مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تبیین شرایط اسارت توسط آزادگان به جامعه درس مقاومت می‌دهد

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: داستان واقعی آزادگان و تلاش‌های مجاهدانه آن‌ها در دوران اسارت باید با صد زبان تبیین شود چرا که آثار مکتوب، مستندهای تولید شده و روایتگری آزادگان به نوعی به جامعه آموزش مقاومت می‌دهد و پایمردی این اسوه‌های صبر را یادآوری می‌کند.
کد خبر: ۶۸۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴ - 13August 2024

تبیین شرایط اسارت توسط آزادگان به جامعه درس مقاومت می‌دهدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، در راستای گسترش تعاملات و هم‌افزایی بیشتر، نشست مشترک سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و «علی‌اکبر عرفانی» مدیر مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان استان امروز در مشهد برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: هرچه قدر بیشتر اطلاعات و نکات ارزشمند تبادل شود ذهن و فکر درگیر این نکات می‌شوند و پرداختن به این موضوعات جامعیت پیدا می‌کند و ضرورت بیشتری احساس می‌شود.

وی افزود: بحمدالله موسسه فرهنگی پیام آزادگان استان جزو تشکل‌های اثرگذار است که به لحاظ فکری غنی و در راستای انجام رسالتی که بر عهده دارد حرکت عمیقی دارد که این جهت‌گیری‌ها، ارزشمند و خوب است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: ترویج تلاش‌های موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی به نوعی ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت است؛ بر همین اساس این موسسه می‌تواند به الگوی عملی سایر تشکل‌های مردم نهاد و داوطلبانه تبدیل شود.

این مسئول تصریح کرد: داستان واقعی آزادگان و تلاش‌های مجاهدانه آنها در دوران اسارت باید با صد زبان به معنای کثرت تبیین شود چراکه آثار مکتوب، مستند‌های تولید شده و روایتگری آزادگان به نوعی به جامعه آموزش مقاومت و ایستادگی می‌دهد و پایمردی این اسوه‌های صبر را یادآوری می‌کند و گویای آن است که دوران اسارت چگونه بوده و آزادگان چه عملکردی داشتند.

سردار یوسفعلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته به منظور ارج نهادن به مجاهدت‌های آزادگان، بیان داشت: ابتکار عمل موسسه پیام آزادگان در مستندسازی خاطرات و تاریخ شفاهی آزادگان و ثبت و ضبط آنها جای تقدیر دارد. این جهت‌گیری‌ها و موضوعاتی که در گفت‌وگو با آزادگان برای معرفی نیمه پنهان دفاع مقدس احصا شده توسط کسانی که خود آن را دوران درک کردند روایت می‌شود که این نوع روایت برای جامعه مخاطب پذیرفتنی‌تر و قابل‌ قبول‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته توسط موسسه پیام آزادگان ارزشمند است که باید با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان و نویسندگان به تولید آثار متنوع در قالب‌های مختلف هنری، ادبی و فرهنگی بینجامد و از طریق راه‌های انتقال پیام به جامعه هدف ارائه شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی توسعه تعامل موسسه پیام آزادگان با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان را به منظور انعکاس مداخل مربوط به دوران اسارت در دانشنامه دفاع مقدس، ارائه سوژه‌های حوزه آزادگان جهت استفاده در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان، استفاده از ظرفیت آزادگان در ساختار دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌ها، پوشش خبری و انعکاس محتوا‌های تولیدی در حوزه آزادگان در خبرگزاری دفاع مقدس و تالیف کتاب را ضروری دانست.

این مقام مسئول تاکید کرد: مفاد این جلسه باید به یک تفاهم‌نامه روزآمد تبدیل شود تا مطالبات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و موسسه فرهنگی پیام آزادگان محقق شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: سوژه‌های حوزه اسارت که موسسه پیام آزادگان خواستار اکران آن در موزه دفاع مقدس استان است باید توسط این موسسه ارائه شود تا بعد از بررسی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و توافق، از طریق گروه پژوهشی که پروژه محتوایی این موزه را بر عهده دارند نسبت به چگونگی ارائه آن‌ها اقدام شود.

این مسئول با اشاره به درپیش بودن سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی، افزود: موسسه فرهنگی پیام آزادگان استان باید یک برنامه جامع تدوین کند که در آن برنامه‌های خاص و عمومی لحاظ شده باشد تا دستگاه‌ها و ساختار‌های استانی نسبت به تکلیفی که در حوزه گرامیداشت این مناسبت ملی دارند بیش از پیش آگاه شوند.

در این نشست سردار یوسفعلی‌زاده، سرهنگ پاسدار «جواد شایان» مدیر پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی را به‌عنوان نماینده این اداره کل جهت پیگیری تفاهم‌نامه همکاری معرفی کرد.

وی همچنین خواستار معرفی نماینده‌ای از سوی موسسه پیام آزادگان شد تا پیگیر مطالبات این موسسه از اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان باشد.

۳۲۰۰ آزاده بخشی از کارنامه ایثارگری خراسان رضوی

در ابتدای این دیدار عرفانی در سخنانی ابراز داشت: آزادگان دفاع مقدس به‌عنوان نسل اول دفاع مقدس به دلیل درک شرایط سخت اسارت و داشتن خاطرات نابی از آن دوران، گنجینه‌های گرانسنگی هستند که از آنها به‌عنوان سوژه‌های اصلی برای تولید آثار فاخر در حوزه‌های مختلف می‌توان بهره برد.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته توسط موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی سرمایه‌هایی گردآوری شده که باید جهت استفاده در تدوین دانشنامه و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی به ظرف خود که اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است منتقل شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در حوزه جمع‌آوری اسناد و احصا تاریخ شفاهی آزادگان به عرصه ناگفته‌های اسارت ورود پیدا کرده و در این حوزه نسبت به سایر استان‌ها پیشگام است.

عرفانی با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ آزاده که ۴۵۰ نفر از آنها به خیل همرزمان شهیدشان پیوستند جزو افتخارات خراسان رضوی هستند، خاطرنشان کرد: موسسه پیام آزادگان استان موضوعات حوزه اسارت را بر اساس یک تقسیم‌بندی جمع‌آوری کرده که از آن جمله می‌توان به انواع اسارت، تعداد اسرا، مدت اسارت، موثرین در اسارت و نوع اردوگاه‌ها اشاره کرد. در این بین به نقش ناقص صلیب سرخ و همچنین برخورد خصمانه و دوگانه منافقین هم پرداخته شده است.

وی بیان داشت: موضوعات احصا شده بخشی از دوران پرفراز و نشیب نیمه پنهان دفاع مقدس است، اما نباید از قصه پنهان جنگ که بیانگر اسیرداری در ایران است غافل بود. به منظور پرداختن به این بخش نیز از یکی از کارکنان ارتش جمهوری اسلامی که در دوران دفاع مقدس در اردوگاه نگهداری اسرای عراقی در مشهد حضور داشته بهره می‌بریم.

مدیر مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی خواستار تبادل اسناد، دیجیتال‌سازی مصاحبه‌های پیاده‌سازی شده، انعکاس مداخل مربوط به حوزه اسارت در دانشنامه دفاع مقدس، ممیزی کتاب‌های حوزه آزادگان، تبادل منابع و ارائه سوژه‌های اسارت در موزه دفاع مقدس استان شد.

عرفانی گفت: امید است این نشست منتج به این شود که اسناد و منابع گردآوری شده در حوزه اسارت جهت تولید آثار در قالب‌های هنری، ادبی و فضای مجازی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی مؤسسه پیام آزادگان استان خراسان رضوی برای همکاری با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در راستای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها، تعامل بیش از پیش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و این موسسه را ضروری دانست.

در این نشست سرهنگ «جواد شایان» مدیر پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، سرگرد «مجتبی نیازی» مدیر هماهنگی امور شهرستان‌ها و «راضیه رضاپور» مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص شیوه‌های استفاده از ظرفیت‌های سازمانی در راستای پاسداشت آزادگان توضیحاتی ارائه کردند.

در ادامه جمعی از آزادگان پس از بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود در خصوص ضرورت نشر ارزش‌های دوران اسارت، سردار یوسفعلی‌زاده برای تسریع در روند اجرای برنامه‌های حوزه آزادگان در تعامل با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، تدابیر لازم را ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار