مدیرکل فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:

دانشجویان پرچمداران جهاد تبیین هستند

حجت الاسلام کرمی گفت: دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی پرچمداران جهاد تبیین در دانشگاه هستند و بار سنگین مسئولیت برای تبیین و آگاهی بخشی را بر دوش دارند.
کد خبر: ۶۸۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ - 10August 2024

دانشجویان پرچمداران جهاد تبیین هستندبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین «سعید کرمی» مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در آیین افتتاحیه سومین کاروان دانشجویان شرکت کننده در طرح ملی حامیم در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: شما دانشجویان بعد از اینکه به عمق اعتقاد و باور می‌رسید، دیگران را نیز به این باور دعوت می‌کنید و از این رو پرچمدار این مسیر هستید.

وی، چگونگی، ضرورت و راهکار‌های انجام این مسئولیت خطیر را محور برگزاری طرح حامیم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دغدغه‌مند جوانان هستند جوانان مؤمن انقلابی که در سنگر علم و مسئولیت اجتماعی، مهیای مسئولیت پذیری هستند و ضمن اینکه در زمینه علم و فناوری پا به پای دنیا پیش می‌روند و مرز‌های دانش را فتح می‌کنند، مسئولیت پذیر نیز بوده، با صلابت سینه سپر می‌کنند و همه دنیا در مقابل ابهت‌شان تسلیم هستند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ترس دشمن از جوانان مسئولیت پذیر و نترس ما بیشتر از موشک و امکانات نظامی است، افزود: همین جوانان بودند که انقلاب و دفاع مقدس را پیش بردند، رشد علم و فناوری را در کشور رقم زدند و فناوری‌های استراتژیک برایمان به ارمغان آورده اند و امروز هم که رهبر معظم انقلاب اسلامی از امید می‌گویند به خاطر وجود چنین جوانانی است.

حجت الاسلام کرمی با توصیه جوانان به مطالعه زندگینامه، پدر علم سلول‌های بنیادی کشورمان که موفقیت خود را مرهون رهنمود‌های امام رضا (ع) می‌داند، عنوان کرد: اگر کشوری سرمایه جوانان نخبه اثرگذار را نداشته باشد، راه به جایی نمی‌برد؛ با امام قول و قرار بگذارید برای کشور و جامعه تان مفید وموثر باشید.

در ادامه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه اصل دین و پیروی از اهل بیت (ع) به معنای همراهی حب و عمل صالح با یکدیگر است، گفت: هنگامی سراغ فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی می‌رویم که آینده مان، تضمین و مشکلاتمان نیز مرتفع شده باشد در صورتی که اگر در این مسیر کسی مزاحم ما نیست و دشمن نداریم، یعنی مقابل هیچ باطل و ضدارزشی نایستاده ایم و خاصیتی نداریم.

حسن رحیم‌پور ازغدی افزود: بدون شناخت گذشته نمی‌توان آینده را ساخت بنابراین پیش از هر اقدامی ابتدا تامل داشته باشید که وارث چه کسانی هستید؟ در گذشته فعالان دانشگاهی، یا در جبهه ترکش و یا پشت جبهه، چاقو می‌خورند و یا ناسزا می‌شنیدند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از برخی اشتباهات رایج در فهم دین و شناخت اهل بیت (ع) و ارتباط با ایشان عنوان کرد: عادت کرده‌ایم تا نام ائمه می‌آید، حاجات جلوی چشم مان بیاید در صورتی که حقیقت این است که بزرگترین حاجت انسان، رشد و تعالی است و نباید صرفا برای حاجات سراغ دین و اهل بیت (ع) رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دیدگاه اهل بیت (ع) نسبت به دنیا و زندگی، متفاوت از دیدگاه و تصورات رایج ما است، یادآور شد: در آموزه‌های دینی و مکتب اهل بیت (ع)، دنیا محل رنج و مشکلات است و فلسفه خلقت و زندگی ما، عبور از این مشکلات به بهترین وجه ممکن است؛ بر این اساس، آن‌ها که دنبال دنیای بدون رنج و سختی هستند، شناخت درستی از دین و ائمه اطهار (ع) ندارند.

وی با بیان اینکه دینداری‌مان ظاهری است و معمولا به مناسک دینی بسنده می‌کنیم، تصریح کرد: به فرموده پیامبر اکرم (ص)، ما وجود خدا را منطقی قبول داریم، اما در عمل و زندگی مان نشانی از اعتقاد به خدا دیده نمی‌شود، زیرا خود را در محضر خدا نمی‌بینیم، استغفار می‌کنیم ولی دروغ می‌گوییم، حق دیگران را می‌خوریم، مرده‌ها را می‌بینیم ولی مرگ را باور نداریم، دنبال منافع خود بدون زحمت هستیم در حالی که مطابق اصول اسلام، بدون ایمان و عمل صالح، بهشت و عاقبت خیر در کار نیست.

رحیم پور ازغدی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) که می‌فرمایند هرکه از خدا توفیق بخواهد، اما عرق نریزد و خطر و تلاش نکند خودش را مسخره کرده است، تاکید کرد: مذهب گل و بلبل و بدون وظیفه و مسئولیت، تخدیر کننده و افیون توده‌ها و بسیار خطرناک است؛ اگر هر سال حج، عتبات عالیات و مشهد می‌رویم ولی تغییر در رفتار و زندگی مان اتفاق نمی‌افتد، هیچ سودی ندارد؛ به جای این همه زیارت به رهنمودهایشان عمل کنیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) که می‌فرمایند حب ما اهل بیت (ع) نجات بخش است، خاطرنشان کرد: منظور حضرت، حب واقعی است؛ آنچه انسان را نجات می‌دهد، نه فقط اظهار و ادعای محبت بلکه خود حب است که به دنبال خود، مسئولیت و بها دادن می‌آورد.

وی ادامه داد: حب هرگز جای عمل صالح را نمی‌گیرد؛ نمی‌شود هر کار دلمان خواست انجام دهیم و هر طور خواستیم زندگی کنیم بعد بگوییم، چون محب اهل بیت (ع) هستیم نجات می‌یابیم، بنابراین سرمایه دارانی که خود را محب می‌دانند، اما حق فقرا را نمی‌دهند یا کسانی که عاشقانه در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند ولی اهل نماز نیستند، در واقع محب هم نیستند.

رحیم پور ازغدی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت خود انتقادی، ارزیابی و حساب کشی از خود، گفت: فرد یا جامعه‌ای که از خود حساب نکشد محکوم به شکست است. کسی که به ضعفای مالی، فرهنگی و اجتماعی رسیدگی نمی‌کند، به فکر خدمت به خلق نیست، ادعای مذهبی بودن دارد، اما موضع نمی‌گیرد.

مرحله استانی سومین دوره طرح ملی توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی (حا میم)، مرداد و شهریورماه جاری با حضور هفت هزار دانشجوی منتخب طرح از سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها