اتمام حجت ایران با قدرت‌های خارجی در مانور «شهادت»

محسن رضایی گفت: یكی از اهداف مانور دریایی شهادت، ابعاد سیاسی آن است كه بدینوسیله ما با آمریكا و سایر قدرت‌های خارجی و همچنین كشورهای حوزه خلیج‌فارس اتمام‌حجت می‌نماییم كه تحریكات نظامی در خلیج‌فارس با قدرت عظیم رزمندگان اسلام خنثی خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱ - 04August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ساعات اولیه روز ۱۳ مرداد سال ۱۳۶۶ مانور دریایی شهادت به‌منظور نشان دادن قدرت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفظ امنیت خلیج‌فارس و ارزیابی آمادگی نیرو‌های مدافع سواحل جمهوری اسلامی ایران در برابر هجوم احتمالی آمریکا، در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان آغاز شد.

اتمام حجت ایران با قدرت‌های خارجی در مانور «شهادت»

در نخستین مرحله از این مانور، نیروهای شركت‌كننده با استقرار سریع در سواحل، احداث مواضع پدافندی و ایجاد استحكامات در طول سواحل و بنادر ایران در خلیج‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و نیز تخلیه اسیران را به نمایش گذاشتند.

مانور شهادت با اعلام ممنوعیت سه‌روزه کشتی‌رانی و پرواز بر فراز آب‌های ساحلی جنوب ایران، با شرکت رده‌های مختلف پدافند، هلی‌کوپتر، هواپیمای بهپاد، مهندسی، مخابرات، لجستیک، بهداری، ش. م. ه، حفاظت اطلاعات، فرهنگی و نیرو‌های مردمی استان‌های ساحلی به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

«محسن رضایی» فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح اهداف عملیاتی و ابعاد سیاسی مانور دریایی شهادت، به سیاست مقابله به مثل و آمادگی نیرو‌های خودی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این مانور، حفظ آمادگی رزمندگان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگان‌های مربوطه در برابر تحریکات قدرت‌های خارجی است که به این وسیله با بهره‌گیری از تجربیات سپاه، کیفیت شناور‌های دریایی، تجهیزات و آرایش‌های نظامی مورد ارزیابی قرارگرفته و با انجام این مانور و سایر عملیات رزمی، مهارت‌های رزمندگان اسلام به بالاترین حد خود ارتقاء خواهد یافت.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مانور، ابعاد سیاسی آن است که بدین‌وسیله ما با آمریکا و سایر قدرت‌های خارجی و همچنین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس اتمام‌حجت می‌نماییم که تحریکات نظامی در خلیج‌فارس با قدرت عظیم رزمندگان اسلام خنثی خواهد شد و با ارزیابی امکانات خود، چنین احساس می‌کنیم که توانایی حفظ امنیت خلیج‌فارس را داشته و با آتش‌افروزان منطقه یا قدرت‌های خارجی مقابله به مثل می‌نماییم.

محسن رضایی در زمینه کاربرد موشک‌های زمین به زمین گفت: این موشک‌ها روی اهداف تعیین‌شده در منطقه نشانه‌گیری شده و آماده شلیک می‌باشند و اگر در حین اجرای مانور واقعه‌ای رخ دهد، یگان‌های موشکی ما از حالت مانور بیرون آمده و جنبه عملیاتی به خود خواهند گرفت که پی‌آمد آن، شلیک به‌سوی اهداف از پیش تعیین‌شده در خلیج‌فارس است.

همچنین در این مانور، اولین زیردریایی ساخت سپاه به نمایش گذاشته‌شده و مهارت‌ها و قابلیت‌های آن جهت عملیات نظامی ارزیابی خواهد شد و قایق‌های مخصوص عملیات هجومی که از نظر سرعت و برتری نظامی هیچ‌یک از کشور‌های جهان مشابه آن را ندارند نیز به اجرای مانور خواهند پرداخت که در صورت درگیری نظامی، سریع‌ترین و قدرتمندترین قایق‌های جهان برای هجوم به ناو‌های جنگی دشمن خواهند بود.

وی با اشاره به موضع‌گیری فرانسه مبنی بر اینکه ایران حق انجام دادن مانور در آب‌های بین‌المللی را ندارد، گفت: ایران خود را مسئول امنیت آب‌های بین‌المللی خلیج‌فارس می‌داند و دارای حق مانور در این آب‌ها است.

منبع
یزدانفام، محمود، روزشمار جنگ ایران و عراق: اسکورت نفتکش‌ها (کتاب پنجاهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صص ۲۰۳، ۲۰۴

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار