رضا یاوری با اثر «هنگامه‌ای که آسمان را شکافت» در سوگواره منطقه‌ای نی ناله موفق به کسب موفقیت شد.
کد خبر: ۶۸۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶ - 28July 2024

به گزارش دفاع‌پرس از زنجان، «رضا یاوری» کارگردان و بازیگر «هنگامه‌ای که آسمان را شکافت» با اشاره به اینکه این سوگواره در بخش‌های صحنه‌ای، میدانی و تعزیه، نقالی و پرده خوانی برگزار شد، اظهار کرد: استان زنجان در بخش صحنه‌ای با نمایش «هنگامه‌ای که آسمان را شکافت» به نویسندگی نصراله قادری و کارگردانی و بازیگری بنده در این آیین حضور یافت.

وی با اشاره به درخشش این اثر در سوگواره بیان کرد: دیپلم افتخار و تندیس بازیگری نقش اول مرد و جایزه دوم کارگردانی و همچنین دیپلم افتخار و تندیس اثر برگزیده را کسب کرد و به عنوان اثر منتخب به سوگواره ملی معرفی شد.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه نمایشنامه این اثر توسط نصراله قادری منتقد و مدرس برجسته تئاتر ایران نگارش شده است، گفت: با توجه به اینکه متن سنگین بود دراماتولوژی کار را انجام دادیم و در واقع روی متن کار شد تا سنگینی متن را کاهش دهیم و مخاطب عام نیز با آن ارتباط برقرار کند.

یاوری با اشاره به اینکه زبان نمایش یک زبان کلاسیک است اما ما تعدیل کردیم تا با مخاطب عام ارتباط بگیریم، بیان کرد: خوشبختانه این اتفاق رخ داد چرا که سال گذشته اجرای عمومی همین اثر از اربعین تا 28 ماه صفر روی صحنه رفت و استقبال خوبی از سوی همکاران و مردم صورت گرفت به طوری که خواستار تمدید اجرا بودند.

این کارگردان زنجانی با اشاره به اینکه پروسه آماده‌سازی این اجرا یک ماه طول کشید، عنوان کرد: اخیرا فیلم کار به دبیرخانه سوگواره ارسال شد و با 10 جلسه تمرین مداوم با تایم بالا کار برای ارائه آماده شد.

وی با بیان اینکه اصلاحیه‌ای برای جشنواره انجام شد تا کار قوی‌تر ارائه شود، بیان کرد: با بازبینی مجددا، انرژی کار را بیشتر کردیم که منجر به کسب این موفقیت شد.

گفتنی است، سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله با هدف رونق بخشی به جریان نمایش‌های مردمی، ترویج تئاتر دینی و مذهبی، صیانت از نمایش‌های بومی و ملی و غیره برگزار شد.

هیئت داوران سوگواره نی ناله که به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار شده بود، در بخش صحنه‌ای نمایش‌های یغما از تبریز و «هنگامه‌ای که آسمان را شکافت» از زنجان را به عنوان آثار برگزیده به سوگواره‌ ملی معرفی کرد.

از ۶۴ اثر ارسالی از استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، آذربایجان غربی، اردبیل و همدان به دبیرخانه سوگواره در دو بخش صحنه‌ای و میدانی ۲۰ اثر در ۴ روز برگزاری سوگواره ارائه شد که استان زنجان با اثر«هنگامه‌ای که آسمان را شکافت» توانست در این سوگواره بدرخشد.

انتهای پیام

نظر شما
پربیننده ها