ده سال از نسل‌کشی ایزدی‌ها گذشت؛

تجمع تلخ در «قبرستان مادران»+ تصاویر

ایزدی‌ها عکس مفقودالاثر‌ها را از فراز خرابه‌ها آویزان کرده و به آوار‌ها چسبانده‌اند. با روشن شدن شمع‌های یادبود و یادآوری درد‌های عمیق، تعدادی از زنان بیهوش می‌شوند. آمبولانس‌ها از راه می‌رسند و مراسم در سکوتی عمیق فرو می‌رود. 
کد خبر: ۶۸۲۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶ - 04August 2024

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، ده سال از ورود داعش به استان سنجار عراق و کشتار و به بردگی گرفتن صد‌ها هزار ایزدی گذشت. جمعیت زیادی برای حضور در مراسم یادبود قربانیان نسل‌کشی در «قبرستان مادران» واقع در «سولاغ» جمع شدند. قبرستان مادران، مکانی است که ۱۱۱ زن مُسن پس از جدا شدن از اعضای خانواده خود به ضرب گلوله کشته یا زنده به گور شدند.

تجمع تلخ در «قبرستان مادران» + تصاویر

آغاز مراسم یادبود قربانیان نسل‌کشی در ساعت ۱۰ صبح با یک دقیقه سکوت در سراسر عراق همراه شد. قرائت ترانه‌ها و اشعار سنتی ایزدی و شهادت شاهدان از روز واقعه برنامه بعدی این مراسم بود.

ایزدی‌ها عکس مفقودالاثر‌ها را از فراز خرابه‌ها آویزان کرده و به آوار‌ها چسبانده‌اند. با روشن شدن شمع‌های یادبود و یادآوری درد‌های عمیق، تعدادی از زنان بیهوش می‌شوند. آمبولانس‌ها از راه می‌رسند و مراسم در سکوتی عمیق فرو می‌رود. 

شیرین ابراهیم احمد، ۲۴ ساله و اهل روستای «کوجو»، یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم است. وی درباره روز نسل‌کشی می‌گوید: «داعشی‌ها مادران و مادربزرگ‌های روستایمان را به اینجا آوردند و تیرباران کردند.» 

تجمع تلخ در «قبرستان مادران» + تصاویر

شیرین در همان روز توسط داعش ربوده و به بردگی گرفته شد. او از سنجار به موصل و سپس به سوریه منتقل شد و پس از فروخته شدن به اعضای داعش با ملیت‌های مراکشی و سعودی به مدت چهار سال در آنجا ماند. وی می‌گوید: «طبقه، دیرالزور، رقه و ... من در استان‌های مختلف سوریه خرید و فروش می‌شدم تا این‌که در سال ۲۰۱۸ در ازای پرداخت ۱۰ هزار دلار به عراق بازگردانده شدم». دو خواهر شیرین نیز روزگار مشابهی را در اردوگاه برده داری جنسی داعش سپری کرده‌اند.

بقایای پیکر پدر و برادر شیرین از گور دسته‌جمعی دیگری نبش قبر و شناسایی شدند تا در گورستان روستایشان دفن شوند. اما او هنوز جسد مادر و مادربزرگش را پیدا نکرده است. تا این لحظه ۹۳ گور دسته‌جمعی در این استان کشف شده است. 

تجمع تلخ در «قبرستان مادران» + تصاویر

ده سال پس از نسل‌کشی، از میان ۲۰۵۵ مفقودالاثر، فقط پیکر ۲۴۳ نفر شناسایی و دفن شده است. بر اساس گزارش اداره امور ایزدی‌ها در وزارت اوقاف و امور مذهبی که سازمان ملل نیز آن را تایید کرده، جمعیت ایزدی قبل از سال ۲۰۱۴ به ۵۵۰ هزار نفر می‌رسید. تقریباً ۳۶۰ هزار نفر در جریان نسل کشی آواره شدند و فقط ۱۵۰ هزار نفر به خانه‌های خود بازگشتند.

در روز‌های آغازین نسل‌کشی، ۱۲۹۳ ایزدی جان خود را از دست دادند. این فاجعه ۲۷۴۵ کودک ایزدی را یتیم کرد. حدود ۱۰۰ هزار ایزدی هم به کشور‌های اروپایی پناهنده شدند. از مجموع ۶۴۱۷ زن ربوده شده، ۳۵۵۰ نفرشان زنده ماندند. در جریان این نسل‌کشی همچنین ۶۸ معبد ایزدی هم تخریب شد.

این مراسم هر سال برگزار می‌شود. اگرچه در زندگی ایزدی‌ها هیچ چیز تغییر نکرده. صلاح حسن، سخنگوی سازمان «ابتکار نادیا» که توسط نادیا مراد برنده جایزه صلح نوبل تأسیس شده است، گفت: «با گذشت ده سال از آوارگی، همچنان بیش از ۱۰۰ هزار ایزدی در چادر زندگی می‌کنند. ما از تداوم این واقعیت تلخ می‌ترسیم.»

تجمع تلخ در «قبرستان مادران» + تصاویر

اردوگاه پناهجویان ایزدی در اقلیم کردستان قرار بود هفته گذشته تعطیل شود، اما دولت عراق ناگهان اعلام کرد که به حمایت از آن ادامه خواهد داد. با این حال دولت عراق آوارگان را تشویق می‌کند تا به محل زندگی خود بازگردند. بر اساس قانونی که در سال ۲۰۲۱ به تصویب مجلس عراق رسید، قربانیان برده‌داری و بازماندگان نسل‌کشی می‌توانند از دولت عراق درخواست غرامت و ماهانه ۸۰۰ هزار دینار عراقی دریافت کنند.

دیانت ایزدی یکی از آئین‌های میترایی است و ریشه در ادیان بابلی و سوری دارد. آئین ایزدی از جمله اولین آیین‌های بشری است که پیروانش به وحدانیت خدا باور داشته‌اند. در زمان وقوع گرفتاری بزرگ برای ایزدی‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس مهم‌ترین حامیان این اقلیت مذهبی بودند و از این رو احترام ویژه‌ای نزد آنها دارند.

تجمع تلخ در «قبرستان مادران» + تصاویر

انتهای پیام/ 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار