با حضور کارشناسان و اساتید حقوق بین‌الملل برگزار شد

میزگرد تحلیل ابعاد حقوقی ترور شهید اسماعیل هنیه

میزگرد تخصصی تحلیل حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه، با حضور کارشناسان حقوق بین‌الملل برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ - 03August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، میزگرد تخصصی تحلیل حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه، با حضور کارشناسان و اساتید حقوق بین‌الملل برگزار شد.

این میزگرد از سوی انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور با همکاری اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور جمعی از کارشناسان برگزار و با موضوع ابعاد حقوقی ترور شهید اسماعیل هنیه برگزار شد.

حق دفاع مشروع ایران در برابر اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی

در ابتدای این نشست «هیبت‌الله نژندی‌منش» استاد حقوق بین‌الملل اظهار داشت: برخی حقوق‌دانان می‌گویند اقدام جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام تروریستی در قالب دفاع مشروع تلقی نمی‌شود؛ در حالی که این تحلیل غلط است.

نژندی‌منش افزود: این موضوع که رژیم صهیونیستی با اجیر کردن گروهی تروریستی، این اقدام تروریستی را طراحی کرده است و دخالت مستقیمی در ترور شهید هنیه نداشته است و بنابراین پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع تلقی نمی‌شود، هم‌اکنون در محافل حقوقی مورد بحث است.

وی ادامه داد: برخی از حقوق‌دانان معتقدند که دفاع مشروع، محدود به حملات مسلحانه نیست؛ البته دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده است که حق دفاع مشروع فقط به واسطه حمله مسلحانه ممکن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوال بعدی این است که آیا اقدامات تروریستی با حمایت یک دولت می‌تواند با دفاع مشروع مواجه شود که در پاسخ باید بگوییم که دفاع مشروع، تنها در صورتی ممکن است که مداخله یک دولت چه مستقیم و چه غیرمستقیم مشهود باشد.

نژندی‌منش عنوان کرد: اینکه حمله تروریستی مشمول ماده ۵۱ اساسنامه دیوان بین‌المللی قرار می‌گیرد یا خیر باید عرض کنیم که اگر یک حمله تروریستی به پشتوانه یک رژیم و سازمان‌یافته و ادامه‌دار باشد، قطعاً مشمول ماده دفاع مشروع می‌شود.

 

بهره‌گیری جامعه جهانی از همه ظرفیت‌ها برای مجازات رژیم صهیونیستی 

در ادامه «عبدالحسین صفایی» کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: اسماعیل هنیه رهبر یک جنبش آزادی‌خواه بود که تلاش می‌کرد تا اشغالگران را از سرزمین خود بیرون کند.

صفایی افزود: ترور اسماعیل هنیه در شرایطی رقم خورد کهوی به عنوان یک دیپلمات در سفر دیپلماتیک توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید؛ موضوعی که در نوع خود در تمام تاریخ شاید بی‌نظیر باشد؛ زیرا نماینده سیاسی حتی در اعصار گذشته که روابط دیپلماتیک به شکل کنونی وجود نداشت هم دارای حرمت بود و مورد سوء قصد قرار نمی‌گرفت.

این کارشناس حقوق بین‌الملل بیان کرد: امروز می‌بینیم که صلح و امنیت بین المللی به‌شدت مورد ظلم قرار گرفته است و تمام شعائر حقوق بشری که بنیانگذاران سازمان ملل آن را مطرح کرده‌اند، زیر سوال رفته است؛ آن‌هم نه توسط کشور‌های جهان سومی، بلکه توسط مدعیان حقوق بشری.

وی تصریح کرد: امروز مرگ تمام سازوکار‌های حقوق بین المللی به وقوع پیوسته است. دیوان بین‌المللی دادگستری مکرراً تاکید کرده است که اسرائیل اشغالگر است و باید از اشغال و شهرک‌سازی بردارد. دیوان به شورای امنیت سازمان ملل توصیه دارد که سازوکار‌هایی را طراحی کند تا اشغال پایان یابد.

صفایی افزود: ما خواهیم دید جامعه جهانی هیچ واکنش درخوری نسبت به ترور شهید اسماعیل هنیه نداشته است در حالی که تمامیت ارضی و استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران با اقدام تروریستی اسرائیل نقض شده است؛ بنابراین حقوق دفاع مشروع برای جمهوری اسلامی ایران متصور است و هیچ تردیدی در این مهم وجود ندارد.

این کارشناس حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: اما باید ببینیم که جامعه جهانی چه وظایفی در قبال این مسئله دارد و نظم کنونی منشور ملل متحد آیا به پایان خود رسیده است؟ به عنوان اولین مورد، انتظار می‌رود که سازمان کنفرانس اسلامی که وظیفه دفاع از فلسطین را دارد، باید تشکیل جلسه بدهد و تصمیم لازم را اتخاذ کند.

وی گفت: آمریکا امروز به عنوان میانجی در شورای امنیت کنشگری نمی‌کند، بلکه به عنوان وکیل مدافع اسرائیل همه قطعنامه‌ها علیه اسرائیل را وتو می‌کند. در این شرایط، جامعه جهانی باید از همه ظرفیت خود برای مجازات اسرائیل به دلیل اقدامات تروریستی استفاده کند.

 

ترور شهید هنیه جنایتی بین‌المللی بود 

در همین خصوص «سید محمدمهدی غمامی» کارشناس حقوق بین‌الملل تصریح کرد اظهار داشت: آقای هنیه فردی است که از همه حقوق بنیادی برخوردار بوده است و ترور ایشان توسط رژیم اشغالگر قدس یک جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: گزارشگر قتل‌های بین‌المللی یکی از خانم‌های کارشناس در این حوزه بود که در خصوص ترور سردار سلیمانی مطرح کرد که قتل ایشان یک قتل غیرقضایی و غیرقانونی بود؛ بنابراین یک جنایت بین‌المللی محسوب می‌شود. در خصوص آقای هنیه هم همه شرایط ترور ایشان مشابه ترور سردار سلیمانی بود.

غمامی بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که آقای اسماعیل هنیه یک فرد نظامی نبوده است و با پاسپورت دیپلماتیک وارد ایران شده بود؛ همچنین ایشان در میدان نبرد نبود، بلکه در کشوری ثالث حضور داشت که ترور ایشان بیانگر نقض فاحش اسناد حقوق بین‌الملل است.

این کارشناس حقوق بین‌الملل همچنین افزود: به پشتوانه بسیاری از اسناد بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اسرائیل را در محاکم بین‌الملل محکوم کند و در دفاع مشروع خود، ادله مختلف خود را ارائه دهد.

 

ترور و قتل ذات رژیم صهیونیستی است

در پایان «فیروز اصلانی»، کارشناس حقوق بین‌الملل در پایان این نشست، درباره اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: این ترور از سوی یک رژیم تروریست جعلی که هیچیک از عناصر شکل‌گیری یک دولت و کشور را از منظر حقوق بین‌الملل ندارد، انجام شده است.

اصلانی، تاکید کرد: قتل، ترور و آدم‌کشی ذات رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه ترور رهبران مقاومت از سوی رژیم صهیونیستی سابقه دارد، بیان کرد: دلیل این ترور‌ها این است که صهیونیست‌ها نمی‌توانند در میدان جنگ با ملت فلسطین مقابله کنند؛ بنابراین این سران مقاومت را ترور می‌کنند.

کارشناس حقوق بین‌الملل، گفت: این ترور زمینه‌ساز مجازاتی سخت است و این مجازات مبتنی بر حقوق بین‌المللی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/۹۵۵

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار