دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش رئیس‌جمهور برای تشکیل دولت وفاق ملی

با نگاهی به لیست وزرای پیشنهادی آقای رئیس جمهور در می‌یابیم که او در گام نخست برای عمل به وعده تشکل کابینه فراجناحی تلاش قابل توجهی به خرج داده و تا حدودی هزینه آن را هم پرداخته است.
کد خبر: ۶۸۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۸ - 12August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، روز گذشته (یکشنبه ۲۱ مرداد) اسامی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی اعلام شد.

در این لیست اسامی مختلف با سوابق اجرایی متفاوت برای تصدی در وزارتخانه‌ها دیده می‌شود که در مجموع لیست ۱۹ نفره کابینه مسعود پزشکیان را تشکیل خواهد داد. اما آنچه که بیشتر از اعلام لیست اسامی موجب تعجب همگان شد استعفای زودهنگام محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور بود.

در بخشی از توضیحات دلایل استعفای محمد جواد ظریف آمده است: «از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که وعده داده بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. البته هنوز برخی معاونت‌های رئیس جمهور باقی مانده که امید است این کاستی کمی جبران شود. به هر حال، این اولین تجربه و پر از کاستی بود و بی‌گمان در آینده بهبود خواهد یافت. ولی در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد.»

انتشار این استعفا در فضای رسانه‌ای و مجازی موجی از واکنش‌های مختلف به راه افتاده است.

نمره قبولی پزشکیان در تشکیل کابینه دولت وفاق ملی

بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پیروزی نامزد اصلاح‌طلبان، نگرانی‌هایی در خصوص حضور برخی افراد افراطی در دولت بوجود آمد. اما رئیس جمهور منتخب در مراسم تحلیف کابینه خود را دولت وفاق ملی نامید تا امیدها برای معرفی یک تیم منسجم، فراجناحی و پایبند به منافع ملی در این شرایط خطیر قوت بگیرد.

در ادامه مواضع اصولی و دلسوزانه رئیس‌جمهور درباره مسائل کشور به مذاق شماری از نیروهای سیاسی افراطی خوش نیامده و آن‌ها هم به مرور تعارف را کنار گذاشته و مشغول انتقاد علنی از دولت هستند. این مساله در مراسم روز خبرنگار هم خودش را نشان داد و مدیران و سردبیران رسانه‌های اصلاح طلب، آقای پزشکیان را به باد انتقاد گرفتند و تاکید کردند که رئیس‌جمهور در انتخاب کابینه منحصراً باید از نیرو‌های اصلاح‌طلب استفاده کند. آقای پزشکیان در واکنش به این اظهارات بر پرهیز از درگیری‌های داخلی تأکید کرد و گفت که نباید دولت‌های گذشته و خدماتشان نادیده انگاشته شود.

در نهایت آقای پزشکیان کابینه خود را به مجلس معرفی کرد و طبق گفته محمدجواد ظریف از ۱۹ وزیر پیشنهادی فقط ۱۰ عضو آن در لیست شورای راهبری بوده‌اند و ۹ عضو دیگر مورد تایید این شورا نبوده‌اند. با نگاهی به لیست وزرای پیشنهادی آقای رئیس جمهور در می‌یابیم که او در گام نخست برای عمل به وعده تشکل کابینه فراجناحی تلاش قابل توجهی به خرج داده و تا حدودی هزینه آن را هم پرداخته است.

به رغم اختلاف نظر شدید میان اعضای ستاد آقای پزشکیان با مواضع دولت شهید رئیسی، سه نفر از اعضای هیأت دولت سیزدهم از جمله وزیر اطلاعات در کابینه آقای پزشکیان ابقا شده‌ند. این مساله معرف روحیه فراجناحی رئیس‌جمهور است.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار