رییس بنیاد بین‌المللی امامت:

توسعه فرهنگ شیعه به درون خانه‌عا از ویژگیهای علامه مجلسی است

حجت‌الاسلام «سبحانی» با اشاره به نقش علامه مجلسی در حفظ میراث شیعه، گفت: توسعه فرهنگ شیعه به درون خانه‌ها از ویژگیهای علامه مجلسی است.
کد خبر: ۶۸۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴ - 08August 2024

توسعه فرهنگ شیعه به درون خانه‌عا از ویژگیهای علامه مجلسی استبه گزارش خبرگزاری دفاع‌پرس از اصفهان، حجت‌الاسلام «محمدتقی سبحانی» دبیر بنیاد بین‌المللی امامت امروز (پنج‌شنبه) در همایش نکوداشت علامه مجلسی، اظهار داشت: برگزاری این همایش مقدمه ای برای گام‌های بعدی در معرفی شخصیت علامه مجلسی است.

وی با اشاره به نقش علامه مجلسی در احیای مواریث مکتوب و حدیثی شیعه، ادامه داد: بسیاری از میراث تاریخی شیعه تک‌نسخه‌هایی است که زیر نظر علامه مجلسی استنساخ شده است.

سبحانی اضافه کرد: تشیع را نمی‌توان بدون استفاده از آثار علامه مجلسی بررسی کرد و ایشان را باید در کنار تشیع بلکه عین تشیع دانست. او نماد فرهنگ شیعه است که تا به امروز مستمر مانده است.

وی بیان داشت: بسیاری از مخالفان با دیدن این تاثیر و نفوذ شمشیر دشنام، تهمت و دروغ را بر علیه این شخصیت برداشته‌اند و بسیاری از مستشرقان تهمت‌های بسیاری به این شخصیت زده‌اند ولی در مقابل این اتهامات واهی کار بایسته‌ای در صیانت از علامه مجلسی صورت نگرفته است و این همایش‌ها در صدد جبران بخشی از این اتهامات است.

مجلسی در زمانی بود که آغاز اعتلای فرهنگ و تمدن شیعه است، گفت: قبل از مجلسی دوران انحطاط شیعه بود به گونه‌ای که قبل از دوران عالمان اصفهان یا تشیع عوامانه مشهون با تصوف و یا تشیع همراه با اندیشه ظاهرگرایانه اخباری‌گری وجود داشت و در این دوره تمدنی که آغاز تشکیل دولت ملت شیعی است، لازم بود میراث شیعه حفظ شود.

دبیر بنیاد بین‌المللی امامت برگزاری این همایش را فتح بابی در این مسیر برشمرد و افزود: برگزاری یک همایش بین‌المللی با حضور محققان از مراکز علمی دنیا یک ضرورت است زیرا چهره علامه مجلسی در جهان تخریب شده است و حتی در داخل نیز برخی از افراد بدون توجه به جایگاه علامه مجلسی مسایلی را مطرح کرده‌اند ولذا باید واقعیت‌ها را نشان داد.

وی خاطر نشان کرد: در برگزاری این همایش به دنبال کار تبلیغاتی نیستیم بلکه باید دنبال کار علمی بود و لذا در همین راستا مدارس آموزشی و پژوهشی حدیث طی۲ روز در اصفهان برگزار شد و لازم است در سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها نیز چنین مجامع علمی برگزار شود.

سبحانی گفت: یکی از اقدامات علامه مجلسی توسعه فرهنگ شیعه به درون خانه‌ها بود و لذا خواندن کتابهای «زادالمعاد» و «حلیه المتقین» در منازل مرسوم بود و امروز نیز نیازمند بازسازی اندیشه اهل بیت (ع) به زبان نسل کنونی هستیم زیرا سلایق این نسل متفاوت است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار