رئیس اداره مبارزه با سرقت در گفت‌وگو با دفاع‌‍‌پرس تشریح کرد؛

اقداماتی که پس از سرقت منزل باید انجام داد

سرهنگ کارگاه افراز با بیان اینکه بدر صورت سرقت منزل صاحب‌خانه بخشی از وسایل و اموال خود را از دست داده، قطعاً متحمل آسیب‌های روحی نیز شده است، گفت: بعضی مواقع سارقین به دلیل رسیدن صاحبخانه و یا ناتمام ماندن سرقت، در خانه پنهان می‌شوند که تهدیدی جدی برای امنیت خانواده خواهد بود از همین رو اولین اقدام تماس با پلیس ۱۱۰ است.
کد خبر: ۶۸۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳ - 02August 2024

سرهنگ کارآگاه «محمدرضا افراز» رئیس اداره مبارزه با سرقت منزل پلیس آگاهی فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، با بیان اینکه بسیاری از شهروندان چه در کلانشهر ها، شهر‌ها و روستا‌ها بر این باورند که سارقان صرفاً ویلا‌ها و منازل مجلل و فانتزی را مورد هدف و دستبرد قرار می‌دهند، اظهار داشت: چنین برداشتی کاملا اشتباه بوده و این اتفاق ناگوار ممکن است برای هر فردی در جای این ایران عزیز چه در شهر و چه در روستا رخ دهد.

اقداماتی که پس از سرقت منزل باید انجام داد

سرهنگ افراز ادامه داد: باید قبول کنیم که گاهی اوقات این اتفاق به دلیل سهل‌انگاری شهروندان در موارد ایمنی منزل، نبود درب‌های مقاوم و محگم (هر چند تاکنون درب‌های ضد سرقت از سوی پلیس تایید نشده است) یا حتی جدی نگرفتن رعایت نکات ایمنی مثل دوربین، آژیر خطر و ... پیش می‌آید.

رئیس اداره مبارزه با سرقت منزل پلیس آگاهی گفت: با توجه به اینکه در اینگونه موارد صاحب‌خانه بخشی از وسایل و اموال خود را از دست داده، قطعاً متحمل آسیب‌های روحی نیز شده است. اما با وجود این لازم است اقداماتی یه شرح ذیل را انجام دهد.

۱-سریعاً از منزل خارج و از فرزندان خود مراقبت کرده و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

بعضی مواقع سارقین به دلیل رسیدن صاحبخانه و یا ناتمام ماندن سرقت، در خانه پنهان می‌شوند که تهدیدی جدی برای امنیت خانواده خواهد بود. ازاین‌رو بهتر است به محض اینکه تشخیص دادید منزل شما مورد سرقت قرارگرفته از منزل خارج شوید و به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.

۲- تا قبل از حضور پلیس از دست زدن به اموال، اجناس، کشو‌های دراور، میز تلویزیون و ... خودداری گردد.

از سارقین، به جهت شناسایی نشدن دستکش می‌پوشند، البته ممکن است همه آن‌ها این کار را نکنند؛ لذا از باز کردن کشو‌ها و لمس هر چیزی در داخل خانه خود خودداری گردد. زیرا اثر انگشت‌ها به راحتی از بین می‌روند. تا زمانی که پلیس به شما اجازه نداده بهتر است به چیزی دست نزنید. اگر چیزی را پیدا نموده اید که ممکن است متعلق به سارق باشد، پلیس را آگاه نمایید، اما آن را لمس نکنید.

۳-چنانچه به هر دلیل وارد منزل شده اید به محض حضور تیم بررسی صحنه تشخیص هویت پلیس، حتماً محل ورود و خروج خود را اعلام کنید. (رد پای کشف سارقین می‌تواند در سرنخ یابی و کشف جرم کمک کند)

۴- قبل از حضور تیم بررسی صحنه تشخیص هویت، هرگز وارد منزل نشوید، در صورت عدم مراجعه تیم بررسی صحنه مجدداً با ۱۱۰ تماس گرفته تا تیم تخصصی بررسی صحنه مراجعه کند. (بررسی صحنه توسط مرکز ۱۱۰ کلانتری با تیم بررسی صحنه تشخیص هویت پلیس آگاهی متفاوت است)

۵- چنانچه احساس کرده اید خطرات احتمالی ناشی از آب، برق، گاز و ... در منزل مشاهده می‌شود سربعاً نسبت به قطع کنتور اقدام و به ادارات مربوطه (شرکت آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره) اطلاع رسانی کنید.

۶- از همسایگان خواسته شود، به لحاظ مسائل ایمنی و امنیتی تا حضور پلیس در کنارتان حضور داشته باشند.

۷- در صورتیکه منزلتان بیمه می‌باشد، سریعاً به نمایندگی بیمه مربوطه اطلاع رسانی کنید.

۸-لیستی از وسایل و اموال به سرقت رفته و یا آسیب‌دیده به همراه مدل و شماره سریال و ... تهیه کرده و به پلیس و شرکت بیمه خود تحویل دهید.

۹- چنانچه بعد از خروج پلیس و در حین مرتب نمودن منزل با مورد مشکوکی مواجه شدید حتما با پلیس تماس بگیرد و آنها را مطلع کنید.

۱۰- به هر فرد یا وسیله نقلیه ناآشنا که ممکن است در نزدیکی منزل شما پارک شده یا قصد خروج از محل را دارد، مشکوک شده و مشخصات ظاهری فرد و شماره پلاک وسیله نقلیه را یادداشت کنید. (اغلب اوقات اطلاعات ظاهراً بی‌اهمیت شما می‌تواند به پلیس در کشف جرم کمک شایانی کند)

۱۱-بعد از خروج پلیس ۱۱۰ و تیم بررسی صحنه تشخیص هویت پلیس آگاهی منزل خود را تمیز کنید و به زندگی روز مره خود ادامه دهید.

۱۲-به کاراگاهان پلیس اگاهی در کشف جرم اعتماد داشته باشید و آنان را در کشف جرم همیاری نمایید.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار