مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

دستاوردهای دفاع مقدس باید در بستر زمان تبیین شود

سردار یوسفعلی‌زاده: شکر نعمت دفاع مقدس را باید به آحاد جامعه، بخصوص نوجوانان و جوانان، همواره یادآوری کنیم چراکه خداوند مرتکبان به کفران نعمت را به سرعت مجازات می‌کند.
کد خبر: ۶۸۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷ - 17August 2024

دستاوردهای دفاع مقدس باید در بستر زمان تبیین شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان رضوی، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی برنامه‌های هفته دفاع مقدس که با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی امروز در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تدارک برنامه‌های این مناسبت ملی بایستی با یک برنامهریزی منسجم که بر اساس اهداف کلانی مثل حمایت از آرمان فلسطین و مردم مظلوم غزه و همچنین مقابله با ولنگاری‌های اجتماعی شکل گرفته؛ جامعه هدفی که مخاطبان آن گرایش‌های مختلف فکری، با رفتارهای به ظاهر متناقض دارند اما افکارشان با انقلاب اسلامی همراه است را باید به سمت آرمان‌های دفاع مقدس هدایت کرد که با روش‌های مختلف تحقق این مهم امکان‌پذیر است.

وی تأکید کرد: در این زمینه دو نگاه وجود دارد؛ یا باید به افرادی که ظاهر متضادی با حوزه دفاع مقدس دارند بگوئیم آنها تجسم بی‌دینی هستند یا اینکه آنها را هم مثل آزادیخواهان کشور آمریکا، عضوی از جبهه مقاومت بدانیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس سیره و منش رهبر معظم انقلاب اسلامی، نگاه دوم مدنظر باید قرار بگیرد چراکه ایشان با در نامه خود خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا؛ ضمن تجلیل از آزادگی آنها، فرمودند که شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید.

این مقام مسئول افزود: این دانشجویان در ظاهر شاید قرابت خاصی با جبهه مقاومت نداشته باشند اما بر اساس سیره و گفتار حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در زمره آزادگان قرار دارند. چنین حالتی در جامعه ایران نیز به شکل دیگری داری مصداق هست که بایستی مورد توجه واقع شود.

سردار یوسفعلی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تشریح اهمیت جایگاه مدارس و انجمن اولیا و مربیان در نشر معارف دفاع مقدس، در ادامه یادآور شد: اقشار مختلف جامعه؛ لازم است که امروز هم، مانند ایام جنگ تحمیلی، نسبت به دفاع مقدس احساس تعلق داشته باشند و به نوعی خود را درگیر این موضوع کنند.

وی همچنین در تکمیل صحبت‌های خود گفت: امروز، جبهه عملیاتی انقلاب اسلامی در بحث ترویج و نشر معارف دفاع مقدس؛ بایستی نهاد آموزش و پرورش باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر توجه به خلاقیت و اثربخشی جامعه مخاطب در نشر آثار دفاع مقدس، به ویژه نوجوانان و جوانان، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: برای جامعیت‌بخشی تلاش‌ها و عبور از تکرارها بایستی ستادهای مرتبط در دستگاه‌های اجرایی؛ ضمن برگزاری جلسه در این زمینه، اندیشه‌ورزی و تولید فکر کنند تا این مطلب، به یک دغدغه در هر سازمان و دستگاهی تبدیل شود.

این مقام مسئول در ادامه ضمن گلایه از عدم تبیین برخی از موضوعات به ظاهر بدیهی در جامعه گفت: نسل جدید باید بداند که جنگ تحمیلی از سوی دشمنان و با محوریت رژیم بعث عراق به نظام جمهوری اسلامی تحمیل شد تا هم این نظام مقدس اسلامی و انقلابش ساقط شوند و هم ملت ایران، تبنیه شود. اما بالعکس؛ نه تنها دشمنان به اهداف خود نرسیدند بلکه امروز، کشور ایران؛ پیروز در عرصه جهانی است.

سردار یوسفعلی‌زاده بیان داشت: در بیان حقایق دوران دفاع مقدس نباید اوضاع کشور خیلی سفید و یا خیلی سیاه توصیف کرد چراکه در عین ایثارگری و مجاهدت رزمندگان در آن دوران؛ افرادی هم بودند که خود و نزدیکانشان در کنج عافیت و به دور از اتفاقات آن ایام بودند. به بیان دیگر؛ موافق، مخالف و ممتنع نسبت به واقعه یا رخدادی در طول تاریخ همواره وجود داشته است.

وی با بیان اینکه کار و تلاش مجدانه را همانند سال‌های دفاع مقدس بایستی پیگیری کرد، عنوان داشت: ما باید ضمن مشاهده واقعیت‌های صحنه و نقاط قوت و ضعف به سمت قله حرکت کنیم. به بیان دیگر؛ الگوی رفتاری همگان در این زمینه بایستی سیره و منش رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد. ایشان هیچ‌گاه ناامید نیستند و حس یأس را هم به جامعه منتقل نمی‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: اهداف و راهبردهایی در گرامیداشت هفته دفاع مقدس بایستی لحاظ شود. به‌عنوان مثال در خلال برنامه‌های هفته دفاع مقدس موضوعی مثل انتقام و خون‌خواهی شهید «اسماعیل هنیه» با صد زبان مورد پیگیری قرار بگیرد. چراکه از روز شهادت این فرمانده جبهه مقاومت؛ از ترس انتقام کشور ایران، به رژیم صهیونیستی تب مرگ تزریق شده است. این در حالی است که روزگاری در همین کشور، بیگانگان به راحتی وارد می‌شدند و شاه را تغییر می‌دادند.

این مقام مسئول یادآور شد: شکر نعمت دفاع مقدس را باید به آحاد جامعه، بخصوص نوجوانان و جوانان، همواره یادآوری کنیم چراکه خداوند مرتکبان به کفران نعمت را به سرعت مجازات می‌کند.

در این نشست اعضای؛ پیشنهادات خود را در راستای تقویت برنامه‌های گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس بیان کردند.

توجه نسبت به افزایش ضریب نفوذ برنامه‌های هفته دفاع مقدس در بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با اجرای برنامه‌های خلاقانه و جدید، استفاده از ظرفیت اصناف برای معرفی برنامه‌های دفاع مقدس، مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در نشر معارف دفاع مقدس، برگزاری مسابقات مختلف در مدارس استان با محوریت دفاع مقدس، توجه به نسل جدید در دهه‌های 80 و 90 در حوزه ترویج دفاع مقدس، راه‌اندازی گفتمان دفاع مقدس در سطح شهرها، بهره‌گیری از تجارب افراد مطلع و آگاه مثل راویان دفاع مقدس در تشریح و تبیین اتفاقات جنگ تحمیلی به صورت عمومی و اختصاصی (مثل پرده‌خوانی عملیات‌های دفاع مقدس) در مساجد و مدارس، توجه به عوامل افت مخاطب در رسانه‌های جمعی و مجازی در بین اقشار مختلف مردم، لزوم ورود و میدان دادن به نسل جدید برای ظهور ایده‌های نو و خلاقانه در حوزه نشر معارف دفاع مقدس و لزوم هم‌افزایی بین سازمان‌های مختلف اجرایی برای برنامه‌های هفته دفاع مقدس از جمله این پیشنهادات بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار