به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،مجتبی رحماندوست درباره ابلاغ مصوبه افزایش 40 تا 100 درصدی جریمههای رانندگی توسط دولت اظهار داشت: جای این سوال وجود دارد که چه کسی را میخواهند جریمه کنند، فردی که درست و صحیح رانندگی میکند و رانندگی قانونمندی دارد یا راننده متخلف را؛ اگر راننده متخلف باشد، تخلف در رانندگی هم سلامت راننده و سرنشینان را به خطر میاندازد و هم سلامتی افراد عابری که در خیابان حضور دارند.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی رانندگی، ابتدا به ساکن، مجری هیچ چیزی نیست الا قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، عرف این است که قوانین راهنمایی و رانندگی برای سالم ماندن راننده و سرنشینان و عابران است بنابراین اگر جریمه درباره فرد متخلف است، به نظر من تنها راه چاره برای اینکه تعداد جرایم رانندگی را پایین بیاوریم و بلکه به صفر برسانیم این است که هیچ کسی تخلف نکند، اگر کسی در رانندگی هیچ تخلفی نکند با بالا رفتن جریمهها از چه چیزی نگران میشود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نیروهای راهنمایی و رانندگی در دید مردم از وجهه مثبتی برخوردارند، تصریح کرد: در زمان طاغوت نیز نگاه مردم به این نیروها مثبت بود، دیدی که مردم به نیروهای راهنمایی و رانندگی در زمان طاغوت داشتند متفاوت از نیروهای شهربانی و حکومتی بود، مردم در آن زمان مشاهده میکردند که این افراد در تلاش هستند امنیت خیابان و سلامتی مردم را تأمین کنند، در آن زمان دید مردم نسبت به رشوه گرفتن این نیروها منفی بود همچنان که در حال حاضر این نگاه منفی وجود دارد و باید منفی باشد.
رحماندوست متذکر شد: معتقدم کسی باید جریمه دهد که متخلف است و بهترین راه برای کاستن جریمهها عدم تخلف است، بر اساس آنچه من شنیدم، جریمههایی افزایش داشته که خطر آفرینتر هستند و این قدم به این خاطر بوده که این افراد باید سلامت خودشان را با پرهیز از تخلفهای خطرآفرین تأمین کنند.
نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه جریمه نمیتواند تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از تخلف داشته باشد، اظهار داشت: نمیتوانم بگویم با افزودن جریمهها، افزایش غیرمنطقی و سرسامآور آنها موافقم؛ باید این موارد حساب و کتاب داشته باشد و به گونهای با وضعیت مردم بسازد و با منطق شرایط اقتصادی کشور سازگار باشد اما روی دیگر سکه این است که جریمه برای متخلفان است، اگر جریمه برای متخلفان است افزوده شدنش میتواند برای افرادی که نمیخواهند تخلف کنند، باعث انگیزه بیشتری شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره موضع کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مصوبه اخیر دولت خاطرنشان شد: تا جایی که من در کمیسیون اجتماعی، بحثهای همکاران را دنبال کردهام، بحثی در رابطه با این موضوع و اتخاذ موضع خاص نشنیدهام؛ اگر قانون چنین اختیاری به دولت داده باشد که در مصوبه، امکان افزایش جریمهها را داشته باشد بعید میدانم مجلس بخواهد با این موضوع برخورد بکند اما من از طرف کل نمایندههای مجلس نمیتوانم حرفی بزنم.
رحماندوست با بیان اینکه برخورد با متخلفان نباید تلقی مقابله با قشر ضعیف جامعه ایجاد کند، تصریح کرد: گاهی اوقات من با تخلفاتی که موتورسیکلتسواران متخلف انجام میدهند، مخالفت کردهام البته معدودی از موتورسیکلتسوارن متخلف هستند و تعداد زیادی از آنها قانون را رعایت میکنند، موتورسیکلت وسیله درآمد زندگی آنهاست و مستضعف هستند اما جای این سوال وجود دارد که آیا آنها اجازه دارند هر تخلفی انجام دهند، از پیادهرو و از چراغ قرمز عبور کنند، در خیابان بر خلاف جهت حرکت ماشینها عبور کنند و اگر موتورسیکلت سوار متخلف جلویش گرفته و حتی موتورسیکلتش توقیف شود این به این معنی است که این اقدام برخورد با مستضعفین است؟
نماینده مردم تهران یادآور شد: در مورد خودروها نیز این کلام صادق است و اگر از ابزارهایی برای رانندگان در جهت رعایت بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده شود، نباید منفی تلقی شود و عنوان گردد که این اقدام به گونهای در جهت خرج تراشیدن برای مردم و مقابله با افراد محروم است در صورتی که این اقدامها، تلاش در جهت ایجاد سلامتی بیشتر روانی و جسمی راننده، سرنشینان و عابران است.
منبع:تسنیم