عملکرد بانک مرکزی دولت روحانی پاشنه آشیل وزیر پیشنهادی اقتصاد

عملکرد همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم که پیش از این ریاست بانک مرکزی در دولت روحانی را عهده‌دار بوده به پاشنه آشیلی برای رسیدن به منصب وزارت اقتصاد و امور دارایی مبدل شده است.
کد خبر: ۶۸۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲ - 18August 2024

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، امروز یکشنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) صحن علنی مجلس به بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان پرداخت. در این جلسه موافقان و مخالفان در خصوص وزرای پیشنهادی اعلام موضع کردند.

همتی

در ادامه به بررسی مواضع مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد عبدالناصر همتی می‌پردازیم.

آزموده را آزمودن خطاست

حسین صمصامی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد صحن مجلس گفت:  نمایندگان محترم و ملت شریف ایران، آزموده را آزمودن خطا است. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۲ ویژگی برای یک وزیر در جمهوری اسلامی نام بردند و کارآمدی یکی از مهمترین آنها بود. بررسی عالمانه و دقیق عملکرد جناب آقای همتی در دوران تصدی بانک مرکزی نشان می‌دهد که نه تنها نمره قابل قبولی در این زمینه نمی‌گیرند بلکه مدیریت ناکارآمد ایشان زمینه ساز ورود بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در حوزه بانکی، ورود به حوزه بانک آینده و بانک‌های نظامی در بانک سپه یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی برشمرده می‌شود. در خصوص بانک آینده، اقدامات نامتعارف و ریشه دواندن فساد در این بانک از بانک تات شروع شد و عمده چالش‌های آن به دلیل سو استفاده سهامداران کلان آن از منابع عمومی برای بنگاه داری و احداث پروژه‌های خصوصی هتل سازی و امثالهم بود. در همان دولت دهم با مشخص شدن رویه رئیس کل بانک مرکزی دستور برخورد قاطعانه با آنکه را به قائم مقام بانک و رئیس فعلی سازمان برنامه داد، اما کار به مسیر دیگری منحرف شد.

همتی رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد تحویل دولت سیزدهم داد

در ادامه محسن زنگنه نیز در مخالفت با آقای همتی و عملکرد گذشته وی در بانک مرکزی اظهار کرد: عملکرد گذشته، تفکرات، تناقض در حرف‌ها و برنامه‌های آتی ۴ شاخص من است. تورم در سال ۹۶ نه درصد، در سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد و در اردیبهشت با ۴۶ و نیم درصد تحویل دولت سیزدهم داده شد. اکثر دلایل تورم سیاست‌های پولی است و رئیس بانک مرکزی نمی‌تواند از تورم شانه خالی کند. مسئله ما در مورد میزان نقدینگی نیست، بلکه در مورد رشد آن است. آقای همتی نرخ رشد نقدینگی را ۲۰ درصد تحویل گرفت و ۴۰ درصد نرخ رشد را تحویل دولت بعد داد.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه در اقتصاد عدد مهم نیست بلکه درصد ملاک است، تصریح کرد: بی‌انضباطی بانک‌ها، عامل نرخ رشد نقدینگی است و آقای همتی اعتقادی به انضباط بخشی به نظام بانکی ندارد. او در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرد و بعد همین بانک را با ۱۶ هزار و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهد؛ یعنی دو برابر. همینطور میزان تسهیلات‌دهی در بانک‌ها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها را نشان می‌دهد و ۳۳۰ هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از منابع ۱۷ بانک بورسی نه صرف اعطای تسهیلات شد و نه صرف سرمایه‌گذاری؛ و به بانک دیگری نیز قرض داده نشد.

همتی اهتمامی برای فسادستیزی ندارد

در ادامه فاطمه محمدبیگی به مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصادی برخواست و اظهار داشت: آقای همتی یکی از اهداف خود در سال ۹۵ را مبارزه با نجومی بگیران معرفی کرد، اما وقتی به سمت رسید، مدیران نجومی بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدان ندیدیم.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همتی اهتمام خاصی برای فسادستیزی ندارد که خود خطری برای وزارت اقتصاد است، عنوان کرد: از سوی دیگر، توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه با دستور وی صورت گرفت تا صورت‌های مالی منتشر نشود و همه مدیران و معاونان از پاسخگویی به خبرنگاران منع شدند که همه حاکی از رویکرد عدم شفافیت او است.

انتهای پیام/۳۷۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار