صلابت تیپ مکانیزه ذوالفقار با مجاهدت‌ شهیدان «ناهیدی» و «نورانی»

سردار شهید «محمدابراهیم همت» گفته است: روند کاری که شهید ناهیدی آورده بود، خیلی محکم و قاطع توسط شهید نورانی پیگیری شد؛ به‌طوری‌که در جریان عملیات «والفجر ۳»، با اعزام برادران تیپ ۴ ذوالفقار، ۵۶ دستگاه از تانک‌های دشمن، ظرف چهار تا پنج روز توسط این برادران منهدم شدند.
کد خبر: ۶۸۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸ - 11August 2024

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محسن نورانی‌زاده» متولد سیزدهم دی سال ۱۳۴۲ در تهران، پس از گذراندن تحصیلات دوران ابتدایی و راهنمایی، علاوه بر اشتغال جهت کمک به معیشت خانواده‌اش، در رشته برق هنرستان بزرگ تهران ادامه تحصیل داد، تا این‌که شهریور سال ۱۳۵۹ پس از سپری نمودن دوره آموزش نظامی بسیج در پادگان امام حسین (ع)، همراه با «علیرضا ناهیدی» به سپاه ناحیه «مریوان» استان کردستان اعزام شد.

راه‌اندازی واحد ادوات خمپاره‌انداز سپاه مریوان و حضور مؤثر آن در نبرد‌های کوهستانی، از دستاورد‌های «محسن نورانی» و «علیرضا ناهیدی» به شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که زمستان سال ۱۳۶۰ این شهیدان والامقام به‌همراه جاویدالأثر حاج احمد متوسلیان و دیگر همرزمان‌شان به جنوب آمدند و پس از تشکیل تیپ ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)، مسئولیت واحد ادوات این تیپ را بر عهده گرفتند.

نورانی پس از شهادت ناهیدی در عملیات «والفجر مقدماتی»، فرماندهی تیپ ۴ مکانیزه ذوالفقار لشکر ۲۷ را عهده‌دار شد و سرانجام بیست و یکم مرداد سال ۱۳۶۲ در کمین عناصر گروه تروریستی کومله در جاده اسلام‌آباد غرب-ایلام به شهادت رسید.

صلابت تیپ مکانیزه ذوالفقار با مجاهدت‌های شهیدان «ناهیدی» و «نورانی»

شهید محسن نورانی

صلابت تیپ ۴ مکانیزه ذوالفقار با مجاهدت‌های شهیدان «ناهیدی» و «نورانی»

سردار سرلشکر شهید «محمدابراهیم همت» درباره شهیدان «علیرضا ناهیدی» و «محسن نورانی» این‌گونه روایت کرده است: «به‌محض شهادت شهید علیرضا ناهیدی در عملیات «والفجر مقدماتی»، از آن‌جا که ایشان کادر‌های قابلی را ساخته و پرورش داده بود، کار واحد ادوات لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص)، به شهید بزرگوارمان «محسن نورانی» واگذار شد.

با اینکه خلأ به وجود آمده براثر شهادت ناهیدی در ذهنیت امثال ما پرشدنی نبود؛ اما شهید نورانی به‌قدری محکم و باصلابت در این مسئولیت جدید عمل کرد که ما حتی یک روز، خللی در عملکرد واحد ادوات، تفنگ‌های ۱۰۶ و موشک‌انداز‌های لشکر ملاحظه نکردیم.

صلابت تیپ مکانیزه ذوالفقار با مجاهدت‌های شهیدان «ناهیدی» و «نورانی»

شهید علیرضا ناهیدی

روند کاری که شهید ناهیدی آورده بود، خیلی محکم و قاطع توسط شهید نورانی پیگیری شد؛ به‌طوری‌که بعد از عملیات «والفجر ۱»، در جریان عملیات «والفجر ۳» در مهران، وقتی برای شرکت در آن عملیات از تیپ ۴ ذوالفقار لشکر ۲۷ کمک خواسته شد، با اعزام باشکوه و تاریخی برادران تیپ ۴ ذوالفقار این لشکر به آن جبهه، ۵۶ دستگاه از تانک‌های دشمن، ظرف چهار الی پنج روز، توسط این برادران، با شلیک موشک‌های «میلان»، «تاو»، «مالیوتکا» و «تفنگ ۱۰۶» منهدم شدند.

این عزیزان در عملیات «والفجر ۳» به‌قدری جالب عمل کردند که کلی به نیرو‌های سایر یگان‌های حاضر در آن عملیات روحیه داده بودند».

منبع:
بابایی، گلعلی، کوهستان آتش، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نشر بیست‌وهفت بعثت، چاپ اول، ۱۳۹۹، صفحات ۱۳۵، ۱۹۱، ۱۹۲

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار