نماینده ایران در نشست شورای امنیت درباره ترور هنیه؛

ترور هنیه بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد

«ایروانی» در نشست شورای امنیت گفت: حق ذاتی خود را برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌داریم.
کد خبر: ۶۸۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۰ - 01August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات پس از ترور اسماعیل هنیه برگزار شد.

این اقدام بزدلانه نقض حاکیمت سرزمینی ایران و نشان دهنده ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی بود/ ترور هنیه بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد

«رزماری دی کارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل روز (چهارشنبه) به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: حملات مختلف در چند روز گذشته نشان دهنده یک تشدید جدی و خطرناک تنش‌ها است.

دی کارلو تصریح کرد: آنها در بحبوحه جنگ جاری در غزه، جایی که حماس همچنان به نگه داری گروگان‌های ربوده شده از اسرائیل در ۷ اکتبر، در بحبوحه تداوم خصومت‌ها و وضعیت فاجعه بار انسانی برای فلسطینیان در غزه، ادامه می‌دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح و سیاسی اضافه کرد: اخیراً در ۲۷ ژوئیه، یک حمله ویرانگر اسرائیل، به مدرسه‌ای در دیرالبلاح که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، روی داد. در این حمله ده‌ها کودک کشته شدند. این یک یادآوری دیگر از تلفات وحشتناک جنگ بر غیرنظامیان بود.

وی گفت: اوایل امروز یک خبرنگار الجزیره و فیلمبردارش در حمله هوایی اسرائیل در غزه در حالی که از خانه هنیه گزارش می‌دادند کشته شدند. دبیر کل سازمان ملل متحد «پیوسته خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی همه شده است. با این حال، به طور فزاینده‌ای مشخص شده که در این زمان بسیار حساس، خویشتنداری به تنهایی کافی نیست.»

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر مسیر و جستجوی مسیری به سوی صلح و ثبات منطقه‌ای ضروری است. ارتباط از طریق موشک، پهپاد‌های مسلح و سایر حملات مرگبار باید پایان یابد.

دی کارلو تصریح کرد: من درخواست دبیرکل را تکرار می‌کنم که «از همه می‌خواهم برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه تلاش کنند».

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می‌تواند درگیری را بسیار سریعتر و گسترده‌تر کند، با یکدیگر همکاری کند. ما به اقدام دیپلماتیک سریع و موثر برای منطقه نیاز داریم.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین گفت: شورای امنیت نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه ایفا می‌کند. اکنون زمان اقدام است.

چین: ترور هنیه تلاش آشکار برای تخریب تلاش‌های صلح بود

سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل با محکوم کردن ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل گفت: ترور اسماعیل هنیه تلاش آشکار برای تخریب تلاش‌های صلح بود.

سفیر چین در سازمان ملل افزود: به دلیل شرایط جدی کنونی، طرف‌های درگیر باید یه صدا‌هایی که خواستار کاهش تنش هستند، گوش فرا دهند. دلیلی که ما در شرایط کنونی هستیم، عدم توانایی برای رسیدن به آتش‌بس در غزه است.

این عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: به صراحت مخالف حملات اسرائیل به بیروت هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم به قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد.

نماینده الجزایر: اسرائیل با قتل هنیه مرتکب اقدام تروریستی شد

نماینده الجزایر در سازمان ملل گفت:این تنها حمله به انسان نبود حمله شرورانه به روابط دیپلماتیک و اصول شالوده نظم جهانی بود. اسرائیل اقدامی انجام داد که حاکمیت ایران را نقض کرد. قویا اقدام اشغالگران در ترور رهبر حماس را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: این دیوانگی کجا و کی به پایان می‌رسد؛ حمله به غزه و هدف گرفتن غیرنظامیان در بیروت و اشغال اراضی سوری‌و لبنان این اقدامات لگه ننگی هستند که گریبان بشریت را گرفته است.

نماینده الجزایر در سازمان ملل تاکید کرد: جامعه جهانی نباید بی تفاوت بماند چرا که این امر باعث ادامه ریختن خون بیگناهان می‌شود. آتش بس در غزه کلید رسیدن به ثبات در خاورمیانه است.

دفاع آمریکا از اسرائیل: از ترور هنیه آگاه نبودیم و نقشی نداشتیم

«رابرت وود» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در راستای سیاست‌های واشنگتن از اسرائیل حمایت کرد و گفت: اسرائیل حق دارد از خود در برابر حملات حزب الله و دیگران دفاع کند. ما از ترور اسماعیل هنیه آگاه نبودیم و در آن عملیات هم هیچ نقشی نداشتیم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: ایران گروه‌هایی در سوریه، لبنان و عراق و یمن را تجهیز و منطقه را بی ثبات می‌کند و باید در برابر این اقدامات ایستادگی کنیم.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد: حزب‌الله بار‌ها با حمایت ایران به اسرائیل حمله کرد. حزب الله طرف مسئول حمله‌ای بود که در مجدل شمس در جولان رخ داد. حملات حزب الله منجر به آواره شدن ۱۰۰هزار غیرنظامی از شمال اسرائیل شده است.

رابرت وود درباره حملات انصارالله یمن نیز گفت: یمنی‌ها با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

وی گفت: پشتیبانی ایران از حوثی‌ها (انصارالله یمن) نقض قطعنامه تحریم بین‌المللی است. مسلح‌سازی شبه‌نظامیان توسط ایران در لبنان، یمن و عراق منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

انگلیس همصدا با آمریکا در دفاع از اسرائیل: بار‌ها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد

«باربارا وودوارد» سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز با حمایت از اسرائیل گفت: بار‌ها از ایران خواستیم به نقش خود در تنش‌های منطقه آگاه باشد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل تصریح کرد: ما از حق اسرائیل برای دفاع از خودش حمایت می‌کنیم. ما خواهان بازگشت ثبات به منطقه و پایان خشونت‌ها هستیم.

فرانسه: آتش‌بس فوری باید در غزه برقرار شود

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: ما خواستار خویشتنداری در سراسر خاورمیانه و دور شدن از هرگونه تشدید تنش نظامی هستیم.

این دیپلمات فرانسوی و عضو دائم شورای امنیت تاکید کرد: ما خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه و آزادی گروگان‌ها هستیم.

سوئیس تمام طرف‌ها را به گفتگو و خویشتنداری فراخواند

نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: سوئیس تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و گفتگو دعوت می‌کند. از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند و به قوانین انسان‌دوستانه احترام بگذارند.

این دیپلمات کشور سوئیس و حافظ منافع آمریکا در ایران افزود: حملات در جولان، لبنان و تهران نشان می‌دهد باید تمام تلاش خود را برای پایان دادن به خشونت‌ها انجام دهیم.

اسلوونی: از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

نماینده اسلوونی در شورای امنیت گفت: اتفاقی که در تهران رخ‌داد بسیار نگران‌کننده و نشان‌دهندۀ بالاگرفتن تنش‌هاست

وی خاطر نشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم نظم جهانی براساس احترام به منشور سازمان ملل بود. از همۀ طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند.

سیرالئون: این حملۀ تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم

نماینده سیرالئون در شورای امنیت سخنران بعدی این نشست بود و در مورد درباره ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر جنبش فلسطینی حماس گفت: این حملۀ تمامیت ارضی ایران را نقض کرد و ما آن را محکوم می‌کنیم

وی افزود: درخواست داریم درمورد حملۀ امروز در ایران تحقیقات جامعی انجام شود.

نماینده روسیه: ترور هنیه با هدف کشاندن ایران به درگیری منطقه‌ای انجام شد

در ادامه نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ترور رهبر جنبش فلسطینی حماس، نماینده و سفیر دائم روسیه در نشست دوره‌ای شورای امنیت در نوبت سخنرانی خود با محکوم کردن شدید ترور اسماعیل هنیه تاکید کرد که این ترور با هدف کشاندن ایران به درگیری منطقه‌ای انجام شد.

ترور «هنیه» ضربه سختی در مسیر برقراری آتش بس

نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد که ترور «هنیه» ضربه سختی در مسیر برقراری آتش بس و مذاکرات میان «اسرائیل» و حماس در غزه بود.

وی افزود: کسانی‌که این ترور را انجام دادند باید آگاه باشند چنین اقداماتی چقدر می‌تواند برای صلح بین‌المللی خطرناک باشد. این اقدام وحشیانه واقعا خاورمیانه را در آستانۀ جنگ قرار داده است.

نماینده روسیه ادامه داد که بایستی از خطر لغزیدن شرایط در منطقه غرب آسیا به سمت جنگ اقلیمی و فراگیر در منطقه جلوگیری کنیم.

نماینده جمهوری اسلامی: این اقدام بزدلانه نقض حاکیمت سرزمینی ایران و نشان دهنده ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی بود

نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت در نطق خود با محکوم کردن شدید اقدام تروریستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه» در خاک ایران این اقدام بزدلانه را تهدید در نقض مصوبات و قوانین بین المللی و نقض حاکیمت سرزمینی ایران عنوان کرد.

ایروانی با اشاره به سابقه دراز آمریکا در حمایت پیدا و پنهان از رژیم جنایتکار و تروریستی «اسرائیل» در دامن زدن به جنایت و کشتار در منطقه و جهان تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بدون کمک اطلاعاتی از آمریکا قادر به ارتکاب جنایت در حق شهید اسماعیل هنیه نبود.

متن کامل سخنرانی  «امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

آقای رئیس.
ابتدا مایلم مراتب قدردانی صمیمانه خود را از فدراسیون روسیه بابت تشکیل این نشست اضطراری ابراز نمایم. همچنین از چین و الجزایر که درخواست برگزاری این نشست را کردند و از سایر اعضایی که حمایت کردند، قدردانی می‌نمایم.

آقای رئیس.
اعضای محترم شورا.
ما درخواست این نشست فوری را دادیم تا امروز در شورای امنیت حاضر شویم و به موضوعی پر اهمیت و بسیار فوری بپردازیم؛ موضوعی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و اصولی را که این سازمان ملل متحد بر اساس آن تأسیس شده، به چالش می‌کشد.

همانطور که در مکاتبه امروز به شما، آقای رئیس، اشاره شده، در نتیجه اقدام تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل، آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رهبر بزرگ مبارزه مشروع مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت، به‌صورت بزدلانه‌ای ترور شد.

آقای هنیه که به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران با حضور رهبران بسیاری از کشور‌های خارجی در تهران حضور داشت، به همراه همراهش در محل اقامت خود در تهران در حدود ساعت ۲ بامداد چهارشنبه هدف این اقدام تروریستی قرار گرفت.

این اقدام تروریستی تنها یک نمونه دیگر از الگوی دهه‌ها تروریسم رژیم اسرائیل است که فلسطینی‌ها و دیگر حامیان و همدلان قضیه فلسطین در سراسر منطقه و فراتر از آن را مورد هدف قرار داده است.

علاوه بر اهداف تروریستی، رژیم اسرائیل نیز هدف سیاسی از این اقدام داشت که برهم زدن روز اول دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بود که اولویت آن تقویت صلح و ثبات در منطقه و ارتقاء همکاری‌ها و تعاملات سازنده با جامعه بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و آن را به‌عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و همچنین تجاوز به حاکمیت و امنیت ملی ایران می‌داند.

این اقدام تجاوزکارانه تروریستی، که به اندازه کافی تحریک‌آمیز است، نقض جدی صلح و امنیت است و نیازمند اقدام فوری و مؤثر شورای امنیت سازمان ملل در اجرای وظایفش بر اساس منشور است.

این جنایت جدا از سایر تجاوزات نیست، بلکه بخشی از یک الگوی گسترده‌تر از اقدامات و سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه سایر کشور‌ها در منطقه است. تنها چند ساعت پیش از این جنایت فجیع، این رژیم حملات تروریستی بزدلانه‌ای را در حومه جنوبی بیروت، لبنان، انجام داد که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داد.

رهبران جنگ‌طلب این رژیم یاغی بی‌اعتنایی کامل به اصول و هنجار‌های اساسی حقوق بین‌الملل را نشان داده‌اند.

جنایات آنها فقدان تعهد به صلح و ثبات در منطقه را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که قصد دارند جنگ را در سراسر منطقه تشدید و گسترش دهند.

مسئولیت ایالات متحده آمریکا به عنوان متحد استراتژیک و اصلی‌ترین حامی رژیم اسرائیل در منطقه در این جنایت هولناک نباید نادیده گرفته شود.

این اقدام بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا نمی‌توانست اتفاق بیفتد.ادامه تجاوزات اسرائیل صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل، نمی‌توانند نسبت به این جنایات هولناک بی‌تفاوت بمانند و باید اقدامات قاطعانه‌ای برای رسیدگی به این نقض‌ها و مسئول دانستن عاملان آن انجام دهند.

آقای رئیس.
حملات مداوم و سیستماتیک علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه، که با استفاده نامتناسب از زور و حملات کورکورانه همراه است، منجر به گرفتن غم‌انگیز جان‌های بسیاری، تخریب گسترده و تعمیق بحران‌های انسانی شده است.

این اقدامات که زیرساخت‌های غیرنظامی، مناطق مسکونی و تأسیسات پزشکی را هدف قرار می‌دهد، نه‌تن‌ها نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه است، بلکه بر اساس کنوانسیون‌های ژنو جنایات جنگی محسوب می‌شود. متأسفانه، بی‌عملی و ناتوانی شورای امنیت باعث شده است که این رژیم جسارت بیشتری پیدا کند و به ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم مظلوم فلسطین و اقدامات تجاوزکارانه علیه سایر کشور‌های منطقه ادامه دهد.

جمهوری اسلامی ایران بار‌ها از پیامد‌های جدی فعالیت‌های شریرانه رژیم اشغالگر اسرائیل برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده است.با وجود این تحریکات، جمهوری اسلامی ایران همواره حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده است.

پس از حمله تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ما در پایتخت سوریه، دمشق، به سرعت شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل را از اقدام خلاف بین‌المللی رژیم اسرائیل مطلع کردیم و از شورای امنیت خواستیم که این اقدام جنایتکارانه و تروریستی را قاطعانه محکوم کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین جنایات و تجاوزاتی را انجام دهد.

متأسفانه، شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده و ایالات متحده آمریکا مانع از صدور نهایی پیش‌نویس بیانیه مطبوعاتی پیشنهادی روسیه در محکومیت اقدام وحشیانه رژیم اسرائیل شد. اکنون ضروری است که رژیم اشغالگر به طور کامل در قبال جنایات خود پاسخگو باشد. این رژیم نباید مجاز به فرار از مسئولیت در قبال نقض‌ها و پیامد‌های آن باشد.

آقای رئیس.
اعضای محترم شورا.
طی ده ماه گذشته، برخی کشورها، به ویژه ایالات متحده آمریکا، رژیم اسرائیل را از هر گونه مسئولیت در قبال کشتار در غزه و فعالیت‌های شریرانه در منطقه محافظت کرده‌اند.

این کشور‌ها نه‌تن‌ها حق ذاتی گروه‌های مقاومت فلسطینی را برای دفاع از خود در برابر جنایات رژیم اسرائیل انکار کرده‌اند، بلکه به شکل شرم‌آوری کشتار و نسل‌کشی این رژیم علیه مردم بی‌دفاع توسط رژیم صهیونیستی فلسطین را به بهانه دفاع از خود توجیه کرده‌اند.

آنها تلاش‌های بی‌رحمانه‌ای برای توجیه و پوشاندن جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین از طریق تفسیر‌های دلخواه و گمراه‌کننده از مفهوم دفاع از خود انجام داده‌اند. متأسفانه، ایالات متحده آمریکا بار دیگر تصمیم گرفته چشم خود را بر روی واقعیت ببندد و از ریشه‌های وضعیت کنونی غافل شود. گروه‌های مقاومت فلسطین مانند حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در منطقه تروریست نیستند. آنها طبق قوانین بین‌المللی، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و برای مبارزه با اشغالگری‌ها و تجاوزات ایجاد شده‌اند.

امروز در این نشست و در یک نمایش مزورانه، این سه کشور به دروغ جمهوری اسلامی ایران را مقصر دانسته و متهم کرده‌اند؛ بی‌آن‌که به ناکامی‌ها و شکست‌های خود به‌عنوان اعضای دائمی شورای امنیت در پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود برای حفظ صلح و امنیت در منطقه اذعان نمایند.

آقای رئیس.
شورای امنیت باید بدون تردید رژیم اسرائیل را برای این اقدام تروریستی وحشتناک به‌عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و همچنین تجاوز به حاکمیت و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران محکوم کند. این محکومیت باید قوی، واضح و منعکس‌کننده مخالفت جامعه بین‌المللی در برابر چنین نقض‌هایی باشد.

علاوه بر این، شورای امنیت باید اقدامات فوری برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل در قبال این اقدامات تجاوزکارانه انجام دهد. این شامل در نظر گرفتن تحریم‌ها و سایر اقداماتی است که برای جلوگیری از نقض‌های بیشتر و نشان دادن اینکه فعالیت‌های شریرانه این رژیم توسط جامعه بین‌المللی تحمل نخواهد شد، ضروری است. شورا باید از رژیم اسرائیل بخواهد که فوراً تمامی اقدامات تجاوزکارانه علیه سرزمین‌های فلسطینی و سایر کشور‌های منطقه را متوقف کند.

این درخواست باید با فراخوانی برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی، سرزمین لبنان و بلندی‌های جولان اشغالی سوریه مطابق با حقوق بین‌الملل و اصول سازمان ملل متحد همراه باشد. در نهایت، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع از خود، مطابق با حقوق بین‌الملل، برای پاسخ قاطع به این اقدام تروریستی و جنایتکارانه در زمان لازم و مناسب، محفوظ می‌دارد. جمهوری اسلامی ایران تعهد خود نسبت به حقوق بین‌الملل و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد را اعلام می‌دارد. معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه تنها از طریق احترام به این اصول قابل دستیابی است.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار