رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات استان اصفهان:

باید از جایگاه تمدن‌سازی اربعین به خوبی بهره برد

«عسکری» با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد پیاده روی اربعین، گفت: باید از جایگاه تمدن‌سازی اربعین به خوبی بهره برد.
کد خبر: ۶۸۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸ - 11August 2024

باید از جایگاه تمدن‌سازی اربعین به خوبی بهره بردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، «جعفر عسکری» رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات استان اصفهان امروز (یک‌شنبه) در کمیته‌های ستاد اربعین استان، اظهار داشت: امروز نام امام حسین (ع) جهانی شده است و اربعین تمدن‌ساز در این مسیر نقش مهمی دارد.
وی با بیان اینکه اربعین حسینی نوید‌بخش ظهور حضرت ولی عصر (عج) است؛ افزود:
اربعین جایگاه تمدن‌سازی ویژه‌ای دارد و لازم است در ابعاد به این مساله توجه شود  این رویداد در ابعاد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی کارشناسی شود.

عسکری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین صرفا با زیارت و سفر ساده نیست، تاکید کرد: نگاه به اربعین باید تغییر کند و با برنامه‌ای درازمدت برای روشنگری بشریت از این رویداد استفاده کنیم؛ مصداق آن نیز در افزایش ۵ میلیون‌نفری جمعیت زائران اربعین به چشم می‌خورد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان اصفهان با بیان اینکه  شعار محوری امسال «کربلا، طریق الاقصی» است، افزود: با بهره گیری از این فرصت باید برای زائران سراسر جهان معرفت‌زایی کنیم، و یکی از برداشت‌هایی که می‌توان از اربعین داشت وحدت جهان اسلام در برابر کفر و ظالمان است‌.

وی بیان کرد: دنیا تشنه فرهنگ اربعین است و باید با ظرفیت رسانه جهان را سیراب کنیم تا بدانند تنها یک مراسم مذهبی چندروزه نیست؛ دشمن در نقاط مختلف اربعین کار می‌کند؛ اگر از اربعین حراست نکنیم دچار آسیب می‌شود.

عسکری با اشاره به اینکه دلیل نارسایی اجتماعی و فرهنگی انجام‌ندادن فعالیت‌های زیربنایی است که آثار آن ماندگار است، افزود: باید سراغ قشری که کربلا نرفته برویم و زمینه را برای حضور این افراد فراهم کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان اصفهان با بیان اینکه اربعین جهانی شده و پرچم آن در دست شیعیان است، گفت: با زائران غیرایرانی باید ارتباط برقرار کنیم و تیم‌ها فرهنگی مجهز به زبان‌های مختلف را برای ارتباط با مردم اعزام کنیم؛ در حوزه فرهنگی و تبلیغی نیز تولیداتی داشته باشیم.

وی با اشاره به وظایف ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات تشریح کرد: این ستاد تشویق مردم برای اهدای نذورات در این حوزه را انجام می‌دهد که تحولات بسیاری به همراه دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات در استان اصفهان با اشاره به اینکه ستاد اربعین اسکان و تغذیه را نیز بر عهده دارد، ادامه داد: وظیفه اصلی ما مدیریت مواکب و سازماندهی آن‌هاست؛ ۱۸۰ موکب از استان اصفهان داریم که از میان ۲۲۰ موکب ثبت‌نامی انتخاب شدند.

 وی تشریح کرد: بعد از خوزستان و تهران جایگاه سوم تعداد موکب‌ها متعلق به اصفهان است؛ ۲۱ موکب در مرز‌ها استقراریافته‌اند و ۳۳ موکب از نجف تا کربلا، ۱۲ موکب در نجف اشرف و ۵ موکب در سامرا و کاظمین و بقیه آن‌ها در کربلا واقع شده‌اند.

 عسکری با بیان اینکه تلاش می‌شود در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اقدامات جزیره‌ای انجام نشود و سازماندهی شده باشد، افزود: در حوزه‌های مختلف به دنبال آموزش مستمر به مواکب هستیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات در استان اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی های برخی کمیته‌های ستاد اربعین، گفت: امسالکمیته بهداشت و درمان با همکاری هلال احمر خدمات بالایی را چهار موکب درمانی تدارک دیده‌اند.

وی اضافه کرد: همچنین شهرداری اصفهان در مرز چذابه و در کربلا خدمات خوبی ارایه می‌کند و در خصوص حمل و نقل هم دستگاه صنعتی استان پای کارامده‌اند و اقدامات خوبی شده است و علاوه بر بیمه زائر از طریق سامانه سماح، خادمان و تجهیزات و خودروها نیز بیمه شده‌اند.

عسکری خاطر نشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز ۲۵۰ مبلغ و مبلغه در این ایام به پیاده‌روی اربعین اعزام می‌کند و در این زمینه به مبلغ آموزشهای لازم داده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار