دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«دختر حاجی»؛ روایت حماسه‌آفرینی زنانه به وقت دفاع مقدس

«دختر حاجی» شرح حوادث و قهرمانی‌های مردم دهه چهل شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی است که توأمان با جسارت بی‌نظیر و روحیه مبارزه‌طلبی «صدیقه منصوری» امدادگر دفاع مقدس همراه است.
کد خبر: ۶۸۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶ - 29July 2024

سبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان جنوبی، زنان در دوران جنگ کم از مردان نداشتند و همپای آنان جنگیدند و دفاع کردند. چه در جبهه و چه در پشت جبهه کمک می‌کردند و حضور پررنگ و سراسر روحیه‌بخش آنان در جای‌جای این دوران انکارنشدنی است. زنانی که هم کیان خانواده را حفظ می‌کردند و هم برای وطن می‌جنگیدند.

در این حماسه‌آفرینی زنان پا به پای مردان حاضر بودند هرچند کمتر به نقش آن‌ها پرداخته شده، شاید، چون در خط مقدم جبهه حضورشان به پای حضور مردان نمی‌رسید ولی واقعیت این است که در تک تک صحنه‌های دفاع مقدس به ویژه در پشت جبهه و در حوزه امداد، حضور بانوان تأثیرگذار بود. 

کتاب «دختر حاجی» روایت زندگی بانوی امدادگر «صدیقه منصوری» به قلم خانم «زهره محمدی» و به همت دفتر پایداری حوزه هنری و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی امروز (دوشنبه) با حضور مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

این کتاب در ۵ فصل «توجه پدر»، «جسارت»، «خدمت اجباری»، «جدال با مجاهدین خلق» و «اعزام» روایتگر زندگی بانو «صدیقه منصوری» از تولد تا حضور در جبهه‌های جنگ برای امدادرسانی است. «دختر حاجی» شرح حوادث و قهرمانی‌های مردم دهه چهل شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی است که توأمان با جسارت بی‌نظیر و روحیه مبارزه‌طلبی «صدیقه منصوری» امدادگر دفاع مقدس همراه است.

این کتاب درباره خاطرات بانویی است که امروز با گذشت ۶۰ سال از عمر با عزت خود، وقایع دوره پیش و پس از انقلاب را با تمام جزئیاتش در ذهن و قلب خود ثبت کرده و حال به قلم «زهره محمدی» بخشی از آن در دسترس عموم قرار داده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«روز‌های پرالتهاب بهمن ۱۳۵۷ ادامه داشت. تاب ماندن در خانه را نداشتیم. یا در تظاهرات بودیم یا پای سخنرانی‌هایی که توسط آقای «شهاب» و «کمیلی» در میدان‌های شهر برگزار می‌شد تا اینکه شنیدیم امام می‌خواهد به ایران بیاید. شور و حال عجیبی داشتیم...»

یا در جایی دیگر می‌خوانیم:

به این باور رسیدم که می‌شود در جهت مخالف آب رودخانه هم شنا کرد؛ میشود برای حفظ اعتقادات جنگید و نقشه کشید و عمل کرد؛ نه اینکه بی‌اعتنا بود و عضو حزب باد».

«صدیقه منصوری» بانوی امدادگر دوران دفاع مقدس از دیگر زنانی که نقش بسیاری در جریان انقلاب داشته‌اند. وی پشتوان‌های محکم برای اعتقادات خود ساخت که کسی جرأت آسیب رساندن به اعتقاداتش را نداشت. ایمان و شجاعت را از همان دوران ابتدایی در وجود «دختر حاجی» می‌بینیم. قلبی نترس که او را از دیگر دانش‌آموزان متمایز میساخت. قلبش با اعتقادات و حساسیت‌های پدر برای دفاع از اسلام نترس شده بود.

«صدیقه» دختری است که در زمان حکومت پهلوی روزهایش را برای مبارزه جلا داده است. در مدرسه‌هایی تحصیل می‌کرد که از سوی دولت پهلوی مدیریت می‌شد، اما وی با سختگیری‌های موجود بسیار شجاعانه برخورد می‌کرد و بر سر اعتقادات اسلامی خویش ماند.

او از اولین کسانی بود که برای گذراندن دوره امداد به مشهد رفت تا بعد از آن به جبهه اعزام شود. در خاطرات «صدیقه منصوری» می‌خوانیم که او در بیمارستان صحرایی خدمت می‌کرد و مجروحان بسیاری را به چشم دیده و مداوا کرده و تمام این جزئیات تا به امروز در ذهن ایشان به یادگار مانده است.

در بخش دیگری از کتاب می‌خوانیم:

«روحیه‌ خودم از یک طرف و توصیه پدر که موقع خداحافظی گفت: «مواظب حجابت باش» از طرف دیگر مدام در گوشم تکرار می‌شد. یا باید این شرایط و قوانین سخت را می‌پذیرفتم و تحمل می‌کردم یا راهی پیدا می‌کردم و برای همیشه از صبحگاه و قوانین دردآورش خلاص می‌شدم».

«محمدی» در مقدمه کتاب نوشته است: با تشویق سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس خراسان جنوبی به مستندسازی در حوزه زنان و دفاع مقدس ترغیب شده است.

کتاب براساس خاطرات شفاهی «منصوری» نوشته شده و مراحل مصاحبه و نگارش از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ آغاز و تا آذر سال ۱۳۹۷ ادامه داشته است. «دختر حاجی» به همت دفتر ادبیات پایداری با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و به قیمت ۹۸ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها