هشدار سازمان ملل درباره خطر روزافزون حملات داعش در اروپا

رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل در سخنانی درباره خطر روزافزون حملات تروریستی داعش در اروپا هشدار داد.
کد خبر: ۶۸۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ - 09August 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سازمان ملل متحد نسبت به تهدید فزاینده حمله به اروپا از سوی شاخه افغان تروریسم داعش هشدار داده است.

هشدار سازمان ملل درباره خطر روزافزون حملات داعش در اروپا

ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل روز پنجشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت که شاخه استان خراسان (ISPK) "بزرگترین تهدید تروریستی خارجی" برای اروپا است.

ورونکوف ادامه داد که ISPK "قابلیت‌های مالی و لجستیکی خود را در شش ماه گذشته بهبود بخشیده است." این امر، از جمله، با حمایت شاخه افغانستان و آسیای مرکزی به دست آمد. به گفته وی خطر انجام حملات ISPK در خارج آشکار شده است.

ISPK مسئولیت حمله به یک سالن کنسرت در حومه مسکو، پایتخت روسیه در ماه مارس را بر عهده گرفت که در آن 145 نفر کشته شدند. روز چهارشنبه کنسرت تیلور سوئیفت، ستاره آمریکایی، در وین هم به دلیل تهدید شدید حملات داعش لغو شد.

روز پنجشنبه، مظنون دستگیر شده در وین اعتراف کرد که قصد یک حمله انتحاری داشته و می‌خواسته تا حد ممکن مردم را بکشد. این جوان 19 ساله به داعش "سوگند وفاداری" داده بود و در ابتدا هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط احتمالی با ISPK وجود نداشت.

به گفته اداره پلیس جنایی فدرال آلمان هم این کشور همچنان در "طیف هدف" سازمان‌های تروریستی مختلف است.

سون کورنباخ، رئیس بخش "تروریسم/افراطی گری اداره فدرال پلیس جنایی آلمان در این باره به زوددویچه سایتونگ گفت: من ترجیح می دهم بگویم: داعش هرگز از بین نرفت. ما همچنین افزایش هشدارهای مربوط به این خطر را در دو سال گذشته ثبت کرده ایم.

به گفته وی، مقامات امنیتی از سال 2022 مشاهده کرده اند که داعش خراسان" (ISPK)، شاخه ای از سازمان تروریستی داعش، به طور فزاینده‌ای یک دستور کار بین‌المللی را دنبال می‌کند.

این مقام امنیتی غربی افزود: در عین حال، به دلیل جنگ روسیه، ما مرز نفوذپذیرتری به سمت شرق داشته‌ایم و از این طریق افرادی از آسیای مرکزی به ما مراجعه کرده‌اند که به نظر ما با سازمان تروریستی ISPK ارتباط دارند.

حمله خنثی‌شده به کنسرت‌های تیلور سوئیفت خواننده آمریکایی در وین، توجه را بر وضعیت تهدید در آلمان نیز متمرکز کرد.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان در این باره به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: تحقیقات فعلی در وین نشان می‌دهد تهدید ترور به توصیف وی اسلام گرایان افراطی در اروپا چقدر باید جدی گرفته شود. به گفته وی خطر تروریسم افراطی اسلامی نیز در آلمان به طور مداوم بالاست.

"سون کورنباخ" هم اطمینان داد که تهدید تروریسم در این کشور تغییر نکرده است. کورنباخ گفت: ما مدتی است که در مورد یک "ریسک انتزاعی بالا" برای آلمان صحبت می‌کنیم. مقامات امنیتی فدرال و ایالتی مدت‌هاست که از این موضوع آگاه بوده‌اند و هر اطلاعاتی را برای جلوگیری از حملات پیگیری می‌کنند.

پس از لغو کنسرت های تیلور سویفت در وین به دلیل طرح داعش، نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان خاطرنشان کرد که خطر تروریسم در آلمان همچنان بالاست. این مقام آلمانی به گروه رسانه‌ای Funke گفت: تحقیقات فعلی در وین نشان می دهد که تهدید به توصیف وی ترور اسلام گرایان افراطی در اروپا چقدر باید جدی گرفته شود. وی افزود: مقامات امنیتی ما در تماس نزدیک با مقامات اتریشی هستند.

وی افزود: خطر ترور بالا این یکی از دلایلی بود که برلین، همراه با ایالت‌های فدرال، اقدامات حفاظتی شدیدی را برای مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا در آلمان انجام دادند.

فایزرادامه داد: آلمان مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا در تیررس هدف سازمان‌های تروریستی مانند داعش قرار دارد.

این مقام آلمانی گفت که در چند ماه گذشته، نهادهای امنیتی آلمان چندین بار برای جلوگیری از حملات برنامه ریزی شده، اقداماتی را انجام دادند وی افزود: ما هر خبر را دنبال می‌کنیم و با همکاری نزدیک با شرکای بین المللی خود عمل می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها