برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج

پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج و دومین جشنواره استانی تئاتر نامیرا با رویکرد ویژه در تنوع شکلی و موضوعی و توجه بر انواع گونه‌های درام در دو بخش صحنه‌ای و محیطی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۸۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷ - 11August 2024

برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان شرقی،پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج و دومین جشنواره استانی تئاتر نامیرا  با رویکرد ویژه در تنوع شکلی و موضوعی و توجه بر انواع گونه‌های درام در دو بخش صحنه‌ای و محیطی-میدانی با همکاری بسیج هنرمندان استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

براساس این گزارش این دو جشنواره در راستای تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ترویج فرهنگ ناب بسیج و توجه و تلاش وافر بر انجام منویّات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در باب بسط و توسعه فرهنگ و هنر ایرانی_اسلامی و تلاش در بازتاب هنرمندانه و متعهدانه فعالیت‌ها و دستاوردهای شجره طیبه بسیج و مهارت افزایی شبکه جوان بسیج، به صورت همزمان برگزار می‌گردد.

انعکاس هنرمندانه کارکردهای مختلف بسیج در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری در ایجاد و ترویج نشاط و امید در جامعه، توجه ویژه به حضور مؤثر و کارآمد بسیج در اردوهای جهادی و محرومیت‌زدایی نیروهای بسیج در امدادرسانی بلایای طبیعی، ارئه هنرمندانه از چهره‌های شاخص بسیج در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی با رویکرد برجسته‌سازی عناصر مؤثر استانی، تبیین مؤلفه‌ها و رویکرد بسیج در برابر هجمه‌های فرهنگی و نظامی با توجه ویژه به فضای سایبرنتیک و کارکردهای شبکه‌های مجازی، پرتره‌نگاری شهدای شاخص استان به‌عنوان الگو و اسوه، توجه و اهتمام ویژه بر تحکیم بنیان خانواده، حجاب، عفاف، زیست عفیفانه و فرزندآوری با توجه به نیاز جامعه برای نیروی جوان و مقاومت، ایثار، و شهادت مردم مسلمان غزه در مبارزه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی ازجمله موضوعات اولویت‌دار جشنواره‌های یاد شده است.

 همچنین بخش‌های جشنواره شامل؛  بخش نمایش‌های صحنه‌ای،  بخش نمایش‌های محیطی و میدانی و  بخش نمایشنامه‌نویسی است.

گفتنی است توجه بر اولویت‌های موضوعی و ساختارهای متنوع درام و پرداخت هنرمندانه با لحاظ فرهنگ بومی و آئینی از اهداف اصلی جشنواره می‌باشد و ناظر به موضوعات جشنواره و تلاش ویژه برای جلب مخاطب عام با انتخاب گونه‌های و شیوه‌های متفاوت بخصوص با رویکرد طنازانه و کمیک با رعایت ویژگی و کارکرد نمایش‌های خیابانی و محیطی در اولویت می‌باشد.

بنا به تشخیص و انتخاب هیات داوران مرحله نهایی جشنواره، از هر بخش دو اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج معرفی خواهند شد.

لازم به ذکر است آثار ارائه شده می‌‌بایست تولید سال 1403 باشند و  مدت‌زمان آثار نمایش‌های صحنه‌ای نباید بیشتر از 80 دقیقه و کمتر از 40 دقیقه باشد. و همینطور مدت زمان نمایش‌های محیطی-میدانی نباید کمتر از 15 دقیقه و بیشتر از 30 دقیقه باشد.

گروه‌های پذیرفته شده در مرحله نهایی به هیچ عنوان مجاز به تغییر محتوا، فرم و مدت زمان نمایش نمی‌باشد و هرگونه تغییر باعث حذف گروه نمایشی از داوری خواهد شد.

همچنین هر کارگردان مجاز به ارسال یک اثر در هر بخش است.

برای گروه‌های راه یافته مرحله نهایی در بخش صحنه‌ای جشنواره تا سقف ۱۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و برای گروه‌های راه یافته مرحله  نهایی در بخش  محیطی- میدانی تا سقف ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

با توجه به برگزاری همزمان پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج و دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی نامیرا و پرهیز از موازی‌کاری موضوعی پیشنهاد می‌شود آثار مربوط به حماسه ۸ سال دفاع مقدس صرفا با رویکرد پرتره‌نگاری شهدای شاخص استان در جشنواره شرکت داده شود.

گروه‌های منتخب موظف‌اند در طول تقویم اجرایی جشنواره طی هماهنگی‌های قبلی با صاحب اثر،  در اماکنی که از سوی ستاد برگزاری مطرح می‌شود، به تعداد سه نوبت، اجرا عمومی داشته باشند.

 به برگزیدگان بخش‌های مختلف، نسبت به رتبه کسب شده جوایزی اهدا خواهد شد.

علاقمندان به شرکت  در دو بخش صحنه‌ای و محیطی-میدانی می توانند تا ششم شهریورماه جاری نسبت به فرآیند ثبت‌نام و ارسال متون اقدام نمایند.

براساس این گزارش گروه‌های داوطلب برای حضور در جشنواره پس از دریافت فراخوان، به همراه تکمیل فرم درخواست، می‌بایست نمایشنامه(صحنه‌ای) یا طرح و ایده(محیطی-میدانی) اثر خود را در قالب فرمت PDF یا چهار نسخه پرینت شده بر اساس تاریخ مندرج در گاه‌شمار، جهت طی مرحله باخوانی از طریق پیام‌رسان‌‌های «ایتا» یا «بله» به شماره ۰۹۱۴۸۹۲۰۱۸۶ ارسال نمایند.

درخواست شرکت در جشنواره صرفاً از طریق تکمیل فرم ثبت‌نام انجام خواهد شد و ارائه اجازه‌نامه‌ی کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای ثبت اثر در دو بخش‌ فوق ضروری است.

پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج و دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی نامیرا  به دبیری میثم حبیبی برگزار می‌گردد.

انتهای خبر/

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار