نکوداشت علامه مجلسی پنج‌شنبه در اصفهان برگزار می‌شود

نکوداشت علامه مجلسی پنج‌شنبه با پیام آیت‌الله «حسین مظاهری» رییس حوزه علمیه اصفهان و سخنرانی آیت الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در اصفهان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۸۳۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳ - 07August 2024
نکوداشت علامه مجلسی پنج‌شنبه در اصفهان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، حجت‌الاسلام «یوسف مکتوبیان» دبیر علمی همایش علامه مجلسی، اظهار داشت: علامه «محمدباقر مجلسی» معروف به علامه مجلسی دوم، از فقها و محدثان بزرگ شیعه در قرن یازدهم و دوازدهم هجری قمری است که مقبره این دانشمند بزرگ در اصفهان است.
وی با بیان اینکه علامه مجلسی هیچگاه اخباری نبوده است، ادامه داد: علامه مجلسی  در اکثر علوم شیعه به ویژه در حوزه احادیث تالیفاتی داشته به گونه‌ای که مجموع آثار ایشان بالغ بر ۱۸۰ عنوان کتاب است.
حجت‌الاسلام مکتوبیان با اشاره به جایگاه کتاب حدیثی «بحار الانوار» اشاره کرد و افزود: این کتاب تنها یکی از عناوین کتاب‌های این علامه بزرک است که در ۱۱۰ جلد تدوین یافته و دایره‌المعارف بزرگ احادیث شیعه است.
دبیر علمی همایش علامه مجلسی به جایگاه اجتماعی و سیاسی علامه مجلسی اشاره کرد و افزود: علامه مجلسی افزون بر جایگاه علمی در عرصه اجتماعی و سیاسی نقش آفرینی داشته و علاوه بر جایگاه شیخ الاسلامی در دربار صفویه، روزها در مسجد جامع اصفهان به حل و فصل دعاوی مردم می‌پرداخته است.
وی به ضرورت بازشناسی و تبیین جایگاه این عالم برجسته شیعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه این شخصیت بزرگ آنگونه که شایسته است در جامعه شناسانده نشده است و از همین رو لازم است با برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و تألیف مقالات و کتب این شخصیت و نقش وی در فرهنگ شیعه تبیین شود.
مکتوبیان اضافه کرد: در همین راستا نکوداشت «علامه مجلسی(ره)؛ احیاگر حدیث شیعه و میراث اهل‌بیت(ع)» روز پنج‌شنبه با پیام آیت‌الله «حسین مظاهری» رییس حوزه علمیه اصفهان و سخنرانی آیت الله «سید یوسف طباطبایی‌نژاد» نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان در صدا و سیمای مرکز اصفهان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در همین راستا مدرسه علمی پژوهشی «علامه مجلسی (ره) احیاگر حدیث شیعه» به مدت ۲ روز در قالب هفت جلسه آموزشی با حضور نخبگان دانشگاهی و حوزوی در محل مرمر تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان برگزار شد و شخصیت علمی، اجتماعی و پژوهشی علامه مجلسی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه مورد کنکاش قرار گرفت.
نظر شما
پربیننده ها