مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان

بسته‌های فرهنگی هنری موسیقی مقامی در لرستان تولید می‌شود

روانشاد از تولید بسته فرهنگی هنری موسیقی مقامی با حمایت قرارگاه شهید آوینی در این استان خبر داد و گفت: تهیه و تولید بسته فرهنگی هنری موسیقی مقامی لرستان به روایت کمانچه و آواز از سوی انجمن موسیقی استان صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۸۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵ - 30July 2024

بسته‌های فرهنگی هنری موسیقی مقامی در لرستان تولید می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از لرستان، «اعظم روانشاد» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان عصر (سه شنبه) در جلسه با هئیت مدیره انجمن موسیقی استان با اشاره به اینکه با هدف حفظ و اشاعه موسیقی مقامی لرستان تهیه منبع و مرجع کاملی از موسیقی مقامی لرستان در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: تولید بسته فرهنگی هنری موسیقی مقامی لرستان از طریق حمایت‌های قرارگاه شهید آوینی انجام خواهد گرفت.

روانشاد پاسداشت میراث گرانبهای گذشتگان و حفظ آن برای نسل فردای ایران عزیز را از مسئولیت‌های خادمان فرهنگ و هنر عنوان کرد و تاکید کرد: با توجه به فقدان مرجع یا منبع جامع از موسیقی مقامی در مجموعه فرهنگ و هنر لرستان و سازمان‌های مرتبط در سراسر استان؛ تهیه و تولید بسته فرهنگی هنری موسیقی مقامی لرستان به روایت کمانچه و آواز از سوی انجمن موسیقی استان صورت خواهد گرفت.

 در ادامه این جلسه معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: تاکنون چند کتاب به صورت محدود و گلچین و در زمان‌های دورتر در قالب نوار کاست موسیقی‌های مقامی در سطح کشور ضبط و منتشر شده‌اند؛ اما در این طرح انتظار می‌رود شاهد رویکرد نو و تفاوت‌های خلاقانه باشیم. رضا نیازی اشاره به اینکه موسیقی مقامی در هر دوره تاریخی؛ ناگزیر دستخوش تغییرات فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گیرد افزود: نیاز به ثبت و ضبط موسیقی مقامی در هر دوره‌ای از زمان احساس می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد جوان گرایی در این طرح افزود: یکی از موارد قابل تأمل در این طرح بهره‌مندی از حضور نوازنده نسل امروزی نسبت به سه یا چهار نسل گذشته است که استادانی همچون زنده‌یاد همتعلی سالم به نوبه خود تاکنون روایتگر زبردستی برای موسیقی مقامی لرستان به روایت کمانچه بوده؛ اما امروز با توجه به نیاز روز مخاطب؛ تولید و نشر موسیقی مقامی باید با شیوه‌ای جدید انجام پذیرد.

همایون پشتدار نوازنده کمانچه و آهنگساز لرستانی نیز در این جلسه گفت: آنچه که تاکنون از موسیقی مقامی لرستان در بطن جامعه شنیده شده و امروز رایج است در واقع بخشی از موسیقی مقامی لرستان را شامل می‌شود و، چون به آنها پرداخته نشده برای جامعه ملموس نیست با وجود اینکه ممکن است شنیدنی‌تر و جذاب‌تر باشند.

وی افزود: موسیقی مقامی لرستان دریای پهناور و بی‌انت‌هایی است که امیدواریم با حمایت فرهنگ و ارشاد استان و همت انجمن موسیقی لرستان، بتوانیم به نحو احسن جلوه‌ای از آن را به گوش مخاطبان برسانیم که شنیدنی و ماندگار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار