رئیس دیوان عالی کشور تأکید کرد؛

لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در قوه‌قضائیه

حجت‌الاسلام «منتظری» گفت: سیاست قوه قضائیه بر تقویت استفاده از هوش مصنوعی است و این موضوع در دستور کار قرار گرفته؛ اما باید زیرساخت‌های لازم صورت گیرد و ان‌شاءالله اقدامات مؤثرتری در گام دوم انجام شود.
کد خبر: ۶۸۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴ - 08August 2024

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجعفر منتظری» رئیس دیوان عالی کشور در جلسه هیأت عمومی این دیوان، با اشاره به افزایش آمار ورودی پرونده‌ها و اطاله دادرسی در دیوان عالی کشور از قول مساعد کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در زمینه اصلاح قانون خبر داد و با تأکید بر تلاش مضاعف برای تسریع در رسیدگی‌ها، اظهار داشت: اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری در اولین دستور کار مجلس قرار گیرد.

ضرورت تقویت زیرساخت‌ها برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی در قوه‌قضائیه

حجت‌الاسلام منتظری با اشاره به عملکرد یک‌ سال گذشته دیوان عالی کشور، تصریح کرد: اقدامات مؤثری در راستای تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های ریاست قوه قضائیه با تلاش و همراهی قضات و کارکنان انجام شده است و امیدواریم در سال آینده نیز اقدامات موثرتری صورت گیرد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تجلیل از قضات دیوان عالی کشور، گفت: امیدواریم این تشویق‌ها و تجلیل‌ها مستمر باشد؛ چراکه تمامی قضات و همکاران ما استحقاق تشویق را دارند.

حجت‌الاسلام منتظری با بیان اینکه اتقان آرا بسیار مهم است، اظهار داشت: وظیفه اصلی دستگاه قضائی احقاق حق و صدور حکم است و فصل خصومت و رفع اختلاف نقطه محور اصلی دستگاه قضائی است، نظارت بر اجرای قانون در محاکم از وظایف احصاءشده دیوان عالی کشور است که اگر به درستی صورت گیرد، نسبت به اتقان آرا در محاکم بدوی و تجدید نظر تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به فناوری‌های روز و استفاده مناسب از هوش مصنوعی، بیان کرد: سیاست قوه قضائیه بر تقویت استفاده از هوش مصنوعی است و این موضوع در دستور کار قرار گرفته؛ اما باید زیرساخت‌های لازم صورت گیرد و ان‌شاءالله اقدامات موثرتری در گام دوم انجام شود که در این صورت، نظارت بر اتقان آرا و اجرای قانون در محاکم بیشتر از گذشته خواهد بود.

حجت‌الاسلام منتظری افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی اتقان آرا را یکی از محوری‌ترین مسائل قرار داده‌اند و مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه باید تعامل، همکاری و هم‌افزایی با محاکم و دیوان عالی کشور را با هدف شناسایی آسیب‌ها و علل ضعف در اتقان آرا داشته باشد. یکی از علل ضعف، کثرت کار و پرونده‌هاست؛ اما هرساله باید درصد آرا متقن نسبت به سال گذشته بیشتر باشد و این موضوع می‌تواند محصول همکاری دیوان عالی کشور و مرکز پژوهشگاه قوه قضائیه باشد.

وی به راه‌اندازی چهار کارگروه در رابطه با پرونده‌های حقوقی، کیفری، خانواده و مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها ثمرات و برکات فراوانی در دیوان عالی کشور داشته‌اند. در بحث خانواده حساسیت بیشتری است و مشکلات فراوانی وجود دارد که می‌طلبد مرکز پژوهشگاه با این کارگروه‌ها تعامل بیشتری داشته باشند تا به هدف اصلی که همان اتقان آرا در کشور است، برسیم.

عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی آرا موجب حکمرانی قضائی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی هادی» رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه نیز در ادامه این جلسه، با تاکید به جایگاه رفیع دیوان عالی کشور، نقش آرای دیوان عالی را در پویایی و تأثیرگذاری بر جامعه مؤثر خواند و اظهار داشت: سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع‌کنندگی آرا، آن را با اجتماع پیوند می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با طرح امکان تنظیم‌گری قوه قضائیه در حاکمیت، عنوان کرد: تنظیم‌گری از طریق آرای موجه قضات و پیوند رأی با جامعه امکان‌پذیر می‌شود و دستگاه قضائی با توجه به اختیارت قانون اساسی از طریق نهاد رأی می‌تواند تکالیف قانونی خود را به طور متوازن انجام داده و به عنوان تنظیم‌گر عمل کند.

حجت‌الاسلام هادی با اشاره به ویژگی آرای متقن، گفت: آرای موجه با سه ویژگی عقلانی بودن، منطقی بودن و قدرت اقناع کنندگی می‌تواند علاوه بر تنظیم روابط افراد، ابزار مهمی برای حکمرانی قضائی باشد.

در پایان این جلسه، از «حسن غفارپور» رئیس شعبه سوم دیوان عالی کشور، «حسن عباسیان» رئیس شعبه هشتم دیوان عالی کشور، «عبدالعلی اللهیاری» رئیس شعبه دوم دادگاه عالی انتظامی قضات و «محمد خاکباززاده» دادیار دادسرای انتظامی قضات تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از مرحوم قاضی «جواد اسلامی» رئیس فقید شعبه سی‌وچهارم دیوان عالی کشور در بخش ویژه تقدیر به عمل آمد و پژوهشگاه در اقدامی ماندگار، برگزیده‌ای از آرای این قاضی فرهیخته را در قالب کتاب منتشر کرد و ضمن رونمایی، این کتاب را در اختیار قضات حاضر در جشنواره قرار داد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار