وبگاه آمریکایی:

فانتوم‌های ایران قدرتمند و عملیاتی هستند

جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها جنگنده‌های خود را سر پا نگاه داشته و ده‌ها جنگنده بمب‌افکن «فانتوم اف ۴» عملیاتی دارد.
کد خبر: ۶۸۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶ - 04August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وبگاه آمریکایی همزمان با تشدید تنش در غرب‌آسیا به بررسی نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و جت‌های موجود را کماکان قدرتمند برشمرد. وبگاه «والست» در بخشی از این گزارش نوشت: «ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان جنگنده "فانتوم اف-۴" دارد.»

فانتوم‌های ایران همچنان قدرتمند و عملیاتی هستند

بر اساس این گزارش، این جنگنده‌ها در دهه شصت میلادی در طول جنگ ویتنام به شهرت رسیدند. این جت‌ها به دلیل تطبیق پذیری، سرعت و حمل سلاح مشهور هستند.

ایران قبلا از انقلاب سال ۷۹ میلادی تعداد قابل توجهی از این هواپیما‌های جنگنده را خریداری کرد. باوجود تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران هنوز بیش از ۶۰ فروند فانتوم اف-۴ عملیاتی دارد. یکی دیگر از سرمایه‌های مهم نیروی هوایی ایران ناوگان «اف-۱۴ تامکت» است. این وبگاه نوشت، باوجود قدیمی بودن ناوگان جنگنده‌های ایران، این هواپیما‌ها کماکان هنوز قدرتمند هستند و بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان هنوز به طور منظم از این هواپیما‌ها به ویژه فانتوم استفاده می‌کنند.

این جنگنده به خاطر موتور‌های دوقلوی قوی «جی-۷۹» و قابلیت‌های سرعت بالا شهرت دارد و حدنصاب‌های متعددی متعددی از جمله پرواز با سرعت ۲.۲ ماخ و رسیدن به ارتفاع ۹۸۵۵۶ پایی را به نام خود ثبت کرده است. فانتوم که زرادخانه قابل توجهی از جمله توپ ولکان را دارد ابتدا به عنوان رهگیر دریایی شروع به کار کرد، اما بعدا وارد نیروی هوایی بسیاری از کشور‌ها شد و اینک نیرو‌های هوایی ایران، یونان، کره جنوبی و ترکیه همچنان با آن پرواز می‌کنند.

این جنگنده می‌تواند تا ۱۹۰۰۰ پوند سلاح از جمله موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین و بمب حمل کند. وبگاه «فوربز» چندی قبل نوشت، ایران موشک کروز «قاصد-۳» خود را بر جنگنده‌های اف-۴ نصب کرده است.

وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» نیز نوشت، در حالی که آمریکا پس از سقوط سلطنت پهلوی، ارسال جنگنده اف-۴ را به ایران متوقف کرد، اما نیروی هوایی این کشور توانسته این جنگنده‌ها را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد. بنابراعلام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ناوگان کنونی جنگنده اف-۴ ایران باید هشداری به دشمنان باشد. ایران انباری از هواپیما‌های جنگی مانند اف-۴ دارد که می‌تواند برای حمله به دشمنان از آنها استفاده کند. البته این جنگنده‌ها در قیاس با جت‌های جدید‌تر برابر دفاع هوایی آسیب پذیرتر خواهند بود.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها