عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

آشکار شدن ماهیت حیوانی رژیم صهیونیستی در غزه

آیت‌الله اراکی گفت: رویارویی تمدن اسلامی و تمدن وحشیانه غربی امروز بیش از پیش چهره گشاده است.
کد خبر: ۶۸۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷ - 06August 2024

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، آیت‌الله «محسن اراکی» عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور با عنوان «چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکرد‌ها و راهبردها» که در مشهد در حال برگزاری است، اظهار داشت: امروز در شرایطی گرد یکدیگر جمع شده‌ایم که دشمن صهیونیستی پرده از چهره خشن و حیوانی خود برداشته و رویارویی تمدن اسلامی و تمدن وحشیانه غربی امروز بیش از پیش چهره گشاده است.

آشکار شدن ماهیت حیوانی رژیم صهیونیستی در غزه

وی در ادامه تمدن اسلامی را تمدنی ریشه‌دار دانست و گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به عنوان دو بال علمی، با نظریه‌پردازی‌های خود نقش موثری در پی‌ریزی پایه‌های تمدن اسلامی دارند و با تکیه بر آن‌ها می‌توان به یک طرح جامع ساختاری در عرصه تمدن اسلامی دست پیدا کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نقش دانشگاه‌ها در تمدن اسلامی و قوانین حاکم بر جوامع را بسیار پررنگ دانست و افزود: در مبانی انسانی، مباحث عمیقی برای هویت جامعه، قوانین حاکم بر جامعه و قوانین حاکم بر تحولات اجتماعی وجود دارد که حائز اهمیت است.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه بر مبنای استدلال مشخص، فرد در میان جامعه و «جامعه» هرکدام دو مقوله مجزا هستند، تصریح کرد: آیت‌الله مطهری (ره) بر این باور بود که جامعه و فرد، هر کدام شخصیت مستقل خود را دارند ولی آیت‌الله مصباح (ره) بر این باور بود که جامعه شخصیتی فراتر از افراد ندارد.

وی ابراز داشت: آنچه مسلم بوده، این است که جوامع شخصیتی فراتر از فرد دارند و شخصیت جوامع بر مبنای نفوذ اراده حاکمیت در جامعه، یک انسانِ واحدِ کلان تشکیل می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حتی ملاک سنجش افراد در روز قیامت هم براساس روایات، همین شخصیت اجتماعی افراد است و از آنها می‌پرسند امام تو که بود و هویت اجتماعی او را جویا می‌شوند و هویت شخصی اهمیتی ندارد.

آیت‌الله اراکی در ادامه از نقش پررنگ امام جامعه در شخصیت جوامع یاد کرد و ادامه داد: امام جامعه است که جوامع را گرد یکدیگر می‌آورد، ملاک شکل‌گیری جامعه است و عشق و نفرت و رفتار‌های جمعی و جبهه‌گیری‌ها را مشخص می‌کند؛ باید توجه داشت که این شخصیت اجتماعی که از آن صحبت می‌شود، یک شخصیت حقیقی است.

وی با بیان اینکه از نگاه اسلامی دو نوع شخصیت اجتماعی وجود دارد، گفت: یکی از این شخصیت‌ها، بر مبنای رفتار اجتماعی تقوا و قانون خداست و ولایت است که جامعه را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: جامعه دیگر، جامعه هواخواه و پیرو هوای نفس است؛ در چنین جامعه‌ای، پیوند دهنده مردم و حاکمیت، هوای نفس است. حال این هوا هر که می‌خواهد باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار