به مناسبت روز خبرنگار منتشر شد؛

خبرنگاری؛ امتداد رسالت انبیاء برای مقابله با جنگ شناختی

مقابله با جنگ شناختی دشمن، غوغای روانی و آشفته‌سازی ذهنی مخاطب از جمله وظایفی است که بر دوش همه خبرنگاران، خصوصا خبرنگاران ایرانی که علاوه بر لحاظ کردن اصول اخلاقی انسانی، به اصول شرعی و دینی نیز پایبند هستند سنگینی می‌کند و بر همین اساس و با بهره‌مندی از برکت‌‌ همین نگاه می‌توانند به تبیین و تنویر حقایق داخلی و خارجی بپردازند.
کد خبر: ۶۸۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹ - 07August 2024

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - حامد افروغ؛ انتقال پیام را اگر شاهرگ اصلی حیات در تکوین و تشریع بدانیم، بیراهه نگفته‌ایم. موجودات زنده به طور عام، با انتقال و دریافت پیام است که می‌توانند به زندگی خود معنا بخشیده و آن را ادامه دهند که امروزه انتقال پیام به معنای ویژه آن، در زندگی بشر، خود را در رسانه جلوه‌گر ساخته به طوری‌که بسیاری از کارشناسان علوم مختلف، رسانه را فرمان حرکت جامعه دانسته و جهت‌گیری آن را تعیین‌کننده مسیر و عاقبت جوامع می‌دانند.

روز خبرنگار

رسانه، اما با درک دقیق و درست از این ادعا، توانسته در همه شئون زندگی بشر رخنه کرده و حتی سلایق و علایق مردم دنیا را متاثر سازد، آنقدر که در بسیار موارد، بشر را علیه صلاح و فلاح خویش به حرکت واداشته تا منافع جریانات و چرخانندگان اصلی امور جهان را تامین کند. سیاه و سفیدسازی امور جاری جهان و برداشت‌های معکوس از وقایع روز از جمله کار‌هایی است که سردمداران رسانه توانسته‌اند به مدد آن روح جوامع را تدخیر کرده و در کنترل احساسات بشر به عنوان نیروی محرکه جوامع به نفع امیال و منافع خویش اقدام کنند.

حرکت‌های آنی و هیجانی برخی ملت‌ها در ایجاد انقلاب‌های رنگین، سرنگونی و تخریب اصول و قوانینی که خود، زمانی آنها را وضع کرده‌ بودند یک نمونه کوچک از توانایی رسانه‌ها در وارونه‌نمایی حقایق جوامع برای به حرکت درآوردن توده‌ها به سمت تامین منافع صاحبان قدرت است؛ سرنگونی دولت‌های مستقل در کشورهای صاحب ثروت به امری معمول تبدیل شده به طوری‌که دیگر کسی از وقوع انقلاب‌های رنگی و بر اساس ادعاهای سطحی تعجب نمی‌کند. امروز خیزش اقلیت علیه رای اکثریت در کشور ونزوئلا برای سرنگونی «نیکلاس مادورو» که یکی از اصلی‌ترین بازیگران منطقه آمریکا علیه سلطه غرب است، یکی از داغ‌ترین موضوعاتی است که برای بار چندم مردم آن سامان را علیه خودشان به خیابان آورده است و رسانه در القای لزوم قیام علیه دولت مستقر در آن کشور نقشی بسزا و موثر داشته است.

کشتار بی‌رحمانه، فجیع و بدتر از حیوان مردم مظلوم غزه توسط وحشی‌ترین فرقه تاریخ یعنی صهیونیزم پررنگ‌ترین واقعه روز دنیاست که به کمک رسانه‌های غربی در حال نرم‌سازی آن برای وارونه کردن جای جلاد و قربانی است به‌گونه‌ای که برخی هنوز از صهیونیزم دفاع کرده و فلسطینیان را متهم به توحش و ظلم می‌کنند. ترور ناجوانمردانه «اسماعیل هنیه» توسط جوخه ترور صهیونیزم نیز در همین راستا است؛ در این مورد هم تلاش جریان رسانه‌ای سلطه غرب بر این است تا با درهم کردن اخبار راست و دروغ اصل حقیقت را در میان انبوهی خبر گم کند مگر از این طریق بتواند مشروعیت انتقام‌گیری ایران از صهیونیست‌ها را بگیرد.

در این میانه اما خبرنگاران که به حق یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را در اختیار دارند، روی لبه تیغ ایستاده‌اند که اگر به خطا بلغزند، در ریختن خون بسیاری افراد بشر که بی‌گناه کشته شده‌اند شریک می‌شوند و اگر به حق برای انعکاس و تبیین حقایق جهان گام بردارند، هدف تیغ کینه و ترور ظالمان جهانی قرار می‌گیرند. راه خبرنگاری خواه ناخواه ماکتی دقیق از رسالت انبیا و رسل است و مهم‌ترین وظیفه آنها تبیین حقایق و روشن‌ ساختن حقیقت امور است تا مردم بتوانند بر اساس گزاره‌های آنها نسبت به موضوعات، مواضع درستی بگیرند. در قرآن کریم نیز در اهمیت خبررسانی به روایتی از خیانت «ولید ابن عقبه» اشاره شده که با اطلاع‌رسانی غلط خود می‌رفت تا میان دو قوم از مسلمین جنگ به پا کند.

مقابله با جنگ شناختی دشمن، غوغای روانی و آشفته‌سازی ذهنی مخاطب از جمله وظایفی است که بر دوش همه خبرنگاران در سرتاسر عالم سنگینی می‌کند و این مهم فارغ از دین و آئین و سرزمین باید مورد توجه و دقت خبرنگاران باشد، خصوصا خبرنگاران ایرانی که علاوه بر لحاظ کردن اصول اخلاقی انسانی، به اصول شرعی و دینی نیز پایبند هستند و بر همین اساس و با بهره‌مندی از برکت‌‌ همین نگاه می‌توانند به تبیین و تنویر حقایق داخلی و خارجی بپردازند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار