مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل:

بهترین مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه است

«صفری» به تشریح وضعیت نظام تعلیم و تربیت استان اردبیل پرداخت و گفت: بهترین مدارس در واقع نزدیک‌ترین مدارس به منازل هستند و در این مسیر اعتماد و باور والدین به آموزش و پرورش راهگشا و سازنده است.
کد خبر: ۶۸۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹ - 14August 2024

«کلام الله صفری» مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل به رسالت‌های آموزش و پرورش در سازندگی کشور پرداخت و گفت: امروز در برهه‌ای قرار گرفته‌یم که با سونامی سه هزار و ۲۸۵ بازنشسته در آموزش و پرورش استان اردبیل مواجهه شدیم بنابراین با اتخاذ تمهیدات لازم و برنامه ریزی منسجم و کار کارشناسی تاکنون زمینه اشتغال دو هزار و ۱۰۰ نفر از طریق ازمون کتبی و مصاحبه تخصصی جذب نظام تعلیم و تربیت شدند.

وی از ساماندهی بازنشستگان فعال برای رفع نیازمندی‌های اموزش و پرورش خبر داد و گفت: برای کاهش کلاس درس نیز نیروی انسانی موجود ساماندهی شدند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه سخنان خود به ثبت نام کلاس دانش آموزان مقطع ابتدایی به ویژه کلاس اولی‌ها اشاره کرد و گفت: کار ثبت نام نهایی، کلاس بندی و ثبت کتب درسی مقطع ابتدایی تا ۲۰ تیرماه سالجاری انجام و به پایان رسیده است.

 وی با بیان اینکه دانش آموزان مقطع اول متوسطه نیز ثبت نام و ساماندهی شدند به تشریح وضعیت دانش اموزان مقطع دوم متوسطه پرداخت و گفت: کار ثبت نام و ساماندهی دانش‌آموزان این مقطع نیز اغاز شده است.

صفری به توزیع شیر رایگان در مدارس استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با توسعه متوازن ۴۳ درصد دانش آموزان تحت پوشش شیر رایگان قرار گرفتند.

وی به رتبه‌بندی معلمان نیز اشاره کرد و گفت: حقوق معلمان بر اساس رتبه‌بندی به همراه معوقات شش ماه دوم پرداخت شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه سخنان خود به نمرات دانش‌آموزان و رتبه‌های کنکور اشاره کرد و گفت: نمرات دانش اموزان متوسطه دوم استان اردبیل که در کنکور تأثیر بسزایی دارد در حوزه‌های نظری و فنی در رتبه ۲۱ کشوری قرار دارد و برنامه ریزی کارشاسی شده برای ارتقای رتبه کنکور دانش اموزان اردبیلی انجام گرفته که این امر مستلزم حمایت و پشتیبانی همه دلسوزان به ویژه معلمان و والدین است.

 وی به وضعیت هنرستان‌های اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: با کار کارشناسی هم اکنون هنرستان‌های اردبیل از سه مورد به هفت مورد افزایش یافته است و این در امر اشتغالزایی فرزندان در آینده مؤثر خواهد بود چراکه دانش‌آموزان با فراگیری فن و مهارت از توانایی کارآفرینی برخوردار خواهند شد.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به طرح امین و نمازخانه‌های مدارس نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص طرح امین اردبیل یکی از استان‌های پیش رو بوده و پروژه‌های نیمه تمام نمازخانه در مدارس نیز در حال اتمام و بهره برداری است.

وی به وضعیت فضای تربیتی و اردوگاهی اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: افزایش سرانه فضای تربیتی در اردوگاه‌های مقدس اردبیلی، پارس آباد و قتورسویی در دستور کار قرار گرفته بطوریکه با رایزنی مسئولان امر در زمینه توسعه اردوگاه مقدس اردبیلی مساحت این اردوگاه به ۳۵ هکتار رسیده است، معارضی اردوگاه پارس آباد و قتورسویی نیز در حاب رفع است تا فضای تربیتی و اردوگاهی در استان اردبیل بهینه سازی شود.

صفری به سرانه فضای ورزشی نیز اشاره کرد و گفت: سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل از ۲۱ سانتی متر مربع به ۵۹ سانتی متر افزایش یافته و زمین چمن مصنوعی در استان اردبیل نیز به چهار هکتار رسیده است.

 وی خانه بهداشت در مدارس استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: طی طرح مولدسازی خانه بهداشت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل از ۲۲ خانه به ۴۵ خانه افزایش یافته است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به قدمت مدارس استان اردبیل اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از مدارس اردبیل فاقد سند تملک بود طی اقدامات انجام گرفته برای ۱۱۸۰ مدرسه سند مالکیت اخذ شده و در مراحل پایانی است.

 وی در ادامه سخنان خود از افتتاح مدرسه اوتیسم در اردبیل خبر داد و گفت: امروز به حول و قوه الهی یک باب آموزشگاه مجهز ویژه بیماران اوتیسم توسط خیرین احداث و به بهره برداری رسیده تا این فرزندان عزیز ما از نعمت تحصیل و کسب علم و دانش بهرمند شوند.

صفری به مهمترین دغدغه آموزشی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با تبدیل اردبیل به نهضت مدرسه سازی، ۳۸۰ پروژه در راستای افزایش سرانه اموزشی که هم اکنون کمتر از ۲ مترمربع است آغاز شده تا ضمن افزایش سرانه فضای آموزشی استان اردبیل، کیفیت آموزش در استان اردبیل نیز ارتقا یابد چراکه سرانه فضای آموزشی و نیروی انسانی متخصص و متعهد از مهمترین عوامل توسعه متوازن و عدالت آموزشی است.

 وی با بیان اینکه از این ۳۸۰ پروژه ۱۳۱ مدرسه به بهره برداری رسیده گفت: سایر پروژه‌ها نیز به محض تامین اعتبار در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در ادامه سخنان خود از استانداردسازی مدارس اردبیل خبر داد و گفت: سیستم گرمایشی و سرمایشی ۷۳۹ مدرسه استانداردسازی شده و شرایط فیزیکی مدارس اردبیل بهبود یافته است.

 وی به اعتبار استانداردسازی مدارس اردبیل اشاره کرد و گفت:» طی رایزنی با وزارت آموزش و پرورش تاکنون ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه جذب آموزش و پرورش استان اردبیل شده و در زمینه هزینه کرد این اعتبار نیز همه موارد قانونی از جمله مبارزه با فساد و ترک فعل نیز تحت شدیدترین نظارت‌ها قرار دارد.

 صفری به مراکز سنجش سنجی آموزش و پرورش استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: تعداد این مراکز از ۱۰ مورد به ۲۶ مورد افزایش یافته تا کار سنجش سنجی دانش اموزان در کمتریت زمان ممکن به بهترین نحو انجام شود.

 وی به تشریح اهداف مراکز سنجش سنجی اشاره کرد و گفت: در این مراکز دانش آموزان بدو ورود به مدارس غربالگری می‌شوند تا گروه‌های مختلف تحصیلی از کیفیت بالی خدمات اموزشی بر حسب سلامت و یا بیماری بهرمند شده و این مهمترین عامل برای موفیت در تحصیل و خروجی کنکور می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از شناسایی استعداد‌های ناب و کشف بیماری‌های نهفته در دانش اموزان به عنوان مهمترین خروجی مراکز سنجش سنجی نام برد و گفت: همین کار موجب تقویت عدالت آموزشی و توسعه متوارن تحصیل می‌شود.

 وی به مسائل بهداشتی و درمانی نیز اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش استان اردبیل در زمینه ارائه خدمات دهان و دندان به دانش آموزان با انعقاد انواع قرارداد‌ها با دستگاه‌ها موفق عمل کرده است.

صفری در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های درآمدزایی آموزش و پرورش استان اردبیل به منظور خودکفایی مالی برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: تبدیل خانه معلم به بزرگترین مجموعه خدماتی، تجاری، آموزشی و رفاهی در منطقه یکی از مهمترین پروژه‌های درآمدزایی این اداره کل است.

وی افزود: طی کار تحقیقاتی و مطالعاتی ۱۴ ماهه، بنا داریم یک ساختمان ۱۰ طبقه به همراه پارکینگ، مرکز تجاری و خدماتی با سرمایه گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در اردبیل احداث کنیم تا با درآمد حاصل از آن امورات فرهنگی و تربیتی و آموزشی مرتبط با اداره کل آموزش و پرورش از رونق بیشتری برخوردار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار داشت: با استفاده از درآمد حاصل دانش اموزان مناطق کم برخوردار تحت پوشش آموزش و پرورش قرار خواهند گرفت.

وی به مباحث حقوقی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از قبول مسئولیت تاکنون تعداد ۳۶۰ رأی مرتبط با اداره کل آموزش و پرورش به موقع دفاع شده است.

 صفری به انتشار اخبار آموزش و پرورش استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: انتشار بیش از یک هزار و ۴۰۰ خبر در پورتال آموزش و پرورش، بیش از ۳ هزار خبر در کانال آموزش و پرورش در پیام رسان‌های داخلی، حضور در ۱۰۰ برنامهه تلویزیونی، برگزاری ۲۸ نشست خبری، ۵ مورد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله فعالیت‌های رسانه‌ای اداره‌کل اموزش و پرورش طی تصدی مسئولیت بوده است.

 وی از افتخارآفرینی معلمان اردبیلی در رویداد الف تا خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۵۳۰ معلم در سامانه رویداد ثبت نام کردند که پس از داوری معلمان اردبیلی موفق به کسب رتبه چهارم کشوری شدند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: رویداد بین‌المللی الف تا ویژه معلمان صاحب علم و دانش است که با کار علمی و پژوهیشی به دستاورد‌های قابل توجهی در ارائه علم و دانش در مدارس دست یافته و حرفی برای گفتن دارند.

وی به وضعیت مدارس شبانه‌روزی استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۶۵ مدرسه شبانه روزی در استان اردبیل فعال هستند که به ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان مناطق کم‌برخوردار می‌پردازند.

صفری با بیان اینکه مدارس شبانه روزی اردبیل از فقز تجهیزات رنج می‌برد گفت: با اتخاذ تدابیر لازم و کمک خیرین همه مدارس شبانه روزی استان رادبیل استاندارد سازی شده و برای ۴۰ سال آینده تجهیز و بروزرسانی شدند تا دانش اموزان بدون دغدغه از بالاترین خدمات آموزشی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه کار در آموزش و پرورش سخت است گفت: مدیر سفارشی و آسانسوری به درد آموزش و پرورش نمی‌خورد و لازم است مدیران کل از اموزگاری شروع کرده و بعد از طی ۱۵ مرحله و مرتبه و تجربه اندوزی در مشاغل مختلف آموزش و پرورش ادعای مدیر کلی نمایند تا بتوانند پس از انتصاب مثمر ثمر شوند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان اردبیل از انتشار جدول مقایسه‌ا‌ی وضعیت نظام تعلیم و تربیت از پیش از انقلاب اسلامی تا ادوار مختلف پس از انقلاب خبر داد و گفت: اقدامات بصدرت مقایسه‌ای استخراج و قضاوت عموم قرار خواهد گرفت تا حقایق تبیین شود

وی به میزان شهریه مدارس نیز اشاره کرد و گفت: شهریه مدارس نیازمند فرهنگ‌سازی است تا خانواده‌ها با اطلاع از وضعیت مدارس دولتی که رو به ارتقای کیفیت اموزشی است گرفنتار مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های سنگین نشوند.

صفری به تخلفات صورت گرفته مدارس در اخذ وجه هنگان ثبت نام اشاره کرد و گفت: این موارد مورد رسیدگی قرار گرفته و تخلفات مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اخذ وجه هنگام ثبت نام ممنوع است گفت: مدارس می‌توانند مبالغ کمک هزینه تحصیل را در مهرماه از والدین مطالبه کنند.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به سرویس مدارس نیز اشاره کرد و گفت: این سرویس‌ها با هماهنگی شهردای و سازمان تاکسیرانی انجام می‌شود و آموزش و پرورش دخالتی در این زمینه ندارد.

 وی از تدابیر خاص برای ثبت نام دانش اموزان در مدارس هیئت امنایی خبر داد و گفت: برای کاهش تخلفات از سال آینده ثبت نام مدارس هیئت امنایی نیز از طریق پنجره واحد خدمات انجام خواهد گرفت.

صفری از کمبود کلاس‌های درسی در مدارس اردبیل خبر داد و گفت: به منظور رفع کمبود فضای آموزشی اموزش پرورش استان اردبیل وارد قرارداد با شهرداری اردبیل شده تا با احداث مدارس ۱۲ کلاسه مشکل کمبود فضای آموزشی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون اردبیل نیازمند ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس است گفت: امروز استان اردبیل ۲۶۳ هزار محصل دارد و اگر در گذشته اقدامات لازم صورت می‌گرفت هم اکنون شاهد کمبود فضای آموزشی و مدارس فرسوده نبودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از تأمین سرانه فضای اموزشی خبر داد و گفت: بنا داریم تا سال ۱۴۰۵ دوهزار کلاس اموزشی در اردبیل ایجاد کنیم.

وی گفت: طی رایزنی با خیرین مدرسه ساز قرار است ۳۰۰ کلاس با هزینه خیرین احداث شود.

صفری در ادامه سخنان خود به بسته رونق دولت اشاره کرد و گفت: هزار کلاس درس نیز از این طریق تامین خواههد شد.

صفری به مدارس وسط شهر و بار ترافیکی داخل شهر نیز اشاره کرد و گفت: طی تفاهم نامه‌ای که قرار است با تایید کارشناسان و همچنین نماینده وزارت آموزش و پرورش به سر انجام برسد مدارس داخل شهر و واقع در مسی ترافیک به شهرداری واگذار و به جای ان مدارس جدید در اماکن شناسایی شده و مورد تایید کارشناسان امر احداث شود.

وی مدارس در شهرک‌های جدید الاحداث اشاره کرد و گفت: طبق قانون شهرک‌های جدید الاحداث موظف به تامین فضای آموزشی برای استقرار مدارس هستند و این امر به جد مورد پیگیری است و جزو مطالبات آموزش و پرورش است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات قرارگاه عدالت تربیتی اشاره کرد و گفت: بیشترین امکانات برای مناطق محروم پیش بینی شده بطوریکه قرار است ۶۵ مدرسه تجهیز از این طریق تجهیز شوند.

 وی به طرح شهید عجمیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در این طرح ۳۵۰ مدرسه تعمیر، بازسازی و تجهیز شدند.

صفری به پروژه مهر نیز اشاره کرد و گفت: در این پروژه مدارس از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در تمام ابعاد آماده بازگشایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل سال گذشته در پروژه مهر رتبه دوم کشور را از آن خود کرد گفت: پروژه مهر قلب اموزش و پرورش است و این رتبه طی بازدید‌های مکرر و ارائه اسناد معتبر تحقق یافته است.

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار