بازخورد توان دفاعی ایران در نمایشگاه نظامی روسیه

«آندری بلوسوف» وزیر دفاع روسیه پس از بازدید از غرفه ایران در این نمایشگاه، در دفتر یادبود پاویون کشورمان نوشت: «بسیار تأثیرگذار».
کد خبر: ۶۸۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۸ - 18August 2024

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ نمایشگاه فنی-نظامی روسیه با عنوان «۲۰۲۴ Army» هفته گذشته در مسکو آغاز به کار کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز با برپایی غرفه‌ای در این نمایشگاه به ارائه بخش کوچکی از توانمندی‌های نظامی خود پرداخت.

توان دفاعی ایران

«آندری بلوسوف» وزیر دفاع روسیه پس از بازدید از غرفه ایران در این نمایشگاه، در دفتر یادبود پاویون کشورمان نوشت: «بسیار تأثیرگذار». این عبارت نشان‌دهنده آگاهی مقام ارشد روس از توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران است؛ توانی که طی سال‌های گذشته در مواجهه‌ی ایران با اشرار منطقه‌ای، مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین تقابل مستقیم با شیطان بزرگ و اسرائیل کودک‌کُش در عملیات‌های «شهید سلیمانی» (حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد) و «وعده صادق» (حمله به سرزمین‌های اشغالی) به نمایش گذاشته شد.

ایران اسلامی با برخورداری از تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله با رژیم بعثی عراق و در پی حضور تنش‌زای آمریکا در منطقه غرب آسیا، راهبرد تقویت توان دفاعی را در پیش گرفت و به لطف مجاهدت متخصصان توانمند صنعت دفاعی، توانست در حوزه‌های موشکی و پهپادی در بالاترین سطوح جهانی قرار بگیرد.

توان دفاعی بالای جمهوری اسلامی ایران در حالی به دست آمده است که کشورمان تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت؛ به گونه‌ای که در دوران دفاع مقدس، سایر کشور‌ها حتی از ارائه ساده‌ترین تجهیزات دفاعی همچون سیم‌خاردار به ایران خودداری می‌کردند.

ایران اسلامی در حمله موشکی به عین‌الاسد موفق شد تمامی اهداف مد نظر را مورد اصابت قرار دهد و این مهم در حالی رقم خورد که سامانه‌های پدافندی آمریکا توان رهگیری موشک‌های ایرانی را نداشتند.

در حمله گسترده موشکی و پهپادی به پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی نیز با وجود پای کار آمدن ۲۴۰ جنگنده (جنگنده‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و رژیم صهیونیستی) و سامانه‌های پدافندی زمین‌پایه‌ی رژیم صهیونیستی، آمریکا و تعدادی از کشور‌های عربی، بخش قابل توجهی از پرتابه‌های ایران به اهداف پیش‌بینی‌شده اصابت و خسارات سنگینی را به آن‌ها وارد کرد؛ به گونه‌ای که با وجود ادعای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انهدام ۹۹ درصدی پرتابه‌های ایران، سران رژیم جنایتکار صهیونیستی هرگز حاضر نشدند که ادعای مصون ماندن پایگاه‌های خود به‌ویژه پایگاه «نواتیم» از حمله‌ی ایران را با نمایشِ نمایی باز و آشکار از این پایگاه‌ها به اثبات برسانند.

جا دارد که درخصوص حمله تلافی‌جویانه‌ی ایران به سرزمین‌های اشغالی، سخنان «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق انگلیس را هم مورد اشاره قرار دهیم. وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی، در حالی که نمی‌توانست خشم خود را از عملیات وعده صادق پنهان کند، در پاسخ به سوال مجری برنامه، گفت که اگر کنسولگری انگلیس مورد اصابت قرار گیرد و با خاک یکسان شود، ما یک واکنش بسیار قوی انجام خواهیم داد. زمانی هم که مجری گفت «ایران نیز می‌گوید که همین کار را کرده است»، کامرون گفت که کاری که آن‌ها (ایرانیان) کردند، یک حمله بزرگ بود.

در واقع اگر طبق ادعای رئیس جمهور آمریکا، ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران رهگیری شده بودند و خسارت چندانی به رژیم صهیونیستی وارد نشده بود، دلیلی برای انتقاد کامرون از «حمله بزرگ ایران» وجود نداشت.

از سوی دیگر در کنار توان موشکی، توان پهپادی کشورمان نیز از پیشرفت چشمگیری برخودار بوده است. توانمندی ایران در حوزه طراحی و تولید پهپاد‌های پیشرفته موجب شده که کشور‌های ابرقدرت همچون چین و روسیه، تمایل خود را برای برخورداری از پهپاد‌های ایرانی ابراز کنند. ایران همچنین طی سال‌های اخیر به درخواست کشور تاجیکستان، کارخانه تولید پهپاد ایرانی «ابابیل ۲» در این کشور افتتاح شده است؛ اتفاقی که مؤید اثرگذاری بالای پهپاد‌های ایرانی و نشان‌دهنده توان دفاعی کم‌نظیری است که به لطف هدایت‌های فرمانده معظم کل قوا و تلاش‌های شبانه‌روزی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی رقم خورده است.

با عنایت به آنچه بیان شد و در واقع بازگوییِ اندکی از بسیارهاست، شاید بتوان توصیف وزیر دفاع روسیه درباره توان نظامی ایران را بهتر درک کرد؛ توانی که «بسیار تأثیرگذار» است و به ایران اسلامی امکان می‌دهد که هرگونه تهدید و تجاوزی را با «واکنش بسیار قوی» و «حمله بزرگ» پاسخ دهد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار