رییس پژوهشگاه قوه قضائیه مطرح کرد؛

تنظیم‌گری قوه قضاییه در حاکمیت از طریق آرای موجه قضات

حجت‌الاسلام هادی با طرح امکان تنظیم‌گری قوه قضاییه در حاکمیت، گفت: تنظیم‌گری از طریق آرای موجه قضات و پیوند رأی با جامعه امکان پذیر می‌شود.
کد خبر: ۶۸۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ - 06August 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضائیه در جشنواره آرای قضائی با تاکید به جایگاه رفیع دیوان عالی کشور، نقش آرای دیوان را در پویایی و تأثیرگذاری بر جامعه مؤثر خواند و اظهار داشت: سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا، آن را با اجتماع پیوند می‌دهد.

تنظیم‌گری قوه قضاییه در حاکمیت از طریق آرای موجه قضات

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با طرح امکان تنظیم‌گری قوه قضائیه در حاکمیت، گفت: تنظیم‌گری از طریق آرای موجه قضات و پیوند رأی با جامعه امکان‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به مأموریت‌های قوه قضائیه در قانون اساسی گفت: دستگاه قضائی از طریق نهاد رأی می‌تواند تکالیف قانونی خود را به طور متوازن انجام داده و به عنوان تنظیم‌گر عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی ادامه داد: آرای موجه با سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی می‌تواند علاوه بر تنظیم روابط افراد، ابزار مهمی برای حکمرانی قضائی باشد.

گفتنی است؛ جشنواره آرا در سال ۱۴۰۳ با مدیریت و نظارت پژوهشگاه قوه قضائیه و به میزبانی دیوان عالی کشور و سازمان قضائی نیرو‌های مسلح برگزار شده است. در این دو جشنواره، آرای رسیده قضات پس از داوری، انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.

ویژگی این دوره از جشنواره، برگزاری آن در سازمان‌های مرتبط و حضور حداکثری قضات در این رویداد است. جشنواره رأی با هدف تجلیل از آرای قویم و اتقان آرای قضائی هر سال در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار می‌شود که نقش مؤثری در ایجاد رویه قضائی و رفع ابهام از قوانین داشته است.

در جشنواره رأی مرداد ماه ۱۴۰۳ با محوریت آرا در دیوان عالی کشور، دادسرا و دادگاه عالی قضات، از قضات با آرای برتر تجلیل شد.

همچنین در این مراسم ضمن پاسداشت خاطره همکاران قضائی درگذشته، از قاضی جواد اسلامی در بخش ویژه تقدیر به عمل آمد. پژوهشگاه در اقدامی ماندگار، برگزیده‌ای از آرای این قاضی فرهیخته را در قالب کتاب منتشر کرد و در اختیار قضات حاضر در جشنواره قرار داد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار